CAFFART
A 2009-ben, Budapesten alapított képzőművészeti egyesület nevében
Rejtő Jenő: A Sárga Garnizon c.
művéből kölcsönzött cafard (őrület, ámokfutás, ingerlékenység, tettvágy,
melankólia) kifejezés zöngétlenítve, asszociatíve formálódott Caffart-tá. A beszélő név mögött megbúvó
rendkívül heterogén, időnként ellenpontozónak tűnő csoport bemutatkozásai
alkalmat teremtenek arra, hogy a kortárs művészet izgalmas tendenciáira, kereszteződési pontjaira pillanthassunk.
Az önálló útjukat járó
alkotóművészek magukban, magukkal vívják napi küzdelmeiket a szellem
szolgálatában, s amikor a Caffart útkereszteződéséhez érnek, ki-ki magára és
társaira tekinthet. A teremtett világon megtett lépéseikről
számolnak be: ahogyan „keresztről keresztre szállnak”. Néhányuknak láthattuk
már a gyermekkor félelemből és bizalomból ácsolt keresztjét, másoknak a
kamaszkori felismeréseket tévelygésekkel metsző ágát, s ha elég figyelmesek
vagyunk, a legmeredekebb, a felnőttkorban készülő is megmutatkozik: a
beilleszkedés és a lemondás keresztje. Találkozás, elágazás és távolodás
érzései és geometriai formái kínálják tehát a Caffart alkotóművészeinek
munkásságában a genezis és az apokalipszis reményének és tragikumának
ábrázolási lehetőségeit. (...)
Sütő Róbert |
A Caffart alkotóközösségének műalkotásai sem nevezhetők monodrámáknak, „egyenes közlés”-nek, ahogyan egy matematikai vagy fizikai tétel, egy filozófiai igazság, egy konkrét tett, vagy egy üzleti levél. A postás, aki egy határozott céllal kézbesít egy határozott üzenetet, mint szimbólum, semmiképpen sem a Caffart szimbóluma – sokkal inkább nevezném (Marczin István találó Rejtő-logója nyomán) az alkotófolyamatot valamiféle kifordított világmodell-keresésnek, őrült híradásnak vagy melankolikus sétának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése