SZÁRHEGY 40
Megnyílt a Gyergyószárhegyi Művésztelep 40 évét bemutató gyűjteményes kiállítás
Egy Szárhegyre,
negyven esztendőre hangolt kiállításnak lehetünk vendégei, ahol múlt és jelen,
hagyomány és újítás kapcsolódik össze a nyitottság jegyében, a kortársiság
igényével.
A több mint 100 alkotást felsorakoztató tárlat a művésztelep
emblematikus alakjainak munkái mellett számos hazai és külföldi, ismert és
elismert művész műveiből válogat. A tálalás kronologikus, történetiségükben
hagyja kirajzólódni a különböző Szárhegy-képeket, amelyek azonban nem
külön-külön, hanem együttesen jelentik mindazt, amit Szárhegyi művésztelepnek nevezünk.
A kezdeményező triász, Zöld Lajos újságíró, valamint
Márton Árpád és Gaál András képzőművészek szerencsés találkozásának
köszönhetően, Márton Áron püspök
jóváhagyásával, 1974. augusztus elsején a romos állapotban levő szárhegyi
ferences kolostor néhány szobájában megnyitották a Barátság művészetelepet és
ezzel kezdetét vette egy hosszadalmas, rengeteg erőfeszítést igénylő
„építőmunka”, amelynek eredményeként a Szárhegyi művésztelep nemcsak itthon, hanem
nemzetközi szinten, sőt, mondhatni világviszonylatban is méltó elismerést
vívott ki magának.
A művészelep, amelyen sokáig fele-fele arányban vettek részt magyar és román művészek, kilépést jelentett a művészet hivatalos helyeiről, kiutat egy diktatúrából. A gyergyószárhegyi környezet ugyanakkor természeti szépségei, tradíciói, romantikus hangulatú kolostora, kastélyromjai révén kitűnő ihletforrásnak bizonyult nemcsak a nagybányai művésztelep iránti nosztalgia okán idelátogatók számára, hanem az oszág különböző szegleteiből idesereglett, megközelítőleg évi harminc alkotó számára egyaránt. Bár a művésztelep nem iskolaként szerveződőtt, szellemisége az évek során mind jobban kitapinthatóvá, érzékelhetővé vált.
Az alapítók nagyot álmodtak, világszínvonalút! A
rendszerváltást megelőző elzártság ugyan nem tette lehetővé a telep
nemzetközivé válását, azt azonban kijelenthetjük, hogy a szárhegyi gyűjtemény
első fele átfogó és hiteles keresztmetszetét nyújtja a romániai képzőművészet
egyik fontos korszakának.
Egy komoly gyűjtemény létrehozása a telep életben
maradásának garanciáját is jelentette. Éppen ezért az alapítók már kezdetben
feladatuknak tekintették az évről évre szaporodó gyűjtemény gondos megőrzését (ami
nem is volt könnyű feldat!), illetve bemutatását.
„Nagy méretben kell dolgozni, ha azt akarjuk, hogy
gyűjteményünk legyen!” – fogalmazta meg Gaál András már a kezdetek kezdetén, és
ez egyfajta alkotói attitüdöt is takar, amely visszaköszön az alkotásokon,
akárcsak az a hősies elszántság áldozatkészség, amely nélkül valószínűleg már
rég feledésbe merült volna mindaz, ami egykor Gyergyószárhegyen megszületett.
A ’89 utáni időszak sokáig az útkereséről és az
intézményesülésről szólt. A többszöri vezetőségváltás, átszervezés meghatározó
volt a művészetlep karakterét tekintve. A változások nemcsak a nemzetközivé
válással, a különböző rezidens programokba való bekapcsolódások révén, a
művészek mozgásterének növekedésével jártak együtt, hanem a kifejezésmódok,
alkotói attitüdök szempontjából is jelentőséggel bírtak. A frissen
felcseperedett generációk megjelenésével egyre sokszínűbbé, árnyaltabbá vált a
gyűjtemény, előtérbe kerültek olyan beszédmódok is, melyek a művésztelep
történetében előzmény nélkülinek számítottak. A művésztelep karakterének
alakulását többek között olyan markáns változások jelezték mint a ’98-as tábor,
amelyet a Túlsó P’Art művészcsoport szervezett vagy később, a 2000-es évek
elejétől működő Korkép elnevezésű, világszinten is jegyzett tábor,
mely elsősorban Siklódi Zsolt, a tábor művészeti vezetője és Erőss Isván, a művésztelep meghívott művészeti tanácsadója
nevéhez kapcsolódik. Ez utóbbiak
teljes műfaji szabadságot hirdettek, ugyanakkor koncepciójukban fontos
szempontnak számított, hogy az alkotók kifejezési eszközei is korszerűek
legyenek. Ennek eredményeként az utóbbi
másfél, két évtizedben egyre nagyobb számban születtek efemer alkotások a
maradandóak mellett, melyek ma többnyire csak dokumentált formákban léteznek.
Jelen kiállítás többnyire a múzeumi környezetbe jobban illeszkedő, hagyományos műfajokból válogat, a szabadtéri és/vagy efemer alkotások hangulatát csak egy-egy fotó vagy egy-két ideköltöztetett alkotás idézi, holott ez utóbbiak nyilvánvalóan szerves részeit képezik a művésztelepnek és a szárhegyi környezetnek egyaránt. Helyspecifikus alkotások, melyek a múzeumok megkülönböztetett terében jelentőségüket vesztenék, csak abban természeti és kultúrtájban működnek igazán, amelybe szánták azokat.
Jelen kiállítás többnyire a múzeumi környezetbe jobban illeszkedő, hagyományos műfajokból válogat, a szabadtéri és/vagy efemer alkotások hangulatát csak egy-egy fotó vagy egy-két ideköltöztetett alkotás idézi, holott ez utóbbiak nyilvánvalóan szerves részeit képezik a művésztelepnek és a szárhegyi környezetnek egyaránt. Helyspecifikus alkotások, melyek a múzeumok megkülönböztetett terében jelentőségüket vesztenék, csak abban természeti és kultúrtájban működnek igazán, amelybe szánták azokat.
2014-ben 40 éves évfordulóját ünnepelte a
Gyergyószárhegyi művésztelep. Ennek öröme bár ürömmel volt teli a kastély
körüli állapotoknak köszönhetően, a telepet működtető kulturális intézmény
táborok, kiállítások, ünnepi rendezvények sorával tisztelgett. Jelen kiállítás a művésztelep negyven
éves évfordulójára szervezett eseménysorozat záró rendezvénye, amely talán új
kezdetet is jelez.
A 40. évforduló mérföldkőnek számít, hiszen a kastély
nélküli állapotok miatt mind sürgetőbbé vált a művésztelep fontosságának,
felbecsülhetelen értékeinek prezentálása olyan kiállítások által, mint amilyen ez
a mostani is, rálátást biztosítva a művésztelep karakteres vonásaira, a
képviselt művészi irányvonalakra.
A művészetek
hivatalos helyeiről, a galériákból, múzeumokból kivonuló művészet most néhány
hétre újra visszakerült a kiállító terekbe, hogy ily módon, sűrítve és
tömörítve egy térbe és időbe helyezve elérhetővé váljon, közelebb kerüljön a
nagyközönséghez, ugyanakkor felhívja a figyelmet a gyűjtemény jelentőségére, kutatásának,
szakszerű kezelésének, további népszerűsítésének szükségességére.
Túros Eszter
Képek a megnyitóról:
Fotók: Ferencz S. Apor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése