Ferencz S. Apor kiállítása az
Új Kriterion Galériában
Új Kriterion Galériában
(...) Kompozícióinak
erős elemei a régi, talált tárgyak és képek; ezeket azonban körültekintően kezeli: a nosztalgia negédes, torz formája ki
van zárva. Ami helyette fellép, az valami sokoldalúan emberi nézőpont, melyben
a régi elem hangulata tovább él, de az általa kiváltott szabad asszociációkkal
is találkozik, új emlék-/élmény-, és gondolati rétegekkel gazdagodva. Ezek
kötődhetnek a kép valamelyik konkrét interpretációjához, de lehetnek csupán
érintőleges vagy szimultán mentális jelenségek is. A végeredmény egy szürreális
(mentális) tér, amelyben a lineáris vagy összefüggő narratíva helyett
töredékes, asszociatív fogalmi környezet jön létre. A gondolatok kollázsa mint
szimultán tapasztalat formál tartalmat, amely nem logikus és ok-okozati
struktúrákra, hanem sokkal implicitebb, intuitívabb és finomabb viszonyokra
épít, és ezzel egyfajta különös relacionalitás érvényesül.
A hegesztő
maszkos sorozatdarabjai kissé elkülönülnek ettől a tendenciától, amennyiben
azokban a központi motívum visszatérésével annak mechanizmusai is ismétlődnek.
A hegesztő maszk eredeti szerepe nem az identitásképzés: nem reprezentál, nem elrejt; praktikus védőeszköz, amely viselője számára épp a vizuális érzékelést
teszi lehetővé. Jelen sorozatban azonban funkciója átfordul: ő maga válik
látvány-elemmé – így különböző helyzetekben való felbukkanása bizarr zsánerképeket
teremt, és minden gyakorlati vonatkozása metaforikus tartományokba lép át
(védelem, védekezés, (el)szigetelés, munka, mesterség, látás, tekintet, stb). A jelenség Debord-t idézve lokális, keleteurópai
szűrőn át láttatja a Spektákulum fétiseinek torzképeit. Elkerülhetetlen
velejárója az elidegenedés, amelyben a látvány-látszat veszi át és fullasztja
önmagába az Ünnep minden funkcióját, rányomva bélyegét többek között az intim
szférára is. (...)
Ungvári-Zrínyi
Kata
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése