Laurian Popa
Tárgyak az árny mögött
Az utóbbi ötven év
művészeti gyakorlatában a tárgy, bármilyen banális tárgy, megerősítette a
pozícióját a kortárs művészet területén. A múlt század kezdetétől
errefelé, a híres duchampi ready made-ekkel egyidőben, a tárgy
nem-rendeltetésszerű használata az ábrázolások és gyakorlatba ültetett
ötletek centrifugális mozgását generálta, és számtalan
átváltozás-folyamatot. A nézőben gyakran merültek fel kérdések az
eredeti tárgy valós hovatartozását és anyagiságát illetően, s annyival
inkább a tárgyak asszociációira vonatkozóan, mely a jelentés gyors
eltűnését eredményezi. A tárgy identitása a kommunikáció egyfajta
kitágulásává változott, reflexszé vagy kereskedelmi torzulássá, ahogy a
pop-artnak, ennek a kombinatorikus művészetnek az esetében is történt,
mint Rauschenberg műveiben, a New Dada megnyilvánulásaiban, vagy humoros
sagává, ahogy a Fischli & Weiss színházi installációiban
megjelenik, hogy csak néhány példát idézzünk.
Az élettelen tárgyak
világa, melyeket kiutasítottak eredeti funkcionális és kereskedelmi
környezetükből, és ezzel és megfosztották tőle, tökéletesen leírja
Laurian Popa kifejezési eszközeit, melyek viszonyulásmódja személyes és
absztrakt és figuratív egyidőben. A Laurian jegyezte művekben a
kölcsönös hatások és interferenciák komplex kapcsolatokat hoznak létre a
művészi technika és nyelvezet között, hiányzó marginális szereplőkre
utalnak, akiket azonban vizuálisan körvonalaznak a távolítási és
építkezési technikák, melyek a jelenlét–hiány váltakozást biztosítják,
ez pedig, mondhatnánk, a tárgyak bemutatásának technikájával képez
ellentétet.
Az előző, 2o14-es, az Aradi Szépművészeti Múzeumban
megrendezett kiállításon Laurian a színházi kellékekből indult ki, egy
egész színpadi arzenálból, melynek elemei megrongálódtak, elhasználódtak
– ezeket a művész újrahasznosította, és új szerepet bízott rájuk egy
új, saját eredeti darabban, egy figuratív és absztrakt narrációt épített
fel általuk, mely akkor a kompozíciós módszert és a tematikus
értelmezést szolgálta. Ugyanezek a korlátozott és absztrakt térbe vetett
jelennek meg most a Futás után című kiállításban a csíkszeredai Új Kriterion Galériában.
Az önazonosság elvesztése az emlékezet
elvesztésébe csap át, és fordítva, a saját maga ellen fordult tárgy az
utca embereinek lassú, a versenyfutás végén levő versenyző mozgását
kapja el, méghozzá egy ideiglenes és szándékolatlan ready made képben.
Egy tárgy többféle projekciója (a paplan például hol sárga, hol piros)
több különváló szakaszban jelenik meg, mikro-narrációk alanyaként, és
párhuzamos, befejezetlen cikkcakkban olvad fel, a színek olyan
robbanásában, mely az elsődleges rendeltetésüktől megfosztott tárgyak
mozaikjai között történik. Miközben az utca emberei, akik egyáltalán nem
jelennek meg ezekben a munkákban, láthatatlan, hívatlan árnyak csupán,
az üldözött élet nyomai ezekben a jelenlétüktől megfosztott terekben.
A
neuroesztétika bizonyos módszerei hasznosak lehetnek ahhoz, hogy
megértsük, miért asszociálja Laurian „a kényelmet és a lustaságot” az
eldobott paplanokkal, ahogy a kiállítás bemutatkozó szövegéből
megtudjuk. Ugyanígy megtudhatnánk, hogy az a pokróc, mely gyerekkorában a
nővéréé volt, most miért egy négyszögű totem mágikus ruhája. Ugyancsak a
neuroesztétika nyújthatna egyféle Ariadné fonalát ahhoz, hogy
behatolhassunk azokba a mértani struktúrákba, az onirikus gyűrűk
egymásmellettiségébe és a színek kavalkádjába, a tárgyak szövetségébe és
a finom reflexív, majdnem metafizikus referenciákba – melyek egytől
egyig olyan elemek, melyek a művész kétségbevonhatatlan alkotói
érettségéről beszélnek, és egy immár teljességgel kialakult művészet
pontos ikonográfiájáról adnak hírt. (Fordította: Demény Péter)
Claudio Scorretti
Művészi tanácsadó, kurátor
Laurian Popa Futás után című kiállítása 2015. október 1-én, 19 órától nyílik a csíkszeredai Új Kriterion Galériában.
Képek a megnyitóról (frissítés):
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése