Új Kriterion Galéria, Csíkszereda
A Zgondy-típusú kellően
mérsékelt dadaizmus
Mihai Zgondoiu kiállítása
Mihai Zgondoiu kiállítása
Hogyan másképp is nézhetne ki a földönkívüliek arca, ha nem úgy, ahogy
mindannyian tudjuk, hogy kinéz? Honnan tudjuk? Az már nem is fontos, a lényeg,
hogy tudjuk: a fej gyakran nevetségesen nagy, s ez az emberi intelligenciát
meghaladó értelem jele, és ovális alakot ölt, hogy ezt az értelmet valahová
begyömöszöljék; a szem hatalmas, hosszúkás és sötét, mely készen áll arra, hogy
százszor több vizuális információt tároljon, mint mi. A modernitás kollektív
képzelete által a humanoid földönkívüliek intelligens életéről konstruált
történetek fejlődése szakaszokra osztható: alienek, marslakók, földönkívüliek
stb.
Mihai Zgondoiu azonban a rövidítést választja. Behunyja a szemét, beindítja
az önműködő tollbamondót, és szabadjára engedi a kézizmai mechanikájában
rejtőző arcforma memóriáját. Nem tud hibázni. A földönkívüli arcok / a KÍVÜL-arcok
már azelőtt ott vannak bennünk, hogy megtanultunk volna olvasni, beépülnek a
vizuális memóriába, és elraktározódnak az első Cartoon Network-rajzfilmekkel,
az első sci-fikkel, videójátékokkal való találkozás után.
A legtöbbször szürkék, de nem ritkán zöldek vagy átlátszók, többé-kevésbé
békés szándékokkal érkeztek a Földre, és mi felfedeztük őket, természetesen a
jövőben, egy párhuzamos világegyetem ki tudja, milyen redőjén keresztül – a
képzeletünket benépesítő földönkívüliek készek arra, hogy napfényre kerüljenek,
és körvonalaik legyenek Zgondy kísérletei révén. A vakon ellenőrzött
gesztikulálás gyorspróbálása látványos eredményekhez vezet. Zgondy KÍVÜL-arcai
nemcsak azért hasznosak, mert dokumentálják annak a műteremnek a munkáját,
melyet később olyan kidolgozott művek hagynak el, mint a bohémiai porcelánra
festett 12 halotti fénykép. Ellenkezőleg, így sorozatba rendezve ezek a rajzok
összeforrott benyomást keltenek, és erősítik azt az érzést, hogy a földönkívüli
bestiárium nem más, mint bizonyos archetipikus formák variációja, melyek a még
mélyebb emlékezetben vannak elvetve. A dadaista kiáltvány, a dadaizmus történetének-tematikájának
tanulmányozása segítette Zgondyt, hogy adja át magát a művészet parancsának
mint előzetes intellektuális fogadalomnak. A 2012 című könyvtárgy a könyv témáját éppúgy elmélyíti (a könyv mint
tudomány, a Szent Könyv stb.), mint ahogy a képregényét is, mely a sci-fi
képzelőerő és egyes mikrokultúrák egyfajta fétisévé vált. A jobb oldalon levő
tusrajzokat Zgondoiu a bal oldalon egy fényképkollázzsal egészítette ki, és ez
meglepő asszociációkat eredményezett, összehangzó formákat, megvilágító erejű
egybeeséseket, iróniákat, melyek előítéletek kérődző békéjét zavarják meg.
Intelligens és szubverzív, és így Zgondoiu megmutatja, hogy a dadaista
kockáztatáson túl tisztában van munkája eredményével. Amúgy az I’m a star-ban, mellyel megnyitotta a KÍVÜL
-arcokat 2011 januárjában, a rajz a vászonkollázzsal kombinálódik, s ez egy
olyan munkafolyamat, melyben a játékos szándék nyilvánvaló, és az AEÁ és a
Szovjetunió közötti nagy küzdelemre, mely először is ideológiai, és csak az után
technológiai, egyértelmű utalásokat találunk.
Dan Lazea
KÍVÜL-arcok, avagy a sablon vállalt művészetéről
Mihai Zgondoiu KÍVÜL-arcok címmel elképzelt és elénk tárt projektje
csábító és játékos diskurzus a vizuális sablon manipulálásáról és
misztifikálásáról. A választott téma egy kiváltképpen emberi konstrukció arról
a módozatról, ahogyan a mi képzeletünk megalkotta a Földönkívüli modelljét. Az
Ismeretlen, a Földönkívüli a modell-arckép sugárzása révén egy másféle Másikká vált, melyet mi magunk
alkottunk, és főleg rajzoltunk, a saját arcképünkre és hasonlóságunkra. A
választott kutatási téma, egy földönkívüli arcképtanulmánya, a fikció és a
misztifikálás határára térít: hiszen mégiscsak olyan valamit terveztünk,
melynek emberi vonásai vannak, másfelől azonban a földönkívüliek ismeretlen
arcáról szóló sablonra ráütjük a hitelesség pecsétjét. Így lettünk olyan
agycsiholmányok és vizuális konstrukciók mindentudó Alkotói, akik nem
tiltakozhatnak az ellen, hogy vizuális öntőformákba és konzumerista
sorozatgyártásba ömlesztjük őket, és meg sem védhetik magukat a Szerző-Alkotó
egotikus és emberi inváziói ellen. Egy ilyen szerű vizuális konstrukció
metamorfózisai ugyanannak az elképzelt spiritus
locinak a galériáiba vezetnek akkor, ha olyan művészek képeire gondolunk,
mint Hans Rudolf Geiger vagy Leo Garcia, vagy akkor, ha olyanokéra, mint most a
Mihai Zgondoiu földönkívüliek „újraolvasására” tett kísérlete.
Az első olyan
munkáktól, melyeket a 2011-es KÍVÜL-arcokban
adott közre, melyeket a street-art kategóriájába sorolt, és amelyeket az
ausztriai Linzben levő műtermében festett, át a graffiti-sorozaton, melyet a
szerbiai Zrenjanin város Museum of Destruction-ja számára készített, és a több
száz füzeten és mappán, melyek a rengeteg skiccet és vázlatot tartalmazzák,
munkamódszere és technikája a vizuális sablon címkéje alá tartozik: művei tagek,
paste-up-ok, stencilek, street inventions, kollázsok vagy egyszerű filcrajzok.
Ezek fölött a technikák fölött Zgondy újra értelmet ad a sablonnak egy másik
sablon által!
Ha bármi, amit a
Természet embere alkot, Kultúrává válhat, akkor elképzelhetjük, hogy minden,
amit Mihai Zgondoiu hozzáad a földönkíüliek arcképéhez, az Saját magunk
keresésének és újra megtalálásának arcképévé válhat! De mi van, ha
Zgondy maga is földönkívüli?
Dan Mircea
Cipariu, író, művészeti szakíró
(fordította: Demény Péter)
(fordította: Demény Péter)
Mihai Zgondoiu csíkszeredai kiállításának megnyitójára, 2017. április 6-án, 18. órától kerül
sor az Új Kriterion Galériában (Petőfi utca 4.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése