Fekete Zsolt
Fekete Zsolt című kiállítása
Hiroshi Sugimoto
szerint a fotográfia olyan, mint egy talált tárgy. Fekete Zsolt nem csak magát
a képet "találja" így meg
a valóságban, hanem a témákat, koncepciókat is – illetve hagyja, hogy azok
rátaláljanak.

Jelen kiállítása életrajzi ihletésű: azokat a
kapcsokat fedezi fel és tárja elénk, amelyek édesapja halálán innen és túl
hatnak az alkotó életében. Központi elem a fémtányéron az apa emlékére
gyújtott, és különös formává olvadt gyertya, amely pont akkor, pont úgy aludt
ki. Ami a motívum két megtestesülését illeti:
az elsődleges a róla készült fotó, amely szó szerint is monumentális keretbe
vetül, az élményt, a jelenséggel és a tárggyal való viszonyt hordozza magában.
Az élmény konkrét nyoma – maga a tárgy – itt másodlagos, csak jelként dereng
fel a kiállítás terében. Különös jelenség: nagybetűs Képek, illetve emlékek és
élmények közt a kézzelfogható valóság realitásértéke csökken; a keret és az üveg pedig tovább arhiválja a
tárgyat, az ereklye-lét távolisága valósul meg benne. Hozzá képest a vetített kép sokkal inkább az élet része, megélt és aktív
valóság – ezt erősíti a sarkakban megjelenő papírtörlő otthonos és hétköznapi
jelenléte is.
A kiállítás második csomópontja a két műalkotás
(festmény, fotó) analógiája. Azonos a név, hasonló a szereplő karaktere, az ülő
pozíció és kicsit a hangulat is; a valós adatok
azonban különböznek: a szerző más, és 41 év választja el időben a két alkotást.
Az analógia időn és téren át valósul meg, a kettő együtt szürreális teret
alkot, amely magába vonja a befogadót. A fotó önmagában is álomszerű, az ülő
alak látomásként lebeg (a kép eredeti tálalásában is analógiát teremtett a
szecessziós Kultúrpalota freskójának mesemondójával). A vizuális konstrukciók
töbszörös rekontextualizálása következtében a "hivatalos" valóság
megszűnik.
Az alkotó gesztusa összefüggésteremtés, játék a
tárgyakkal, képekkel. Van ebben valami gyermeki: a valóságban a sorsszerűt
keresni... De a misztikus szálat a maga helyén, az élet szerves részeként kezeli,
ezért annak kiemelése nem torkollik hatásvadászatba. A gesztus kiemel:
tárgyakat a valóságból, az apával kapcsolatos élményt, s kettejük életének
alkotásait / szereplőit
helyezi át egy új térbe – ez az asszociációk mentális tere. Ennek
leképezése a kiállítás.
Ungvári-Zrínyi Kata
Fekete
Zsolt marosvásárhelyi kiállításának megnyitójára, 2016. október. 12-én került
sor a Tánc és Kortárs Művészetek Házában a Moving Bricks fesztivál keretén
belül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése