Pragmatikus líra és abszurd otthonosság
Ferencz S. Apor művészetéről
Ferencz S. Apor alkotási módszerét
kollázs/assemblage általi világteremtésként lehet leginkább szintetizálni. Régi
(személyes) fotókat, vagy talált (ill. precízen kiválasztott) tárgyakat
használ; ezeket újrainterpretálja, és sajátos módokon teremt dialógust tárgy és
kép, meglévő és alkotott dolgok között, sokszoros szemantikai csavarokkal.
Munkáiban keveredik a két- vagy háromdimenziós iparművészeti látásmód (az
alkotó keramikusi hátterének megfelelően) a költői és elvont játékossággal,
valamint a személyes vonatkozású mitológiákkal. Csatlakozhat ezekhez társadalmi
vagy környezetvédelmi tematika is, amely egy-egy sorozaton vagy cikluson vonul
végig (Őztörténet, Recycled memories, hegesztő maszk ciklus),
vagy tartalmi motívumként bukkan elő egy-egy különálló alkotásában.
A kollázs-forma leképeződése lehet
diffúzabb, szétterjedő látkép, amely külső, a befogadó számára interaktívabb
asszociációs tér, vagy lehet konkrétabb, fókuszált látvány, amely önmagában is
rejtvényszerű, de poétikus belső viszonyokat rejt. Ezek változó arányokban
jelentkeznek a művekben.
A hegesztő maszk motívuma köré szerveződő
ciklus némiképp elkülönül az alkotó jellegzetesebb, nyitott, fragmentált
szerkezetű többismeretlenes összeállításaitól. Interpretációs rendszere
egyértelműbb, a központi motívum miatt tartalmi képlete is következetesebb,
viszont a sokszoros variáció következtében ugyancsak tágul és kollázzsá nyílik
a téma. A sorozat összefüggőbb magját az egyénített maszkok képezik, amelyek
megjelennek különböző karakterfotókon (Petra, Barátnők a műhelyben
stb.), valamint objektként kiállítva is, interakcióra hívva a nézőt (Maszkmodell
mindenkinek!). Maga a jelenség abszurd hatású, egyszerre játszik el a maszk
elrejtő és reprezentatív jellegével, miközben az az érzésünk, hogy az a
különös, ismerős pillanat, amikor az út mentén, udvarokon vagy bármilyen
műhelyben heggesztést látunk, most felnagyítva tárul elénk... Eredeti káprázata
azonban a funkció átfordulásával (itt maga a maszk reprezentál) elvész; lehet ez párhuzam
Debord-dal, lokális, keleteurópai szűrőn át láttatva a Spektákulum fétiseinek
torzképeit. Mindezek elkerülhetetlen velejárója az elidegenedés, amelyben még a
csillagszóró momentuma sem jut el az emberhez, a látvány-látszat veszi át és
fullasztja önmagába az Ünnep minden funkcióját
(Holiday Forever), s nyomja rá bélyegét ugyanígy a személyes
szférára is (Reggel). Másrészt viszont a hegesztő maszk alapvető
társadalmi konnotációja a munkával való kapcsolat. A Munkás művészek -
Művész munkások csoport-fotója a látvány-maszkokhoz képest teljesen más
reprezentációt ígér...
A Gyűjtemény speciális albínóval című
assemblage, illetve az Őztörténet támához kötődő többi installáció és objekt
is kitűnő példája ennek: a művek az őz jelentéseit járják körül, a társadalom
általános, beidegződőtt attitűdjeiből kiindulva. Megjelennek tehát kimondottan
helyi elemek, elterjedt szokásformák, szintetizált és elvonatkoztató
megközelítések is; a végső kollázsból pedig ugyanúgy kiviláglik a
szarvas mint a szépelgő fenköltség populáris szimbóluma (amelyen az alkotó
gesztusai kritikát hajtanak végre), akárcsak az állati testhez fizikailag
kapcsolódó maradványok, a fogyasztói társadalomban (motívumként vagy játékként)
jelentését vesztett vagy átértelmeződő állatmotívum, és végül a kultúra
szintjei, szerepének vitatása is. A műben megjelenő játékosság/súly/ humor/kontemplativitás irányvonalain
pedig az ember kedve szerint alkothat új asszociációkat mindezekből.
Az alkotó formai megoldásaiban megidéz:
modernizmust (ez részben a felhasznált fotók korának köszönhető) és kortárs
design trendeket (vintage és retro tárgyak), azonban ezeknek a stílusoknak nem
a nagyipari változata van jelen: egyfajta személyes dizájnosság érvényesül;
ebben a sajátos formai valóságban a manuális kivitelezés miatt erőteljes
materialitásúak a munkák, a bennük feltűnő talált tárgyak pedig - még ha
tömeggyártottak is, a szuggesztív társításokban egyedi és pregnáns szerepet
kapnak. Kétdimmenziós alkotásai is mindig erős anyagszerűséggel bírnak: a
felület nyers fája (Konstelláció), préselt rostja (Kapcsolat ciklus
- ikrek) része a kompozíciónak, a nyomtatott kép felszíne üvegtáblával
találkozik, stb.
Mindezek ellenére azonban az anyagok
hangsúlyos jelenléte nem köti meg a realitás szintjén a munkát: az installációk
nem fiktív, de illuzinisztikusan megteremtett, érzékletes valóságok részei,
hanem minden szinten valószerűtlen, abszurd tartományokban úsznak. A
kontrasztos anyaghasználat hol kiemeli, hol pedig képpé, jellé simítja a
tárgyakat, ezért olyan, mintha Ferencz S. magát az anyagot nem arra használná,
hogy a valósághoz közel kerüljön, hanem segítségével sokkal inkább eltávolítja
a látványt minden jelenségtől, ami ismert, kézenfekvő, és könnyen
kategorizálható. A gondolatok lét-bukfenceket hánynak.
Az absztraktabb elemek, formák, felületek
felerősítik a kompozíciók dizájnos minőségét, és - még ha nem is kimondottan
hangsúlyos szereplői, vagy fókuszpontjai a munkáknak - kiemelt szerepet kapnak
a befogadói élményben. A geometrikus konstrukciók, valamint a technikai
illusztrációkat, mérnöki rajzokat, mérőeszközöket idéző részletek váratlan
megjelenésükkel kibillentik a nézőt komfortzónájából, és elvontabb értelmezések
felé tolják a látványt, továbbvíve a művet olyan szférák felé, ahol a
gondolkodás végképp elrugaszkodik a látványtól. (Recycled memories
sorozat elemei, Bonyolult kapcsolat, Őztörténet geometriái).
Az abszurditás ezalatt állandó része marad a
munkák közegének. Egyetlen konklúzió sem megkérdőjelezhetetlen, minden mélyebb
tapasztalat megérint ugyan, de kicsit értelmetlen is egyszerre, az élmények
pedig távoli motívumok, amelyek megindítanak esztétikumukkal, de ugyanakkor
sokszor nem tudunk mit kezdeni velük. Az emberi létnek bizonyos szempontból
meghatározó momentumai ezek a jelenségek, amelyek - valóban - leginkább
abszurdban mérhetők. (Konstelláció,
Kedves szentjeim, A bajnok mindig talpra áll, Őztörténet) A humor
azonban feloldja ezek drámaiságát, és gyakran kohéziós erőnek is bizonyul: a
fantasztikusat együtt élhetjük meg az értelmezhetetlennel, a költőivel, a
megindítóval, irányt véve az állásfoglalás fele is.
Az ennyire sokoldalúan épülő struktúra
szokatlanul valósághű helyzeteket hoz a kiállítótérbe: a befogadó nem előre
megemésztett tartalmakat kap, de mégcsak nem is munkafüzetet, amivel dolgozhat,
hanem kisebb, válogatott (de karakterükben talán kissé borgesi) könyvtárakat,
valamint saját könyvkötőműhelyt, amelyben ő maga állíthatja össze az anyagot.
Ungvári-Zrínyi
Kata
(Megjelent a dunaszerdahelyi OPUS irodalmi folyóirat 2017/1. számában.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése