Lábasház, Sepsiszentgyörgy
Rizmayer Péter: Utolsó vacsora
2021. október 7-én, nyílt Rizmayer Péter Utolsó vacsora című kiállítása a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeum Pincegalériájában. A Lábas Házban megrendezett eseményt Dimény András képzőművész, műkritikus nyitotta meg. Az alábbiakban a megnyitón elhangzott szöveg teljes terjedelmében olvasható.
Mégis, miféle természetet és miféle embert láttat Rizmayer Péter?
Ez a természet nem az impresszionisták természete, nem park ahol a bokrok új frizurát kapnak s virágágyások vezetgetik a szelfizők seregét, nem látványtervezett növények tömkelege, hanem léttér, filozofikusabb nyelvezeten "materia prima", alapréteg amiből minden élet születik. Az elemek videóinstalláció sorozatát így vezeti be Péter: "A művekben a tájat alkotó alapelemekkel -tűz, víz, föld, levegő, idő- készítettem videót, a rájuk jellemző folyamatokkal kívántam rávilágítani az egészben elfoglalt jelentőségükre. A természetet alkotó összetevők már a kezdetektől foglalkoztatták az emberiséget. Azóta - ahogy egyre többen városlakókká válunk - egyre távolabb kerülünk a háborítatlan természettől, megbomlott a természetes kapocs, amely össze kötötte és egyenrangúként kezelte a feleket. Az elemeket materializáltuk és a saját rövid távú hasznunkra hajtjuk. A sorozatban többek között a természetre, az alapelemeire kívánom felhívni a figyelmet, rámutatni, hogy létezik egy jóval korábbi, környezettudatosabb gondolkodás." Az itt bemutatott két installációjára ezek a kijelentések érvényesek maradtak, annyi különbséggel, hogy egy keresztény jelképrendszer is társult hozzájuk (az utolsó vacsora, a kereszt motívuma).
Azért jutott az eszembe ez a filmjelenet, mert a kiállítás kapcsán folytatott egyik beszélgetésünkben, Péter valahogy így fogalmazott: úgy bánunk a természettel mint Jézussal.
Az elmondottak tükrében próbáljunk rálátni a kiállított installációkra. Persze figyelembe véve a műfaji sajátosságokat is.
Például a téri kibontakozására (mindkettő hangsúlya a terem középterében van), az elrendeződési elvre (mindkettő kör alakba rendezett, amint tudjuk a kör a spiritualitás legelterjedtebb szimbóluma), a fény-árnyék hatásokra (a fényforrás központúsága az az axis mundi amely köré a világ rendeződik), az anyagminőségekre (mindkettőben nagyon fontosak, önnön valóságukat kölcsönzik a tartalomnak). Aztán a képek - akár mozognak, akár nem, dokumentum jellegűek, még akkor is, ha ez élményrögzítést jelent (a jelképekkel szemben, melyek az igazság rétegeire világítanak, ez a dokumentarizmus a valóság érzetét erősítik).
A 12-es szám értelmezése, gondolom senkinek sem okoz gondot (ebben segít a cím is: utolsó vacsora), de talán hozzátehetjük még, hogy ez a természet ciklikusságának is a száma, a teljes köré, vagyis ez is kapocsként működik az ember és a természet között, pontosabban az elején fölvázolt értelmezéseik között. Azt hiszem, hogy a filmecskében megjelenített emberalak mozgása (mindenütt másutt az ember háttérelem), ahol egy magzatpózból indul, keresztpózba helyezkedik, aztán visszakuporodik a magzatpózba, ugyanennek a ciklikusságnak a jelképe. A tányérok kereksége és fehérsége sem értelmetlen, ismétlődésük, önkéntelenül is, ritualitásra utalnak, nem pusztán a táplálkozás jelképei, "a természet felfalatásáé".
Nyilván, egy műalkotás élvezete nem az értelmezhető részletek leltárszerű felgöngyölítésében rejlik, de egy-egy felismerés fokozhatja az élményt. Ezért van gyakran az, hogy újra látogatjuk a műveket s mindig valami újat fedezünk fel bennük. Kívánom a látogatóknak, hogy Rizmayer Péter munkáival is így legyenek.
Dimény András
Fotók: Toró Attila
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése