MEDIUMTÓL MAGMÁIG
Séta a sepsiszentgyörgyi kortárs művészet körül
Sepsiszentgyörgyön
a kortárs képzőművészet időszámítását a nyolcvanas évek közepétől, a Baász Imre
által szervezett témaelemző kiállításoktól, illetve az első MÉDIUM kiállítástól
szokás számolni. Ahhoz nem fér kétség, hogy ezek által került fel a város a
kortárs képzőművészet térképére. A kilencvenes évek elején, a második
MÉDIUM, a Vajda Lajos Stúdió kiállítása,
az AnnART egymás után mind hozzájárultak a folyamat gyorsításához. A művészeti
líceum indulása egybe esett ezzel a folyamattal, így lassan az utánpótlás is kezdett
kialakulni. A harmadik Médium, az AnnART programmá, folyamattá fejlesztése Ütő
Gusztáv által, illetve a csoportos, több művészeti ágat integráló rendezvények
mint az általam szervezett Járda kirakat kiállítás két kiadása, a Márkus
Barbarossa János által szervezett, elsősorban költőket megmozdító, de performanszokkal
és képzőművészeti anyaggal bőven megtűzdelt "Nagyböjti Disznó" két kiadása
lealapozták az utat egy új generációnak.
Sepsiszentgyörgy nagy problémája jellegéből
fakadóan, az elvándorlás. Kevesen vannak azok, akik Kolozsvár, Budapest, vagy
esetleg egy még messzebb fekvő város egyeteme után hazatérnek. Erre a
jelenségre reflektált a fiatal generációnak MAYBE címmel megrendezett kiállítás
sorozata. Ezeknek a kiállításoknak volt egy amolyan “mi
lehetne ha mi itthon maradtunk volna” felhangú disszonanciája de kétségtelen, hogy egy új hang volt, és elég
messzire hallatszott.
A MAYBE projekt kétségtelen hozadéka Kispál
Attila, Kispál Ágnes Evelin és Vetró Barnabás hazatérése. Budapesti
tapasztalatokkal érkeztek, és a másság keresése volt a zászlójukra tűzve.
Szerencsés csillagzat alatt próbálkoztak a MAGMA kiállítótér létrehozásával.
Sepsiszentgyörgyön ekkor kezdődött a kulturális élet tudatosabb építése, a
Székely Nemzeti Múzeum, a Színház mind változásokon esik át, ezen kívül a
központban még találhatóak üres helyiségek. A bazár épületének a sarkán
elhelyezkedő, egy pénzintézmény által elhagyott termek ideálisnak tűntek egy
kiállítótér létrehozására. Még romos állapotban rendeztünk ott fotókiállítást,
koncertet, felhívva rá a figyelmet, hogy a képzőművészek igényt tartanak arra a
térre, hiszen a korábbi Üvegcsűr nevű kiállítóteret elvesztette a szövetség. A Székely Nemzeti Múzeum, amely az
épület emeletén elhelyezkedő – azóta sajnos évek óta renoválás okán bezárt –
Gyárfás Jenő Képtár gazdája is, nyitott volt a Kispálék ajánlatára, anyagi
támogatást de koncepciós szabadságot ajánlva létrehozták a Magmát.
Ez a típusú, erős szakmai arculattal működő
kiállítótér újszerűen hatott az addig amolyan mindenevő kiállítóterek, galériák
világában. A MAGMA első pillanattól kezdve pontos terv szerint építkezett, a
létrehozott kiállítások sorozata többnyire egységes koncepciót képez. Ugyancsak
indulástól kezdve módszeresen dokumentálják a kiállításokat, katalógusok,
szórólapok készülnek, online is elérhető az anyag jelentős része. Mondhatjuk,
hogy létre jött egy szellemi környezet, amelynek a jelentősége túl lépte a
város, sőt az ország határait is. Néha a kiállítást megelőző vagy azt követő
beszélgetések fontossága nagyobb, mint maga a kiállítás. A Kárpát-medence
távoli pontjairól is érkeznek művészek, és ennek a kommunikációnak az értéke
felbecsülhetetlen. A MAGMA igyekszik megőrizni függetlenségét, de azért
társrendezőként aktívan kapcsolódik be a város más kulturális eseményeibe, mint
például a Grafikai Biennálé vagy a Reflex színházi fesztivál. Az itt létrejött kiállítások jellege a tér
flexibilitásából is fakad. A magmások szemrebbenés nélkül alakítják falak
építésével vagy bontásával a teret, az szerint, hogy mire van szükség. A
digitális médiumok, projektorok, tévék, számítógépek által generált képek,
információk vibrálásában érzi igazán jól magát a tér, és annak működtetői. Az
eddig lefutott kiállítások többnyire határozott és markáns koncepció mentén
jöttek létre, de mint mindenhol, itt is fordult elő, hogy könnyebb súlyú dolgok
is felbukkantak. A kortárs művészet széles spektrumát tekintve, meglehetősen
nehéz néha eldönteni egy projektleírásról, hogy mi lesz annak a végeredménye. A
koncepció léte, vagy nemléte az ami eldönti, hogy valami durran vagy csak
puffan. A Magmában mindkettőre láttunk példát az elmúlt években, de a
durranások sorozata nem jöhet létre a puffanások tanulságai nélkül, és ez
érvényes úgy a művészekre mint a kurátorokra, projekt managerekre, stb. A MAGMA által meghúzott vonalak óhatatlanul
fazonírozták a többi, közben kialakult, létrehozott kiállítótér működését is.
Mint korábban említettem, a Maybe generáció
problémája a lehetőségek hiánya volt, joggal. Hiszen akkor gyakorlatilag csak a
Képtár termei voltak alkalmasak, és nyitottak képzőművészeti projektek
befogadására. Közben a helyzet jelentős változáson ment át, a képzőművészeti
szövetség megkapta a Lábas-ház emeleti, illetve alagsori termeit, és létrejött
az Erdélyi Művészeti Központ. Az EMÜK termei lehetővé teszik a pillanatnyi működést,
néhány paraméterében ideális, másokban kevésbé, de reményeink szerint létre jön
egy végleges székház, valahol a városközpontban. Az EMÜK kettős funkcióját nem
győzöm hangsúlyozni. A gyűjtemény létrehozása mellett a kortárs művészet
vektorintézményévé is kell válnia, élő hellyé. Ez nem azt jelenti, hogy átveszi
a MAGMA helyét, hanem a skála szélesítésére gondolok, hiszen erre
Sepsiszentgyörgy kultúr-városi ambiciói feljogosítanak.
A Lábas-házban az elmúlt három – négy évben évi
15- 16 kiállítás, vagy rendezvény jött létre. A projektek jelentős része képzőművészeti
illetve fotográfiai kiállítás, de volt szobaszínház, performansz, és
rendszeresen vannak építészettel foglakozó rendezvények is. Itt a kortárs képzőművészetnek
azok a vonulatai szerepelnek, amelyek távolabb esnek a MAGMA profiljától,
megpróbálunk valamilyen rendszert kialakítani a város kiállítóterei között. Tavalytól
sikerült Artist in Residence programot is létrehozni, ezt próbáljuk folytatni
és kölcsönössé tenni. A cél kettős, egyrészt idehozni művészeket, megmutatni az
itteni közösségnek, másrészt, megmutatni nekik az itteni környezetet, bemutatni
az itteni művészeket, és ezáltal az itteni alkotókat is bekapcsolni egy
szélesebb vérkeringésbe. Az összes, eddig említett tér problémája a relatív kis
terület, ezért előfordulnak olyan kiállítások, ahol teljes összefogásra, azaz,
Múzeum, Lábas-ház, MAGMA, EMÜK, van szükség. Egyébként az ilyenkor sorozatban
tartott megnyitókra való átsétálás érdekes színfoltja a város kulturális
életének.
Amikor egy megnyitó előtt, este, a MAGMA felé
ballag az ember, az onnan kisugárzó fény és mozgás, a kisváros sziluettjének
árnyékba borulásával karöltve egy olyan hangulatot vetít elénk, mintha a város
egy egy pillanatra túl nőne önmagán.
Damokos Csaba
Sepsiszentgyörgy, 2015. március Fotók: MAGMA
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése