Laurian Popa 
Tárgyak az árny mögött
 
  
   Az utóbbi ötven év 
művészeti gyakorlatában a tárgy, bármilyen banális tárgy, megerősítette a
 pozícióját a kortárs művészet területén. A múlt század kezdetétől 
errefelé, a híres duchampi ready made-ekkel egyidőben, a tárgy 
nem-rendeltetésszerű használata az ábrázolások és gyakorlatba ültetett 
ötletek centrifugális mozgását generálta, és számtalan 
átváltozás-folyamatot. A nézőben gyakran merültek fel kérdések az 
eredeti tárgy valós hovatartozását és anyagiságát illetően, s annyival 
inkább a tárgyak asszociációira vonatkozóan, mely a jelentés gyors 
eltűnését eredményezi. A tárgy identitása a kommunikáció egyfajta 
kitágulásává változott, reflexszé vagy kereskedelmi torzulássá, ahogy a 
pop-artnak, ennek a kombinatorikus művészetnek az esetében is történt, 
mint Rauschenberg műveiben, a New Dada megnyilvánulásaiban, vagy humoros
 sagává, ahogy a Fischli & Weiss színházi installációiban 
megjelenik, hogy csak néhány példát idézzünk.
 

 
   Az élettelen tárgyak 
világa, melyeket kiutasítottak eredeti funkcionális és kereskedelmi 
környezetükből, és ezzel és megfosztották tőle, tökéletesen leírja 
Laurian Popa kifejezési eszközeit, melyek viszonyulásmódja személyes és 
absztrakt és figuratív egyidőben. A Laurian jegyezte művekben a 
kölcsönös hatások és interferenciák komplex kapcsolatokat hoznak létre a
 művészi technika és nyelvezet között, hiányzó marginális szereplőkre 
utalnak, akiket azonban vizuálisan körvonalaznak a távolítási és 
építkezési technikák, melyek a jelenlét–hiány váltakozást biztosítják, 
ez pedig, mondhatnánk, a tárgyak bemutatásának technikájával képez 
ellentétet.
   Az előző, 2o14-es, az Aradi Szépművészeti Múzeumban 
megrendezett kiállításon Laurian a színházi kellékekből indult ki, egy 
egész színpadi arzenálból, melynek elemei megrongálódtak, elhasználódtak
 – ezeket a művész újrahasznosította, és új szerepet bízott rájuk egy 
új, saját eredeti darabban, egy figuratív és absztrakt narrációt épített
 fel általuk, mely akkor a kompozíciós módszert és a tematikus 
értelmezést szolgálta. Ugyanezek a korlátozott és absztrakt térbe vetett
 jelennek meg most a Futás után című kiállításban a csíkszeredai Új Kriterion  Galériában.
 


 
   
   Az önazonosság elvesztése az emlékezet 
elvesztésébe csap át, és fordítva, a saját maga ellen fordult tárgy az 
utca embereinek lassú, a versenyfutás végén levő versenyző mozgását 
kapja el, méghozzá egy ideiglenes és szándékolatlan ready made képben. 
Egy tárgy többféle projekciója (a paplan például hol sárga, hol piros) 
több különváló szakaszban jelenik meg, mikro-narrációk alanyaként, és 
párhuzamos, befejezetlen cikkcakkban olvad fel, a színek olyan 
robbanásában, mely az elsődleges rendeltetésüktől megfosztott tárgyak 
mozaikjai között történik. Miközben az utca emberei, akik egyáltalán nem
 jelennek meg ezekben a munkákban, láthatatlan, hívatlan árnyak csupán, 
az üldözött élet nyomai ezekben a jelenlétüktől megfosztott terekben.
   A
 neuroesztétika bizonyos módszerei hasznosak lehetnek ahhoz, hogy 
megértsük, miért asszociálja Laurian „a kényelmet és a lustaságot” az 
eldobott paplanokkal, ahogy a kiállítás bemutatkozó szövegéből 
megtudjuk. Ugyanígy megtudhatnánk, hogy az a pokróc, mely gyerekkorában a
 nővéréé volt, most miért egy négyszögű totem mágikus ruhája. Ugyancsak a
 neuroesztétika nyújthatna egyféle Ariadné fonalát ahhoz, hogy 
behatolhassunk azokba a mértani struktúrákba, az onirikus gyűrűk 
egymásmellettiségébe és a színek kavalkádjába, a tárgyak szövetségébe és
 a finom reflexív, majdnem metafizikus referenciákba – melyek egytől 
egyig olyan elemek, melyek a művész kétségbevonhatatlan alkotói 
érettségéről beszélnek, és egy immár teljességgel kialakult művészet 
pontos ikonográfiájáról adnak hírt. (Fordította: Demény Péter)
 
 Claudio Scorretti
Művészi tanácsadó, kurátor
 
Laurian Popa   Futás után című kiállítása 2015. október 1-én, 19 órától nyílik a csíkszeredai Új Kriterion Galériában.
Képek a megnyitóról (frissítés):
 
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése