A MAMŰ csoport története
A romániai és ezen belül az erdélyi akcionista[1] művészet sajátos jelenség. Habár formailag sok mindent kölcsönöz a múlt század nyugati művészeti tendenciáinak vizuális nyelvezetéből, tartalmilag egyedi, lokális problémákat dolgoz fel. A neoavantgárdba sorolt performanszhoz, happeninghez, fluxushoz hasonlóan cselekvést használ, a művész saját testét bevonja az alkotásba. A land art művészekhez hasonlóan sok esetben a természetben alkot. Felhasználja az ott talált anyagokat, és néha társalkotó rangra emeli a természetet. Ennek eredeti indítéka viszont nem a galériáktól, iparosodott művészettől való menekülésben, hanem a személyes szabadságkeresésben rejlik.
Romániában a rendszerváltás előtti művészet két síkon bontakozott ki. Az egyik volt a hivatalos, propagandisztikus szocialista realizmus, amely egy utópisztikus világról mesélt. A másik a rejtett művészet, amely az előbbivel párhuzamosan létezett. Ez elsősorban sajátosan kelet-európai, továbbá sajátosan romániai, és ezen belül tovább szűkítve a kört, sajátosan erdélyi jelleget öltött az évtizedek során. Cseh-Varga Katalin írja, hogy „A kelet-európai neoavantgárd térhasználati formái már csak leleményességük, kísérletiségük, szubverzív, fikcionális és kritikus mivoltuk végett is érdekes jelenségek”[2]. A térlétrehozás és a térfoglalás[3] egyedi és helyspecifikus formáit a továbbiakban szeretném kifejteni[4].
Ileana
Pintilie leírásában olvasható, hogy kommunista időkben a politikum a művészetet
a proletár diktatúrának szentelte. A ’30-as években a sztálinista doktrína az
intellektualizmus, individualizmus és kozmopolitizmus, avagy a nyugati
dekadencia jeleiről való lemondást követelte. Ezzel ellentétben a művésztől
elvárták, hogy az új embert ábrázolja egy idealizált világban. Az ember valós
természete, a társadalom valós képe helyett egy utópisztikus, munka által
nemesített társadalmat mutatott be. Továbbá azt állítja Pintilie, hogy már a
’40-es évektől kezdődően kialakult egy olyan képzőművészeti elit réteg, amely
nagy összegeket kapott az államtól azokért az idealizáló műalkotások
létrehozásáért, melyek a szocializmust és a modern munkást propagálták. A
’60-as évektől kezdődően cikkek jelentek meg az U.A.P.[5]
folyóiratban olyan nemzetközileg elismert művészekről, mint például Modigliani,
Brâncuşi, Léger, Picasso, valamint a Bauhausról is. Ezt követően a cenzúra is
enyhült, a kiállítások zsűrijében képzőművészek is jelen voltak. 1966-ban első
alkalommal fogadtak el absztrakt műveket egy temesvári kiállításon, ahol a 111 csoport tagjai állították ki
alkotásaikat. A ’70-es években a művészegylet (U.A.P) tagként vonzotta a
tehetséges, frissen végzett fiatalokat, ezzel ismerve el értéküket. Ez új
löketet adott a művészéletnek. A művészek bármit tehettek és alkothattak,
amennyiben alkotásaik a műterem falai között maradtak. Ceaușescu ’71-es
látogatása Kínába és Koreába szigorítást eredményezett, ami érezhető volt a
művészeti életben is. A cenzúra ismét megerősödött. A ’80-as években a
szegénység kihatott a művészetre is. Már szinte semmit sem lehetett kiállítani,
ami egyéni volt, és az 1986-os évtől nem is vettek fel új tagokat az U.A.P.-be.
Ezzel megszűnt az elismerést kereső művészek minden reménye. Kiállításokat
továbbra is szerveztek, ám azok mindig alá voltak vetve a cenzúrának.[6] Amint olvashattuk, Pintilie egy
lényegretörő, részletes leírást ad a kommunista időkben a művészetek
alakulásáról.
A romániai Szocialista Kultúra és Nevelés Bizottsága nem ismerte el az akcióművészetet, és tiltotta az effajta művészi megnyilvánulásokat,[7] így ezek csak elrejtve valósulhattak meg. Egyedül, közönség nélkül, vagy kis csoportokban adtak elő akciókat, illetve kisebb, egynapos kiállításokat rendeztek magánlakásokban, pincékben[8]. Ebben az időben a művészek kivonultak a természetbe, a város határain kívül, oda, ahol nem voltak annyira szem előtt, hogy a természet közegében hozhassák létre akcióikat, tájbeavatkozásaikat, amint azt láthatjuk a MAMŰ kapcsán.
A romániai Szocialista Kultúra és Nevelés Bizottsága nem ismerte el az akcióművészetet, és tiltotta az effajta művészi megnyilvánulásokat,[7] így ezek csak elrejtve valósulhattak meg. Egyedül, közönség nélkül, vagy kis csoportokban adtak elő akciókat, illetve kisebb, egynapos kiállításokat rendeztek magánlakásokban, pincékben[8]. Ebben az időben a művészek kivonultak a természetbe, a város határain kívül, oda, ahol nem voltak annyira szem előtt, hogy a természet közegében hozhassák létre akcióikat, tájbeavatkozásaikat, amint azt láthatjuk a MAMŰ kapcsán.
Ütő
Gusztáv azt írja, hogy a művészek ilyenfajta megnyilvánulása több okból
kifolyólag történt. Az egyik ok az, hogy a happening, az environment, a minimál
art stb. a klasszikus műfajokhoz képest költségmentes, olcsó. Amíg az utóbbihoz
drága anyagok kellenek, mint például festék, vászon, bronz, márvány, a
kísérletezőbb műfajokhoz inkább fantázia kell. Bármilyen létező anyag kellék
lehet, és természetesen a test is a mű anyagává válhat, ha nincs más. Szerinte
az arta povera itt egy szomorú többletjelentést kap „mint egy anyagilag is
lezüllesztett társadalom művészeinek »testre szabott« megnyilvánulási formája”.
Továbbá azt írja, hogy sok esetben csak véletlen egybeesés a nyugati
tendenciákkal való formai hasonlóság, mivel a természetbe való kivonulást
korántsem „a mű fizikai és szellemi dimenzióinak lehatároltságával való
szembehelyezkedés vezérelte”[9]. Ez adja meg az erdélyi természetben zajló
akcionista művészet sajátos jellegét. A természet szerepe más, mint a nyugati,
közismert land art művek esetében. Legtöbbször háttérként szolgál: egy közeg,
ahol az esemény zajlik, amely megihleti az alkotást. De feltehető a kérdés,
hogy mikor válik “társalkotóvá”? Mikor válik a művész – szándékából adódóan – a
mű részévé?
Ileana
Pintilie ezt az akcionista művészetet underground jelenségnek[10] nevezi, hasonlóan a más kommunista
országokban létrejött rejtett művészethez. Továbbá azt írja Ütő Gusztáv, hogy
„az akcióművészeti megnyilvánulások, párhuzamosan a diktatúra fokozódó
szigorával, kifejezetten egy olyan underground – és ennélfogva
ezoterikus-konspiratív – jelleget öltöttek, amely annak immanens esztétikájára
nem feltétlenül jellemző, így sajátosan kelet-európai, ezen belül pedig
romániai sajátosságnak tekinthetjük”[11].
Tekintsünk
egy pillanatra azokra a tényezőkre, amelyek kihatottak erre a sajátosan
romániai, erdélyi művészeti világ kialakulására. Már a ’70-es évektől kezdődően
hazánk művészeti élete felzárkózni látszott a nyugati avantgárd tendenciákhoz[13]. A nyugatról becsempészett folyóiratok
betekintést nyújtottak egy más világba. A ’80-as évekig a kolozsvári Ion
Andreescu Képzőművészeti Főiskola járatott külföldi művészeti folyóiratokat,
melyek az intézmény könyvtárába kerültek[14]. Habár a ’80-as évek politikai elnyomása
egyre elviselhetetlenebbé vált, mégis egyre több információ szivárgott be
nyugatról. A szabad televíziós adók Magyarországról és Jugoszláviából[15] értesítettek a szabad világról és – ezzel
együtt – a kultúráról is. A szerencsés kiutazók meséltek a látottakról. Mindezen
hatások pozitívan motiválták a hazai alkotókat, egy új lendületet adva nekik.
Ileana Pintilie szerint ez az időszak, egyfajta bepótolása a ’60-as évektől
nemzetközileg már jelen levő művészeti tendenciáknak. Ez egy erősen kísérletező
és konceptuális művészetet eredményez, amely keveri a performanszt, land artot,
environmentet stb.[16] Mindez a lokálisan megélt energiákkal
keveredett.
Ütő Gusztáv személyesen megélte ezt a
periódust, aktív részese volt ennek a művészeti világnak, sőt ennek egyik
vezéregyéniségének is tekinthető, mind ’90 előtt, mind azután. A művészek
identitáskereséséről a következőket írja: „Lassan a nyugatmajmoló mimetizmusból
átlépve a sajátos kelet-európai problematizálásba értünk el a konkrét-művészeti
felfogásig és távolodtunk fokozatosan az objektuális (tárgy alapú)
illuzionisztikus (szemfényvesztő képszerkesztés) gondolkodástól,
műalkotás-készítéstől az efemer (talán múlandó) művészet felé – művészeti
megnyilvánulás felé – meggyőződve annak a nézetnek a létjogosultságáról, hogy a
művészet nem lehet alku tárgya, nem tehető pénzzé. Hogy a művészet pénzt
igényel, nem pedig pénzzé teendő valami“[17]. Egy őszinte művészet alakulhatott ki ily
módon, mivel az alkotást már nem elsősorban eladásra szánták – mint az előző
rendszer állami megrendeléseinek esetében.
Továbbá arról ír Ütő, hogy ’90 után nehéz volt a művészeknek igaz hangjukon megszólalni, mert a rendszerváltás előtti külső kontroll egy idő után önkontrollá alakult, amelyet eleinte nehéz volt a szabad világban levetkőzni. Kisebbségi komplexusuk legyőzésével kezdték saját hangjukat megtalálni az erdélyi művészek, hogy ki tudják mondani egyenrangúságukat nyugati társaikkal[18]. A későbbiekben elemzett munkák alapján nyilvánvalóvá válik majd, hogy az egyenlőség itt nem úgy értendő, mint egyfajta importálása a nyugati művészetnek, hanem úgy, hogy a hazai művészek ugyanolyan erőt közvetítettek, ugyanolyan hitelesekké váltak, merítkezve személyes, lokális identitásukból, ahogy akár külföldi kortársaik is tették saját kulturális közegükben.
Feltételezhető, hogy mindaz, amit ez a generáció megvalósított, utat tört a ma művészetének, és nekik köszönhetően lehetségesek azok az alkotások, rendezvények, események, amelyek ma születnek az erdélyi kortárs művészetben.
A MAMŰ (Marosvásárhelyi Műhely) csoport történetéről
Továbbá arról ír Ütő, hogy ’90 után nehéz volt a művészeknek igaz hangjukon megszólalni, mert a rendszerváltás előtti külső kontroll egy idő után önkontrollá alakult, amelyet eleinte nehéz volt a szabad világban levetkőzni. Kisebbségi komplexusuk legyőzésével kezdték saját hangjukat megtalálni az erdélyi művészek, hogy ki tudják mondani egyenrangúságukat nyugati társaikkal[18]. A későbbiekben elemzett munkák alapján nyilvánvalóvá válik majd, hogy az egyenlőség itt nem úgy értendő, mint egyfajta importálása a nyugati művészetnek, hanem úgy, hogy a hazai művészek ugyanolyan erőt közvetítettek, ugyanolyan hitelesekké váltak, merítkezve személyes, lokális identitásukból, ahogy akár külföldi kortársaik is tették saját kulturális közegükben.
Feltételezhető, hogy mindaz, amit ez a generáció megvalósított, utat tört a ma művészetének, és nekik köszönhetően lehetségesek azok az alkotások, rendezvények, események, amelyek ma születnek az erdélyi kortárs művészetben.
A MAMŰ (Marosvásárhelyi Műhely) csoport történetéről
A
MAMŰ marosvásárhelyi művészeti csoportosulás. A név a Marosvásárhelyi Műhely
rövidítése. A város Zene- és Képzőművészeti Líceuma már a ’70-es években
országszerte ismert és elismert intézmény volt. Többnyire innen kerültek ki azok
az alkotók, akik megváltoztatták a kor művészeti életét. Ebben az időben[19] tanított Nagy Pál[20] festőművész, akinek oktatói tevékenysége egy
egész generációt megihletett. Tragikus halálakor[21]
Borghida István ezt írta róla: „Mindenki tudta, hogy kiváló ember, buzgó
pedagógus és nagyszerű művész, de néhány lelkes újságcikken – többnyire
ugyanazok tollából – nem terjedt túl a hivatalos elismerés. Van, akinek meg
kell semmisülnie ahhoz, hogy jelentőségét felismerjük”[22].
Továbbá
a kolozsvári Ana Lupaș[23] is nagy hatással volt a csoport
kialakulására. Ő már a ’60-es években event-eket
hozott létre, és messzemenően megelőzte a korának művészeti megnyilvánulásait.[24]
A ’70-es ’80-as években Kolozsváron, a későbbi MAMŰ-s tagok együttműködtek
Lupással, néhányan diákjai voltak[25].
Elekes Károly elmondása
szerint [26]három
MAMŰ-s taggal volt kapcsolatban, akiket tanított is Kolozsváron: Antik Sándor, Szörtsey Gábor és Bucur Maria.
Elekes szerint a csoport tagjai fontos művésznek tekintették, beleértve saját
magát is.[27]
A Nedves installáció (12 ) alkotását több
térbeli helyzetben is létrehozta[28].
Az elsőt 1970-ben, az erdélyi Margău faluban, a falu lakóival közösen hozta létre. A falu határában, a
domboldalra kifeszített kötelekre nedves fehér lenvászon anyagokat teregetett
ki.[29]
Ileana Pintilie azt írja róla, hogy szimbolikus elemekkel dolgozik, amelyek a
népi világra emlékeztetnek. Mindezeket rituálisan használja, emlékeztetve az
arhaikus világra.[30]
Az, ahogyan beavatkozott a tájba, példaértékű lehetett akkoriban az erdélyi
művészek számára. Nemcsak az anyagok használata szimbolikus, hanem maga a tér
használata is és a mű létrehozásának cselekvése is. A műben rejlő cselekvések
és történések is hozzátartoznak a műhöz. Ezért nemcsak tájbeavatkozásnak
nevezném, hanem akciónak is. A kötelek kihúzása és az anyagok kiteregetése a
mindennapi megtisztuláshoz hozzátartozó cselekedeteket idézi. Az anyagok
megszáradásának folyamata is jelképes: befejeződik, elvégeztetik egy történés.
Az, hogy egy közösség hajtja végre a folyamatot, a saját közegében (a falu
melletti dombon) még több jelentésnek ad lehetőséget. A mindennapi cselekedet
művészetté minősül Lupaș munkájában, és ezáltal a domboldal is átértelmeződik művészi cselekvés
helyszínévé, talált terévé. A domboldalon eljátszódik, leutánozódik, egy
különben reális, mindennapi történés, színpaddá válik a hely. A falu közössége
társalkotóvá vált, sőt, általa lett valós a mű, mert saját terükben hozták
létre. Igy a mű nem idegen beavatkozása, hanem autentikussá válik.
Elképzelhető,
hogy ez a tájbeavatkozás, és a művésznő más munkái is, kapaszkodót, inspirációt
nyújtott a fiatal művészek számára vizuális felépítése, kivitelezése és
tartalmi jelentése által. A tér használata mindenképpen emlékeztet a MAMŰ
munkákra, ami bizonyíthatja közvetetten a rájuk gyakorolt hatását.
Vizeshalmok (régi MAMŰ-s fotó) |
A
csoport legaktívabb periódusa 1979 – 1984 közé tehető. Azért alakult, hogy
kiállítási és megmutatkozási lehetőséget nyújtson a fiatal, többnyire frissen
végzett és egyetemről hazaköltözött alkotók számára. A szabad önkifejezés vágya
és a nyugati aktuális művészeti megnyilvánulások helyi közegbe való átvételének
szándéka vezérelte őket. A csoport tagjai által létrehozott munkák egyaránt
nevezhetők akcióknak és tájbeavatkozásoknak. Sok esetben a művek cselekvésre,
történésre épültek, és ennek következtében a tájban is hagytak nyomot egy-egy
bevitt anyaggal, installációval stb.
Nem
volt manifesztumuk, hanem egy úgynevezett „keretprogramot”[33] adtak ki, írja Novotny Tihamér
művészettörténész. Ez erősen kollektív-totális, kísérleti,
aktivista-produktivista jellegű, ugyanakkor koncept- és médiumközpontú volt, a
korszaknak megfelelően. Az intermedialitást tartották fő irányelvnek. Céljuk
eljutni a rajztól – mint „az idea első megtestesítésétől” – a kevert
technikákig, mely több művészeti területet összefon.
Ágoston Vilmos kritikus azt írja, hogy a
MAMŰ-alkotókör programja nagyon szabad rendszer alapján működött. Nem voltak
konkrét formai megkötései, „senkit sem kényszerített arra, hogy a Mezőt zöldnek
lássa (…). Mindenki másként képzelte el nemcsak a Mezőt, hanem a Dombokat is (a
titokzatos sírhalmokat)”.[34]
Mindenki olyan önkifejezési eszközökhöz nyúlhatott, melyekhez akart.
Keverték a látványt, a színt, a teret, a testet, a hangokat, kedvük szerint egy
„nagy mezőt “alkotva, ahol ez a sokszínűség teljes mértékben megállta a helyét,
ahol „a polifóniát” „közérthetetlenséggel” nem vádolhatta senki”[35]. Az említett mező, domb a Marosvásárhely
melletti Vizeshalmok[36]. Itt zajlott a hetvenes évek végén és a
nyolcvanas évek elején a MAMŰ társaságának számos akciója. A furcsa,
természetellenes formával rendelkező dombok különleges hangulatúak.
Feltételezhető, hogy pont ez inspirálta a fiatal alkotókat, és ezért lett a
világuk közepe. Lehetetlen nem észrevenni, hogy a domb formája a táj fölé emeli
azt, ami rajta van. A halmok geográfiai tulajdonsága: hirtelen és szabályosan
kerekedő formája titokzatosságot, rejtelmességet, szakrális jelleget ad neki.
Olyanok, mint egy nagy oltár, vagy áldozóhely. Aki járt ott, tanúsítja érdekes
energiáját. Minden, amit a dombon alkottak meg, úgy tűnt, mintha egy színpadon,
vagy egy oltáron lenne: jelentőséget kap, kihangsúlyozódik, közelebb kerül az
éghez.
Sokan írtak erről a helyről, akik ez időben
ott alkottak. Indokoltnak tartok idézni párat, mert ezekből derül ki a hely
mitikus jellege és fontossága a vásárhelyi művészek számára.
Erőss
István úgy véli, hogy „a MAMŰ-tagok már-már vallásos módon viszonyultak a
Vizeshalmok hajlataihoz, rejtelmeihez, titkaihoz, s a legkülönfélébb módozatban
vitték végbe közösségformáló »tájakcióikat«, de itt készültek azok a
»természetinstallációk« is, melyek kezdetben inkább magánmitológiákra épültek”[39].
Novotny
Tihamér tanulmányában pedig az olvasható, hogy ’78 és ’84 között a MAMŰ-tagok a
természetben keresték a kitörés lehetőségének a helyét,
„természet-emlékműveket”, „természet-intervenciókat” és “lírai
tájépítkezéseket” hoznak létre. Egy „szent” helyre volt szükségük, ahol
„rituális cselekedeteket követnek el”. Ez a hely lett a „Marosvásárhely
melletti Vizeshalmok, szabályos »földboglya«
együttes is, amely nemcsak közösség-összekovácsoló, beavató helyszínként
működött (lásd: MAMŰ-s majálisok!), hanem a legváltozatosabb, legszebb,
legösszetettebb és leglíraibb tájművészeti akciók »világegyetem« szimbólumává
avatódott.”[40]
A
dombokon létrehozott tájbeavatkozások mélyen szimbolikus, kedves példája a Szivárvány (9) című alkotás, amelyet
1979-ben Baász Imre, Szigeti Pálma és Elekes Károly hoztak létre. Az égboltról
horizontális síkra vetített szivárványt jelképez, mely körbe fonja a halmot.[41] A dombot kijelölik, mint az éghez tartózó
földi helyet. A függőleges, transzcendens szférának, a szakrálisnak megfelelő
fizikai helye lehet a domb, amelyet a szívárványnak a vízszintes elrendezése
jelöl. Rítusra, avatásra emlékeztető, ezért magában hordozza a cselekvést és
akciónak is tekinthető. Eliade meghatározása szerint[42] a
művészek beazonosítják a szakrális helyet, ami már eleve rendelkezett ezen
tulajdonságokkal, csak meg kellett találni azt. Csakis a halmokat lehetet ilyen
módon megkoronázni. Ezt azért állíthatjuk, mert elsősorban formája engedélyezte
ezt: ténylegesen körbe lehetett keríteni, illetve mert az egyedi és bensőséges
viszony, ami kialakult a művészek és a hely között, alátámasztotta a művészi
koncepciót. A domb ebben a műben a középpontban helyezkedik el. Nem háttér,
vagy a művet befogadó tér csupán, hanem annak alanyává válik.
A játékosság, önfeledtség a
MAMŰ tagok több akciójában is felismerhető. A Párna (10) akció 1982-ből, Kiss Gábor, Velicsek László, Krizbai
Sándor, Elekes Károly nevéhez fűződik. A dombon talált párna széttépése
következtében fehér toll borítja be a halmok oldalát.[43] Ez az akció spontaneitása miatt
figyelemfelkeltő. Elképzelhető az ezt megelőző helyzet: a művészek kimentek a
dombra, találtak ott egy párnát, és eljátszottak vele. Szétszórták a tollút,
mert miért ne? A városi szigor és
szabályok hatáskörén kívül gyermeki önfeledtséggel „rendetlenkednek”. A
halmokon ezt lehet. Játszóterükké avatták a művészek a dombot. Ebben az esetben
nem a domb formáját kamatoztatták a művészek, hanem azt, amit jelképezett: a
szabadságot.
A MAMŰ-s művészek akciója a Cementlapoknál (11) (1978-1979)
tulajdonképpen kézben hordozható kiállítás megtekintése. Az előző évben készült
MAMŰ-s akciók fotódokumentációját tartalmazza leporelló formájában.[44] Habár nem a Vizeshalmoknál játszódik,
fontosnak tartom megemlíteni. Hűen illusztrálja a kor művészetének állapotát.
Tiltott volt nyilvános helyeken, épületekben akcionista műveket és azok
dokumentációját megmutatni. Erre a művészek egy mobilis kiállítással
válaszoltak, épületen, városon kívül, a cementlapoknál, amely hangulatában a
halmokhoz hasonlított, csak nyilvánosabb volt, nagyobb létszámú közönség
vehetett részt annak ellenére, hogy nem éppen a város közepén helyezkedett el.
Valószínűleg ezért választották ezt a helyet a „kiállításnak”. A legjobbat
hozzák ki a művészek abból, ami volt. Újító szellemű, rebellis gondolkodásra
vall, az akció, amely lényegében térfoglalás: kiállítótérnek, művészi
rendezvényre használja az előzőleg semleges teret. Egyedi helyzet alakult ki a
nézőség kérdésével kapcsolatosan. Amíg a halmoknál általában csak az alkotó
volt jelen, és esetleg még néhány barát, művész, ebben az esetben egy nyilvános
kiállításhoz hasonló formát láthatunk: vannak látogatók, akik megtekintik a
„kiállított” fotókat. Abban különbözik egy hagyományos helyzettől, hogy
nincsenek falak, amelyeken lóghatnának a felakasztott képek, amelyek előtt
elsétálnak a látogatók, hanem itt felsorakozva állnak, kézben tartják és
adogatják tovább a kiállított anyagot. A hagyományos nézői magatartás, amellyel
a galériában találkozunk a nézés és a helyváltoztatás egyik műtől a másikig.
Ebben az esetben marad a nézés, de megváltozik a mozgás.
A csoport dokumentumainak elégetési akciója, 1983-ból. |
Novotny Tihamérnál rávilágít a dombokon
létrejött alkotások jellegére: „A Vizeshalmokon lehetett vidám
‘művészet-bacchanáliákat’ és akcionista szimpóziumokat rendezni. Lehetett
párnatoll-felhőben hemperegni, Bisztrapataki uszadékfából gerincet, forrást
összerakni, mímelni, és mesterséges leleteket alkotni. A csúcsán lehetett kézen
állni vagy élőszoborként kálváriát formálni, kör és kocka alakú ‘szertartás-terrénumokat’
felépíteni és elégetni. A halmok között lehetett piros műanyag-hurkával
önfeledten rohangálni… és itt ‘kellett’ 1983. szeptember 21-én a MAMŰ
dokumentumait is átküldeni a tűz birodalmába”[45]. Ezek szerint ’83-ban elégették a MAMŰ-dokumentumokat
egy szertartásra emlékeztető akció keretén belül. A csoport legtöbb tagja vagy
már kivándorolt, vagy folyamatban volt a kivándorlása – ezt jelezve jött létre
ez az akció.
„Igen, a ’83-as akció, a MAMŰ-dokumentumok,
plakátok, a program, a kiállítási dokumentációk elégetése, amikor így, mitikus
módon megszüntettük az egészet” [46] – mondja Elekes Károly, a csoport
vezéregyénisége, alapítótagja 2013-ban, Marosvásárhelyen, a csoport 35 éves
évfordulós kiállítása[47] alkalmával.
Habár ’83 után még születtek akciók az
itthon maradt MAMŰ-tagoktól a Vizeshalmoknál és Marosvásárhelyen, mégis ez az
az időpont, amikor az itthoni MAMŰ szimbolikusan megszűnt.
Láthattuk, amint a városban közemberként,
szürkeségben élő MAMŰ-s tagok, a dombokon átváltozhattak művésszé, mágussá,
teremtővé, bármivé, amivé akartak. Fontosnak tartom ismerni ezt a szegmensét az
erdélyi művészetnek, mivel a ma erdélyben alkotó művészek tevékenységét nagy
mértékben befolyásolta, és hozzájárult a sajátosan erdélyi művészeti nyelvezet
kialakulásához.
Căbuz Andrea, Marosvásárhely, 2017
[1] A megnevezés
eredetét a későbbiekben magyarázom.
[2] Cseh-Varga Katalin: Performatív
és intermediális térhasználat a kelet-európai neo-avantgárdban. In: Balassa
Zsófia, Görcsi Péter, Pandur Petra, P. Müller Péter, Rosner Krisztina
(szerk.): Rendezett tér. Be-, át-, szét-, megrendezett terek a
színházban és a drámában. Pécs, Kronosz Kiadó, 2015, 63.
[3] A terminusokat
Cseh-Varga Katalin használja. Ld. Cseh-Varga i.m., 62.
[4] Ki szeretném fejteni
a jelen fejezetben, valamint a dolgozat II. részének erre vonatkozó példáiban.
[5] A romániai hivatalos
művész egyesület megnevezésének rövidítése. Kiírva: Uniunea Artiștilor
Plastici
[6] Pintilie, Ileana: Akcionizmus
Romániában a 60-as, 70-es években. (h.n.), Idea Kiadó, (é.n.), 8-14.
Eredeti: Pintilie, Ileana: Actionismul in Romania in timpul comunismului.
Cluj, Idea Design & Print, 2000.
[7] Ütő Gusztáv: Adalékok
az akcióművészet történetéhez Erdélyben és Székelyföldön, DLA értekezés,
Budapest, Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskola, 2012, 29
[8] Ütő Gusztáv: i.m.,
8.
[9] Ütő Gusztáv: i.m.,
50.
[10] Ileana Pintile:
i.m., 7.
[11] Ütő Gusztáv: i.m.,
49.
[13]Ütő Gusztáv interjú,
AnnART3, videóarchívum, 1992. Elérhető URL cím: http://www.c3.hu/~actio-ts/videok/annart_videok.html, a letöltés dátuma: 2016.06.10.
[14]Ütő Gusztáv:
„Akcióművészet Erdélyben 1978 és 1998 között,”, 2007. Elérhető URL cím: http://www.c3.hu/~actio-ts/szoveg/erdelyi_akciomuveszet.html, a letöltés dátuma: 2016. 07.14.
[15] Pintilie, Ileana:
i.m., 52.
[16] Uo. 7.
[17]Ütő Gusztáv:
„Akcióművészet Erdélyben 1978 és 1998 között,”, 2007. Elérhető URL cím: http://www.c3.hu/~actio-ts/szoveg/erdelyi_akciomuveszet.html, a letöltés dátuma: 2017. 01.14.
[18] U.a.
[19] (1952-76)
[20](1929-1979) A
marosvásárhelyi Festőiskolában tanul középiskolás évei alatt, Mesterei Aurel Ciupe és Bordi András. Utána a
kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskolán folytatja tanulmányait.
Mesterei: Kovács Zoltán, Miklóssy Gábor. Az országban számos helyen állított
ki, alkotása a Velencei Biennáléra is kikerült. Több információ:
http://artportal.hu/lexikon/muveszek/nagy-pal--1929-1979--festo-1774
[21] 1979. július 18.
[22] Szucher Ervin: Tárlat
nyílt Nagy Pál munkáiból Marosvécsen, (h.n.) Krónika Online, 2016.06.19..
Elérhető URL cím:https://kronika.ro/kultura/tarlat-nyilt-nagy-pal-munkaibol-marosvecsen, a letöltési dátum: 2016.10.09.
[23] Ana Lupașról és
munkásságáról számos helyen olvashatunk. Néhány ilyen forrás: 1. Ileana
Pintilie: i.m., 24.
2. Bingham, Juliet: Ana Lupas, The Solemn
Process, 1964–2008 (1964–74/76; 1980–5; 1985–2008). 2015. TATE. Elérhető URL
cím:
http://www.tate.org.uk/art/artworks/lupas-the-solemn-process-t14526, a letöltés dátuma: 2017.04.26.
3. Novicov, Ramona: Three Female
Hypotheses of the Romanian Avant-Garde. Ioan Danubiu és Liana Cozea (ford.).
In: Katy Deepwell (szerk): n.paradoxa, no.20, April 2008,43–50.
Elérhető URL cím: http://www.ktpress.co.uk/pdf/nparadoxaissue20_Ramona-Novicov_43-50.pdf, a letöltés dátuma: 2017.04.26.
[24] Novicov, Ramona:
i.m. 46-47.
[25] Elekes Károllyal
folytatott személyes levelezésből részlet, 2016. Megtekinthető a 5. számú
mellékletben
[26] Lásd az 5. számú
mellékletben.
[27] U.a.
[28] 1973 (Párizsi
Biennáléra), 1977 (Angres, Franciao.), 1991 (Bukarest). In: Pintilie, Ileana: Actionismul
in Romania in timpul comunismului. Cluj, Idea Design & Print, 2000. 24.
[29] Alina Şerban: Geta
Brătescu and Ana Lupaș. E-flux, 2008. Elérhető URL cím: http://www.e-flux.com/announcements/39164/geta-brtescu-and-ana-lupas/, a
letöltés dátuma: 2017.04.29.
[30] „Utilizează
elemente simbolice amintind de folclor (...)organizat după rigori ritualice cu
trimitere la lumea arhaică.” In: Pintilie, Ileana: i.m.,
24.
[31] (1951-) Munkácsy Mihály-díjas (1998) művész.
Több médiumban dolgozik (festészet, grafika, installáció, tunning – a saját
maga kialakította vizuális koncepció). Grafikát tanult a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskolán. Bukarestben,
Marosvásárhelyen, majd ’90 után Magyarországon él és tevékenykedik. 1979-ben a
MAMŰ alapító tagja Marosvásárhelyen, majd 1991-ben ezt Budapesten alapítja
újra. Több információ: http://artportal.hu/lexikon/muveszek/elekes-karoly-482, http://hu.wikipedia.org/wiki/Elekes_K%C3%A1roly_%28fest%C5%91%29
vagy http://artportal.hu/lexikon/muveszek/elekes-karoly-482
[32] Dr. Chikán Bálint: A
MAMÜ – kívülről. 1989. Elérhető URL cím: https://mamusociety.wordpress.com/about/dr-chikan-balint-a-mamu-kivulrol/, a letöltés dátuma: 2016.07.08.
[33] Novotny Tihamér: MAMŰ
(tanulmány. Szentendre – Budapest, 1989. október 8. Elérhető URL cím:
https://mamusociety.wordpress.com/about/novotny-tihamer-mamu-tanulmany/,
letöltési időpont: 2016.8.13.
[34] ÁgostonVilmos: MAMŰ
– PÁKK – ÉS – CHICHIŢA. A kézirat rövidítettváltozata. A Hét, 1981. április
17. In: Novotny Tihamér: i.m.
[35] U.a.
[36]Dombok Jedd
(Livezeni) és a Marosvásárhely (Târgu Mureş) közti térségben
[39] Erőss István: Kis érintés-Nagy
érintés. (é.n.). Elérhető URL cím: https://mamusociety.wordpress.com/publikaciok-publications/eross-istvan-kis-erintes-nagy-erintes/, a letöltés dátuma: 2016.11.15., megjelent: István Erőss: Grupul MAMŰ. Târgu-Mureş. Atingeri: mici şi mari.(h.n.), Arta, 2012, 4-5.
[40] Novotny Tihamér:
i.m.
[41] Elekes Károllyal
folytatott személyes levelezés alapján.
[42] Kifejtettem az Aura,
atmoszféra és a hely szelleme a befogadóra gyakorolt hatás vizsgálatában
fejezetben, Eliade, Mircea: Szent és profán. Berényi
Gábor (ford.), Budapest, Európa Könyvkiadó, 1999.
[43]Az Elekes
Károllyal folytatott személyes levelezés alapján.
[44] Elekes Károllyal
folytatott személyes levelezés alapján.
[45] U.a.
[46] Portik Blénessy
Ágota: „Az összetartozás élménye. Elekes Károllyal a MAMŰ-ről”, Péntek,
2013. január 18. Elérhetó URL cím: http://vasarhely.ro/kozter/az-osszetartozas-elmenye-elekes-karollyal-mamu-rol#.U1eqqldrlEQ. a letöltési
dátum: 2016.09.23.
[47] Idő-függések,
Marosvásárhely, Kultúr Palota, 2013 helyszínek megtekinthetők a köv. URL címen:
http://mamusociety.wordpress.com/2013/03/04/ido-fuggesek/, a letöltés dátuma: 2016.11.08.
Garda Aladárról miért nem esik említés??? Ő volt a "másik" alapító tagja a MAMÜ-nek Elekes Károly mellett...és méltatlanul elhallgatják a nevét, mikor nagyon sok esemény az ő nevéhez fűződik...
VálaszTörlés