A mező-dimenzió
Makkai István kiállításáról
Makkai István kiállításáról



A
tekintet azonban hatalom - és a mezőn, bár végtelensége és zsongása
testünket-lelkünket átjárja, mégis hatalmi pozíciónkat éljük meg benne: a tér
nyitott, a szem messze ellát, a növényzet csupán lábunkat takarja; érzékeljük a terület határait, talán még fel is tudjuk
becsülni méretét, akár számokban kifejezve, magunkévá téve a lenyűgöző
élményt...
Az
arányokon és a láthatóságon tehát sok minden múlik. Makkai István szemléletmódja
mindkettőt kicsit megbontja, megvizsgálja és eljátszik az eredménnyel. A
kalászos füvek túlnőnek rajtunk - oda a könnyű birtoklás, a hatalmi fölény egy
része. A mező-terület megszokott, végtelen egysége pedig az installációban
valóban, matematikailag is végtelenné válik. A lelket felemelő
végtelenség-érzés így felfokozva kissé már nyugtalanító is - első látásra
ugyanaz a természet, ha viszont tovább figyeljük, az élmény művi és
hozzáférhetetlen lesz. Makkai jó érzékkel játszik rá a jelenség vonatkozásaira,
s így a valóságból kiemelkedik a szimulákrum - a realitás disszonanciája.

Mennyire
autentikus tehát a mező-élményünk, a természettel való összetartozásunk és
iránta érzett csodálatunk, ha mindezt csak hatalmi pozícióból vagyunk képesek
megélni? Idillikus sétánkon összetartozást élünk meg, mert "birodalmunkat" szemléljük?
Miközben hétköznapjaink globális
felmelegedése, palagázkitermelése és szintetikus növényvédőszerei veszélybe
sodorják a mező vízellátását, talaját és méh-zsongását is...
Ebben a kontextusban
a szalmakalap, a könnyed, harmonikus lét, szabadidő és szieszta szimbóluma is
súlyosabbá válik. Viszont ez a súly nem elbírhatatlan, csak épp meggondolásra
késztet, nem terhel, csak a felelősséget helyezi, képletesen, érezhetően
fejünkre - a rézkalapban tisztán gondolkodunk, átérezve tetteink, létünk és
valóságunk súlyát.
Ungvári-Zrínyi Kata műkritikus a kiállítás kurátora
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése