Új Kriterion Galéria,
Csíkszereda
Jánosi Antal / Laurian Popa
Új projektet indított
útjára 2019-ben a csíkszeredai Bookart könyvkiadó és
az Új Kriterion Galéria. Terveik szerint,
évente két művésznek készítenek egy-egy nagyobb volumenű
albumot amely átfogóbb képet ad munkásságukról, illetve betekintést nyújt az adott alkotó egy bizonyos projektjébe. A program első két művésze, a csíkszeredai Jánosi Antal (1956) és az aradi Laurian Popa (1980).
Jánosi Antal
Omotrajához Bojár Iván András, valamint Laurian Popa P+P
című albumához Dan Lazea és Cālin Lucaci írt méltató szöveget.
A könyvbemutatót és kiállítás megnyitót magába
foglaló rendezvényre 2020. február 5-én, 18. órától kerül sor, melynek
házigazdája és moderátora Részegh Botond képzőművész lesz.
Szenvedésszertartás (részlet)
Jánosi Antal művészete nem adja könnyen magát.
Mert ez nem könnyű művészet.
Mélyen gondolkodó. Olyan művészet, amely bármi nemű
program és irányultság nélkűl, közvetlenül a „nem
könnyű”-t állítja figyelme középpontjába. Nyilvánvalóan
ez foglalkoztatja az alkotót.
Vakmerő és alkuképtelen. Több is ennél:
videóiban megjelenített világa szerint ő a „nem
könnyű” életfeladványának él. Ahogy mindannyian –
mondhatjuk nyeglén, mégis igazul. Mert kényszerűen a „nem
könnyű” majd mindegyikünk alapvető általános létélménye.
Legtöbbünk stratégiája mégis a megkerülhetetlen megkerülésének kísérlete, boldogulni egy
boldogságtól üres téridőben.
Jánosi Antal, hogy megértse, alkotó eszközeivel befogható
módon megragadja a „nem könnyű” kategóriáját, a teret és az
időt veszi vizsgálat alá. (Bojár Iván András)
Működésképtelenség (részlet)
Laurian Popa minden olyan lehetséges tárgyat felhasznál
„boszorkánykonyhája” nyersanyagául, amit napi útvonalain
találhat. Olyan makrancos tárgyféleségek ezek, amelyek, mihelyt megmelegednek
egy új helyen, rátelepszenek az ott lakó
életére és
arra kényszerítik, hogy magával cipelje őket
mindennapjaiba. Vászonra téve, a művész különböző
stratégiákkal él: véletlenül társítja, fel nagyítja,
lekicsinyíti, eredeti használati szerepükből kiragadja azokat.
Így jelentésüktől megfosztva,
működésképtelenségük pőreségébe e tárgydarabok olyan kiindulópontokká válnak, melyek a kompozíció
színvilágát is megszabják. Árnyékok vetülnek a kép terének
háromsíkú mélységére és így a munka csak álabsztrakt, mihelyt
a tárgyak selejtté vállnak és erről mesélnek.
Egyszóval, Laurian
Popa apró tárgymaradékokat illeszt szabálytalan formájú
polisztirol darabok közé és vászonra rögzíti a
latexfoltokat. Mindezekre szórófejes festéket permetez, mintha egy tiszteletlen
graffiti művész épp arra
járt volna, hogy „véleményt” nyilvánítson a vászonra festőkről. (Dan Lazea)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése