Új Kriterion Galéria, Csíkszereda
GYŐRFFY
LÁSZLÓ
Nekrospektív
Nekrospektív
Győrffy
László Nekrospektív című kiállítása a bomlásból
sarjadó vitalitással foglalkozik a művészre jellemző horror-hagyományokra
épülő, poszt-apokaliptikus antropológia mentén.
A budapesti Várfok Galéria művészköréhez
tartozó Győrffy László (Budapest, 1976) művei szinte kivétel nélkül az emberi
test biológiáját járják körül, sokszor provokatív hangnemben. Alkotásainak
tárgyilagossága párhuzamba állítható a test elidegenedésének gondolatával, a
különböző testrészek hibridizálásával és abszurd módon történő eltorzításával.
Számos műfajban (többek között festészet, grafika, rézkarc, szobrászat,
installáció) alkot. Művei egyszerre személyesek és személytelenek; amelyeken előszeretettel
feszül egymásnak humor és borzalom, tragédia és szórakoztatás.
A kiállítási anyag három nagyobb
egységre oszlik: az egyik teremben az Apokalipszis témájával foglalkozó Aki fertelmes, legyen fertelmes ezután is
című rézkarcsorozat foglal helyet, amely nemcsak a Jelenések Könyvére utal,
hanem különböző eszkatológikus hagyományok mentén főleg azokra a (képi)
sztereotípiákra fókuszál a tömeg- és/vagy a horrorkultúra optikáján keresztül,
amelyek a végítéletet a szórakoztatóipar részévé teszik. A nyomatok A hét főbűn korábbi lapjaihoz hasonlóan
nem annyira a Jó és a Rossz harcát vizualizálják, hanem inkább abban a
szürke zónában mozognak, amely a hibridek burjánzásának terepéül szolgál. Ez a
mutáns esztétika követhető nyomon a grafikákat kiegészítő szoborsorozaton is: a
Facefuck sorozat festett kerámiafejei
a privát anatómia és a produktív (ön)destrukció együtthatóival illeszkednek a
pusztulás programjába.
A romlás tematikája Győrffynél egyre
hangsúlyosabb szobrászati médium által is megjelenik, barkácsolt dekonstrukciók
formájában: a rozsdás fémekből és hulladékfából épített szobrok az egykori
iskolai technika órák meddő kísérleteit teszik tudatos módszerré. Az emberi
test töredékeivel, utánzataival kiegészített, mozgást feltételező, ám statikus
szerkezetek a működésképtelenségnek állított poszt-apokaliptikus emlékműveknek
hatnak.
A kiállítás részét képezi Győrffy számos helyen
bemutatott Az én fájdalmam a te örömöd
című installációja is. Az alkalmi műcsoport egyik részét a falon organikusan
elrendezett szuicid absztrakt festmények, pontosabban képtárgyak jelentik,
melyekkel a művész az absztrakt művészeti ideológiák eltúlzott pátoszát
kérdőjelezi meg. Az előttük álló, nadrágjában maszturbáló gyermekalakot (nézőt)
szimuláló figura a kiállítótérben zavart keltve magán a tárlaton túl a szenvedő
művész toposzát is dekonstruálja, ugyanakkor a mű címe (A bosszú angyala) egy transzcendens dimenzióból érkező intervenció
lehetőségére, a megformált gyermek arányaihoz képest túlméretezett nemi szerve
pedig egy nem-emberi entitásra is utal.
„Az így
keletkező feszültség a groteszk határsértés abszurd logikájában csúcsosodik ki:
a fenséges és nevetséges, a szent és profán, az élő és élettelen összemosása
nem csak a freudi halál- és életösztön elméletet hívja elő, hanem a modernizmus
megváltó ígérete is megkérdőjeleződik.” – Győrffy László
Győrffy László csíkszeredai kiállítása a Várfok Galéria és az Új Kriterion Galéria közös szervezésében valósúlt meg.
Megnyitó: 2019. július 18., 18 óra, Új Kriterion Galéria, Petőfi utca 4.
Győrffy László csíkszeredai kiállítása a Várfok Galéria és az Új Kriterion Galéria közös szervezésében valósúlt meg.
Megnyitó: 2019. július 18., 18 óra, Új Kriterion Galéria, Petőfi utca 4.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése