Részegh Botond kiállítása
Részegh
Botond a Bukaresti Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán végzett, majd
2004-8 között a budapesti Képzőművészeti Egyetemen doktori iskolájába járt. A
hat éve megújult csíkszeredai kortárs galéria, az Új Kriterion Galéria
művészeti vezetőjeként nemcsak a művészet tevékeny gyakorlásával, de annak
elméleti pólusaival is foglalkozik. Életműve számtalan ponton kötődik
ugyanakkor az irodalomhoz is, több alkotása írókkal, költőkkel közösen szerezve
jelent meg (Dragomán György, Markó Béla, Kányádi Sándor, Barabási
Albert-László, Böszörményi Zoltán),
melyben grafikái nem az illusztráció funkciójával felruházva, sokkal inkább a
szöveggel teljesen egyenrangú, egymás értelmét és jelentését mélyítő párbeszédként
jelentek meg. Munkássága fókuszában a grafika áll, a tus mellett a vaskarc
technika és a kávéval való nyomhagyás különleges eljárásaival is kísérletezett,
ám néhány éve az akrillal való pasztózus festésmód is megjelent művészetében.
Alkotásai középpontjában a madáchi kíváncsi, kételkedő, azonban az élet terhét
kíméletlenül átérző és szenvedő ember metafizikai vonatkozása áll. Munkáit
visszatérő elemek, laza, letisztult formaképzés, és a motívumok szűkszavú
használata jellemzi, mellyel azonban kivételesen érzékeny módon analizálja az
élet drámáját, a minden egyént gondolkodó és érző emberi mivoltában érintő
esszenciális létkérdéseket. Részegh otthonosan mozog a nemzetközi művészeti
színtéren, romániai és magyarországi kiállításai mellett munkái többször
szerepeltek jelentős galériák kiállításain az USA-ban, Ausztriában,
Németországban és Finnországban.
A Várfok Project Roomban bemutatott anyag
két grafikai sorozatot tár a látogató elé, bevezetve őt ezzel Részegh Botond
különleges, kontemplációra és saját belső világunk legmélyebb rezdüléseinek
fürkészésére késztető képi világába. A Kávéfejek
sorozaton Részegh kávéfoltokból alakítja ki bizonytalan körvonalú, egymást
átható rétegek sorából összeálló brutális, jelzésszerű fejformáit, melyek külön
személyiségekként, vagy lelkiállapotok tanulmányrajzaiként állnak a rizspapír
fehér háttere előtt. A 2009-es Játék a
büntethetetlen fantázia bűnével című tus-sorozat ehhez képest egy egész
másfajta, karcszerű, lineáris vizuális gondolkodásmódról tanúskodik, mely az
eltitkolt és elfojtott vágyak erotikus tematikájának pszichológiai mélységű
megfogalmazásai.
Részegh Botond budapesti kiállítása 2017. október
18-án nyílik a VÁRFOK PROJECT ROOM-ban (1012 Budapest, Várfok u. 14.). Megnyitja Totth Benedek író.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése