Részegh Botond
Loss of Soul
  A beteljesülés felé igyekvő sóvárgás
 A lélekvesztés
szimbólum, rituális alámerülés a szakralitásba, a lélekszilánkok megmentése,
felhozatala a valós világba. Több ezer éve talán a sámánok voltak a
legavatottabbak erre az utazásra. Részegh Botond szellemi világa is erre az
egyfajta keresésre, alámerülésre késztet. Párhuzamos világokat, a valósat és az
irreálisat, a Jung-féle kollektív tudattalant vetíti képzeletünk vásznára. Az
érzékelés, a tárgyaktól való elvonatkoztatás, az empirikus léttől való elidegenedés
rivaldafényeit gyújtja fel a fantázia színpadán.
  A végtelen
univerzumot beutazó ősanyag intuitív lenyomatai Részegh Botond festményei. Illúziótlan,
itt-ott sötét árnyalatokban megjelenő, képlékeny világ tárul elénk, medievális
rácsozatú ablakszögből láttatja velünk a gondolatközi teret. Máshol az
enyészetbe hajló, fekete szemgödreivel alaktalansághoz, rituális maszkhoz
hasonló révület a festmény középpontja.
  Hangsúly és
élmény épít hidat az álom és a félelem szakadékai felett. A psziché autonóm
része lesz a falakból kileső alakok fél arca, ahol a szem a dimenziót fürkészi,
továbbgondolja a csonka gondolatot, 
sejtelmet gyöngyöz.
  Azokban a
munkákban, ahol a derű, a remény fehérbe hajló színei építkeznek, a nyugalom,
az egyensúly fényei tündökölnek. Megcsillannak az intertextualitás
páraoszlopára vetített álomszilánkok. 
  Részegh Botond
nyugtalansága, állandó mozgása, belső türelmetlensége, lángolása mindenütt
jelen van alkotásaiban. Sugallatai az expozícióban, a vörös  és a zöld, a rózsaszín és a kék permeteiben, csíkjaiban,
áthallásaiban, rezgéseiben hatnak ránk. A figyelem előterében a csillanások nem
díszítő elemek, hanem tudatalattink lenyomatai, belső átalakulásunk jelei. A
kétségbeesés látnokai térbe fúródott kövek, az idő rácsai mögül kikandikáló
derű. A lélek intimitása, szárnyalása.
  Titkokat
rejtegetnek Részegh Botond festményei. Alakzatokat, melyek a belső forrongás
vetületei. Intarziák a végtelen galaxisában, a csend pihentető, de ugyanakkor
kétségbeejtő redőiben. Vátozások, átalakulások a formális rendben, ahol nem
nyugodhatunk meg, nem állhatunk meg egy pillanatra sem, csak tobzódhatunk ebben
az örök, a beteljesülés felé igyekvő sóvárgásban. 
 Böszörményi
Zoltán
 
  Részegh Botond kiállítása, 2016. szeptember 29-én, 19. órától nyílik az Aradi Művészeti Múzeum, O. Maitec termében. (str. GH. Popa de Teius nr.2-4)
  Megnyitják: Adriana Oprea kritikus és Böszörményi Zoltán író 

 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése