Berze Imre sepiszentgyörgyi kiállításáról
Mielőtt
megvizsgálnánk miképpen szólíthatnak meg bennünket a kiállított művek, röviden
kitérnék az alkotó bemutatására. Valószínűleg Sepsiszentgyörgyön már többen
ismerik Berze Imrét, rövid bemutatóm azoknak szól, akik esetleg még nem
találkoztak nevével, munkáival. A székelyudvarhelyi alkotó 1985-ben született. Székelyszentkirályi
apai nagyapjától meditatív, gondolkodó hajlamát, édesapjától a társasági élet
szeretetét, édesanyja ágán a kápolnásfalusi nagyapa ezermesterségét örökölte. 2003-ban
fejezte be középiskolai tanulmányait a helyi művészeti líceum szobrászat szakos
diákjaként. Tanárai voltak Bocskay Vincze, Sántha Csaba, majd Szabó János
szobrászművészek. 2003–2007 között a kolozsvári Képzőművészeti és Formatervezői
Egyetem monumentális kerámia szakán folytatta tanulmányait, itt szerzett
oklevelet, azonban már az első évben kiderült, hogy a szobrászat szak sokkal
inkább közel áll hozzá. Érdeklődése még az egyetemi évek során kiterjedt az
építészetre is. Székelyudvarhelyre hazakerülve építész és szobrász szakosokat
tanított a művészeti líceumban, közben Temesváron a belső építészet szakon
kezdte el a mesteri képzést. Még középiskolás korától kezdődően szorgalmasan
alkotott, számos csoportos kiállításon, az egyetemi évek alatt egyéni
kiállításon mutatkozott be, több kitüntetéssel, díjjal ismerték el munkáit.
Folyamatosan jár művésztelepekre, alkotótáborokba. Jelenleg alkotó munkája
mellett muzeológusként is dolgozik, továbbá szervezi a Pulzus és a Zereda
alkotótáborokat, egyengeti a grUnd
elnevezésű fiatal alkotókból álló székelyudvarhelyi csapat munkáját,
tagja a Barabás Miklós Céhnek. Fél tucat köztéri alkotása megtalálható
Karácsonyfalván, Sepsiszentgyörgyön, Uzonka fürdőn, a parajdi sóbányában,
Mezőszemerén, de készített élethű makettet a csíksomlyói Kegytemplomról,
illetve az egykori Bözödújfalú rekonstruálására.
Szereti
a fametszést, az ácsmunkát, gyerekkora óta következetesen tanulja, elsajátított
minden ehhez kapcsolódó technikai tudást. A népi építészetből merítkező
szobrászati hangvételére erős hatással voltak Brâncuși munkái, ugyanakkor Barbara
Hapworth, Henry Moore hatása is befolyásolta formálódását. A középiskolai
éveiben és utána is nagy hatással volt rá Bocskay Vince és Sánta Csaba, mindketten
biztatták a pályakezdő szobrászt.
A
geometrikus talapzatokra itt kiállított organikusabb vagy figuratív plasztikák,
a falakon látható dombormű kísérletek és a levetített akciói és köztéri munkái egyfajta
összegezését mutatják az elmúlt tíz esztendőnek. Ezekben az években Imre dolgozott
fából, agyagból, bronzból, kőből. A forgáccsal való játéktól, az érzelmekkel
telített kis bronzplasztikákig, a kivájt üreg „kifehérítéséig”, a hasított fa
kiüresítéséig és új lételembe helyezéséig, a dombormű kitágításáig vagy a
nyomtatott és vetített formában látható köztéri szoborkompozíciókig érzékelhető
a saját nyelvezet megtalálásának tudatos keresése, az anyagok struktúrájának és
felületének alkotó továbbgondolása…
Az
itt látható plasztikákon felfedezhető a népiességre jellemző egyszerűség, a
hajdanvolt falusi ember lényegre összpontosító tömör kifejezésmódja. Az
egyszerű formákat adott esetben összekapcsolja, nem egyszer újszerű, de mindig
lényegi vonásokat kidomborító hiteles plasztikákat alkotva. Ezek legyenek
figuratívak vagy absztraktak, alapjuk mindig a realitás, amit az alkotó
fantáziája lényegít át. Ám felmerül a kérdés: mi nyújt ehhez ihletet? És mi
dönti el, hogy valamely mű felismerhető vagy absztraktabb formát nyer? Imre
inspirációjának forrása népünk kultúrája, amelynek megéléséből és szeretetéből
táplálkozik művészete.
A
folyamatosan új anyagokkal és új formákkal kísérletező alkotó a bronz
megmunkálásának egyedi formáit mutatja be három legújabb bronzplasztikája.
Azonban korábbi nonfiguratív alkotásaitól eltérően e három mű figuratív,
személyes élményekkel átitatott, a születés majd elengedés folyamatának drámai
megragadása. A női torzó bronzos-réznitrátos külsőjével szemben üres belső tere
fehérrel bevonva egyfajta hiányt mutat fel. A szépen összehajtogatott
babaingecske könnyekkel van átitatva és a bizonytalanul álló aprólékos
finomsággal megmunkált babalábacskák mondhatni létbizonytalanságban lebegnek.
Az emberi élet határhelyzeteit és tragikumát lényegre törő megfogalmazással
megjelenítő alkotások a bronz megmunkálási technikáit jól ismerő alkotóra vallanak.
Míg ezek az erős érzelmi töltettel rendelkező művei a figuratív felé hajlanak,
több esetben az anyag struktúrájával, kiüregesítéssel levegőssé
tett, tömörségüktől, súlyosságuktól megfosztott, a felület elemeivel
kísérletező alkotásai elvontabbak. Légies, üreges, fehérrel kifestett
plasztikáinak immár egész sorozata készült el, és úgy tűnik ez a stilizált kiürített
tér védjegyévé vált alkotójának. Bár a szobrász határozottságával Imre előre
eldönti anyagában, méretében, formájában és felületében, hogy mit szeretne, egy
adott ponton magabiztos hozzáállására a folyamat visszahat, megálmodott
gondolatai szabad utat nyernek. Az elvontabb, filozofikusabb hozzáállásból
kiinduló minimalista formákba foglalt, de nem lezárt plasztikákból elővillanó
lélek megpillantása feltételezi az aktív befogadói magatartást is. Aligha
tévedünk, ha azt érzékeljük, hogy ebben az absztrakt formavilággal játszó,
olykor a patina színrétegein átsejlő természet és ősi motívumok alkotta
létérzékelésébe a harmincon túl való járásban-lakozásban a művész
Isten-keresése is benne foglaltatik.
Ott
van a talált tárgy, amit minimális alkotói beavatkozással behatárol, behelyezi
a valóságba, kiemeli azt, ami az eredeti indíttatása volt, majd egy kontrasztos
elemet társít hozzá vagy pedig az eredeti valóságát gondolja tovább.
A
hasított majd légiessé tett plasztikák egymás folytatásává válnak. Innen már
csak egy apró konceptuális ugrás az alkotó részéről, amikor a műveit
felcímkézi. Egy egy nonfiguratív plasztika címe befolyásolhatja a befogadót
abban, hogy hogyan értelmezze az alkotást, így a cím is a mű részévé válik.
Hans Georg Gadamer
mondta, hogy nyitott az, aki nem előre érti, mit is akar mondani neki a
hagyomány, hanem aki hagy magának mondani valamit. Mindebből arra
következtetett a hermeneutika atyja, hogy nem a módszertani magabiztosság,
hanem a tapasztalásra való készség az, amire szükség van egy mű megítéléséhez.
Két szempontból is fontosnak tartom ezt. Egyrészt azért, mert tudom, hogy Berze
Imre alázattal fordul a hagyományhoz, másrészt, mert úgy gondolom, az ő munkáit
vizsgálónak is alázattal kellene közelednie feléjük. Az alázat egy rég
divatjamúlt emberi magatartás, amely azonban - minden túlzás nélkül állíthatom
- elengedhetetlen ahhoz, hogy minőségi kapcsolataink lehessenek. Ez az alázat
természetes magatartás a nagyobbal, a többel szemben. Az alázat itt nem abban
nyilvánul meg, hogy hűen akarjuk rekonstruálni azt, amit a művész mondani
akart, hanem hogy felismerjük annak hozzánk a jelenben szóló beszédét.
Ha végignézzük ezeket a műveket,
megállapíthatjuk, hogy alkotójuk egy hiteles szobrászatot képviselő művész, aki
fiatal kora ellenére képes volt egy minden elismerést megérdemlő, érett életmű
létrehozására. Merészen kísérletezik, ám a szenzációkeresés kényszere nélkül,
szerényen, de magabiztosan közvetíti az elmúlt idők és korunk értékeit. Hálával
tartozunk neki azért, hogy mindezt a közönség elé tárja, így nekünk is
megadatik e varázslatos mélységekbe való betekintés lehetősége. Kérem, éljenek
vele!
Lőrincz Ildikó
(Elhangzott Berze Imre sepiszentgyörgyi kiállításának megnyitóján, 2017. március 31.-én a Lábasházban).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése