7. Székelyföldi Grafikai Biennálé
Mettrai Pongchomporn (TH) kiállítása
2022. október 5-én került sor Mettrai Pongchomporn
thaiföldi művész, a 6. Székelyföldi Grafikai Biennálé fődíjasának
kiállításmegnyitójára Sepsiszentgyörgyön. A Lábasházban megtartott eseménnyel kezdetét
vette az idei biennálé eseménysorozata. A kiállítást Ferencz S. Apor a biennálé
kurátora és Vargha Fruzsina művészettörténész, nyitották meg. (Az
alábbiakban V. F. a megnyitón elhangzott szövege olvasható).
Honnan jövünk?
Kik vagyunk? Hová megyünk?
Paul Gauguin
1897-ben festett művének címével köszöntöm Önöket a Székelyföldi Grafikai
Biennálék sorozatának hetedik kiadásának megnyitó ünnepségén. Hogy miért éppen
ezt a festményt, pontosabban ezt a festménycímet választottam a mai kiállítás
mottójául? A művészettörténetben jártasak talán azt mondanák, hogy Gauguin
Tahiti-kapcsolata miatt, mások talán az absztrakciókra tennék le a voksukat, de
az indok valójában ennél sokkal egyszerűbb. A Honnan jövünk? Kik vagyunk? Hová
megyünk? egy létértelemző, misztikus utalásokkal teletűzdelt, a különböző
kulturális különbségeket elmosó és figyelmen kívül hagyó alkotás, amely úgy
érzem, hogy szimbolikusan megteremtheti a hidat köztünk és Mettrai Pongchomporn
thaiföldi művész között!
A Sepsiszentgyörgy
és Csíkszereda által tandemben szervezett grafikai esemény évről-évre megújul
nem csupán arculatában, de a meghívott alkotók és a kiválasztott, értékelt
művek szempontjából is. Nem meglepő talán ilyenformán, hogy az idei évben
Thaiföldről érkezik az üzenet ide a Lábas házba, és bár nagy a kontraszt a
kiállított alkotások ideje, valamint a kiállítás helyszíne között, hiszen
előbbi egy kortárs koncepciót képvisel, utóbbi pedig városunk egyik legrégebbi
épülete, összességében egységet és harmóniát láthatunk.
A bangkoki
Silpakorn Egyetemen végzett Mettrai Pongchomporn mindössze 24 évesen nyerte el
a 6. Székelyföldi Grafikai Biennálé fődíját. Az első sorban grafikái által
ismertté vált művész ma Sepsiszentgyörgyön egy különleges tárlattal mutatkozik
be ismét, melynek koncepciója és gondolatvilága egyszerre közvetít világos
üzenetet, ugyanakkor ragadja meg a tekintetünket az árnyalatnyi hangulat és
ritmusváltások által. Technikájukat tekintve azt láthatjuk, hogy a kiállított
művek olyan technikák eszközeivel valósulnak meg, mint a metszés, a
szitanyomat, a Chine-collé, valamint a foltmaratás vagy aquatinta. Ezekben
közös elem, hogy a finom vonalvezetésre, valamint a nagyobb felületeket befedő
foltszerű alkotásra kötelezik a művészt, valamint az olyan jellegű kontrasztok
megtalálására és kihasználására, amelyekben élesen elválhat egymástól a világos
és a sötét felület, valamint erőteljessé az egyes formák kontúrja.
Nincs ez
másképpen a fiatal thaiföldi művész alkotásain sem. A műalkotásokon
egyértelműen domináló asztal, szék, valamint különböző geometriai formák
előtérbe kerülnek és tömbszerűen bontakoznak ki. A művek erejét nagyban
befolyásoló tényezővé válik a háttér kiképzése. Az alapvetően két árnyalattal
játszó hátterek kiemelik a katonás rendben felállított elemeket, valamint a köztük
lévő szoros és az elválaszthatatlanság érzetét keltő viszonyt. Talán némiképp
idegenül hathat a mi szűrőnkön keresztül az a gondolatvezetés, amely a keleti
értékrend és világnézet lencséjén keresztül jut el ma hozzánk. A mi
kultúránktól idegen ez a fajta minimalista, leegyszerűsített, ugyanakkor
mondanivalójában rendkívül összetett képzésvilág, hiszen mi az, amit a
kiállított grafikák nekünk mondanak? Berendezett szobák, tantermek, életek?
Felsorakoztatott, absztrahált katonák? Esetleg egy bútorokból besorozott
hadsereg? Talán egy Phalanx- motívum? Nekem első ránézésre Madách Imre Ember
tragédiája jutott eszembe, a kozmoszok találkozása, a kasztszerű kiképzés, a
csapatokba sorolódás. De természetesen ahány ember, annyi értelmezés, így talán
helyesebb, ha Önökre bízom, hogy a művek auráját és jelenét a maguk szeme
szerint értelmezzék és érzékeljék.
Bizonyos
szintű feloldódásra azonban mégiscsak teret enged nekünk a művész, a Másmilyen
4, 5, 6, és 7-es alkotásokkal. Ezeken az alkotásokon ugyanis elmosódnak a
határok, elvesznek az erőteljes kontűrök, és megjelenik egy szinte
világűrbelinek is értelmezhető szimbolikus játék. Játék színekkel, formákkal,
kompozíciókkal. Ezeknél az alkotásoknál a sorozatszerűségen túl fontos lehet a
nézői nyitottság, valamint az elvonatkoztatás képessége, hiszen a korábbi művek
elemei jelennek meg egy másmilyen kifejezésmódban, így nekünk is meg kell
újulnunk, más szemmel és más gondolatokkal kell tekintenünk őket. A korábban
egyértelmű választ a “Mit látunk a műveken?” kérdésre ezen alkotások esetében
át kell gondolnunk, és talán hagynunk kell magunkat átverni, és
elszórakoztatni.
Zárszóként
felteszem hát Önöknek a kérdést: Mit látunk a műveken? Berendezett szobákat,
tantermeket, életeket? Felsorakoztatott, absztrahált katonákat? Esetleg egy
bútorokból besorozott hadsereget? Talán egy Phalanx- motívumot?
Bármelyik
választ is adjuk a feltett kérdésre, mindegyik jó, de talán az egyik
legtalálóbb, ha azt mondjuk, hogy egy új kultúrát, egy másmilyen ifjúságot, egy
tőlünk távol eső, ugyanakkor számunkra is értelmezhető világot, amely egyszerre
elgondolkodtató és egyszerű. Ezzel a kettősséggel teremti meg a mindössze 25
éves alkotó azt az aurát, amelyet a tárlat egységessége, és a művek egyedisége
kifejezni képes.
Kívánom
mindannyiuknak, hogy találják meg a saját hangjukat, vonalaikat és formáikat
ezeknek a grafikáknak a ritmusában, és élvezzék azt a kompozíciót, amely a
szemük előtt születik meg, és válik tökéletes egységgé! (V. F.)
Fotók: Vargyasi Levente
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése