Karte Szoba, Marosvásárhely
Asztalos Zsolt
MEMORIES
Próbáljunk ki egy gyakorlatot:
Emlékezzünk vissza a legutóbbi telefonbeszélgetésünkre.
Hol voltunk? Mit csináltunk közben, hogyan tartottuk a
telefont?
Milyen beszélgetés volt? Milyen érzéseket éltünk meg?
Na és mi volt körülöttünk? Sütött-e a nap? Hallatszott-e
valamilyen zene? Ha igen, melyik dal volt az?
Voltak-e körülöttünk emberek, és ha igen, mekkora távolságra
tőlünk? Hányan voltak és hogy néztek ki?
Ha ezeket mind
felidéztük, előttünk van egy kép – talán inkább történet:
Fél vállal tartjuk a
telefont, miközben szatyrokat pakolunk az autóba, vagy lehet, hogy kezünk
mereven tartja, tenyerünk izzad, és megfeszülve figyelünk a beszélőre.
Kérdeznek – felelnek, a fülünket megütő információ meglepő, örömteli,
szívszorító, felháborító. A problémára megoldást keresve sétálgatunk az üres
lakásban. A vonal másik végén a barát szeretetreméltó, kedves, szimpatikus,
értékes ember / a másik félnek nincs humorérzéke, akadékoskodik, nem hallgat
meg / az ügyfélszolgálatos bunkó és flegma.
Miközben:
Három nagyszájú
tinédzser halad el mellettünk / egy gondterhelt fiatal arc, zöld szemüveges. A
pincérnő a maszkja mögött idegesítően vihog. Nem hallom a telefonban beszélőt,
akkora zaj van. / Csend van köztünk, nehéz válaszom minden szava visszhangzik.
Érzem, hogy a szomszédnéni fasírtot süt, éhes vagyok. Egy teraszról Aretha
Franklin buzdít, tölt fel energiával. Lassan ketyeg az óra… Gyermekkorom
cukrászdaillata, ez pont olyan hangulatú, mint amiről beszélünk! Az autó
lehúzott ablakából kibírhatatlan zene üvölt, megtölti a teret, a füleket, az
agyamat / Milyen érdekes, megnyugtató ez a mély ritmus.
Végső konklúziónk:
Nehéz helyzet. Jó
emlék. Kínos volt, bárcsak elfelejteném. Szép volt aznap minden.
De vajon mindez
tényleg így történt-e?
Az előbb nem csak
felidéztük, hanem alkottuk is az emlékeket. És minden felidézéskor
újraalkotjuk, sőt, a felidézés körülményei és pillanatnyi hangulatunk
függvényében még módosítjuk is. Az emlékezet
megbízhatatlan. Minél többször idézünk fel egy emléket, annál inkább
“begyakoroljuk” az adott narratívát. De minél kevésbé koherens, annál
valószínűbb, hogy átírjuk, ha azzal kerekebb történetté válik.
Értelmes
egységekben, rendszerekben gondolkodunk, ezért a történet az alapforma. A vége
pedig mindig befolyásolja az egész történet, sőt, az egész emlék megítélését.
Hiába volt kellemes egy munkafolyamat, ha nagy kudarccal vagy tragédiával
végződött. De ugyanígy a hosszas, embert próbáló küzdelem is képes teljesen
átértékelődni, amikor diadalmasan célba érünk, vagy valami váratlan jó születik
belőle.
Ha az emlékezet
ennyire bizonytalan, akkor az igazságot automatikusan a percepció szintjén
keresnénk… Csakhogy a “tiszta” valósághoz nem férünk hozzá. Hogy is tehetnénk?
Hiszen a valóságot már észleléskor is megszűri az agy… A világból csak azt és
csak úgy látjuk meg, amit és ahogyan az állapotukat, érzéseinket, a tudásunkat
és a meggyőződéseinket tükrözi. Asztalos Zsolt
kiállítása ösztönöz, hogy megvizsgáljuk a “vitathatatlan” igazságokat,
amelyeket tényként állítunk fel magunknak, vagy tényként fogadtunk el a
külvilágtól. A teljes igazság elvégre csak akkor kezdi kicsit is megmutatni
magát, amikor például a műtárgy szellemi dimenziója mellett tárgy-létét is
figyelembe vesszük. A My art sorozatban Asztalos a műtárgy tárgyi
esztétikájának ad szabad teret. A diszkrét, minimalista humorú kompozíciókról
az önmagáért való művészet fogalma is eszünkbe jut, de hasonlóan finom
iróniával feldobhatjuk a formalista művészetszemlélet képét is. Közben pedig
mindez: játék; meglepő, formabontó formaépítés.
Szintén feltárul
kicsit a teljesség, amikor az emlékezés gyakorlatában az ember aktív és kreatív
cselekedetét látjuk, a keresést, mérlegelést és a teremtést. Az Emlékezés
című videó, megható finomságaival a felidézés konkrét időbeli dimenzióját is
elénk tárja. Szokatlan, hogy egy belső folyamatot időben is elhelyezzünk.
Nagy léptékben tágul
a világunk, amikor a történelemre mint elvont, párhuzamos( valóság)okat
tartalmazó, de egészében megfejthetetlen jelenségre gondolunk (Romsics Ignác
magyarságtörténeti könyve a History Books sorozatból). A lefektetett
könyv nem csak a kódolt információ, vagy a megdöntött tudás képeivel hat: a
lapok vízszintes egyenesei a linearitást és ugyanakkor a történetek
párhuzamosságát emelik ki. És ebben a
különleges, üdítően józan környezetben már-már humoros, hogy még a 12 egyforma
kockáról is kiderül, hogy valójában egyik sem kocka, és egyformának sem
egyformák….
Költői
egzisztencializmus jellemzi a műveket, emberi énünk folyamatos keresési folyamatát
leplezik le és rávilágítanak az enyhe abszurditásokra: fiktív képzetek között
mozgunk, és történetekkel próbálunk kapcsolódni bármihez, amivel csak
találkozunk… viszont van ebben a jelenségben valami elvont szépség, sőt,
potenciálisan mély jelentés is – és ez talán az élmény közösségében keresendő.
Felmerül tehát a
kérdés, hogy ha a “Valóság” nem járható terep, akkor egymással hogyan tudunk
találkozni? Nos, ehhez még több történet kell, a párhuzamosságok felismerése és
tudata, és mások történeteinek igazán értő olvasása. Ha sok szálon indítjuk
emlékeink megírását, előbb-utóbb közös pontok is akadnak, és, még ha rövid
időre is, de időnként megoszthatjuk egymással a narrátori szerepet.
Ungvári-Zrínyi
Kata, műkritikus
A kiállítás 2021. június 18.án, a
marosvásárhelyi K'Arte Szobában került megrendezésre, a Balassi Intézettel
közösen szervezett Magyar Filmnapok keretében. Az alkotások a Gyergyószárhegyi
Kulturális Központ gyűjteményéből származnak, az esemény kurátora: Ferencz
Zoltán. Megtekinthető augusztus 11-ig.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése