A
helyek szelleme
Szubjektív
művésztelepi körkép Székelyföldről,
a teljesség igénye nélkül
|
Szigeti G. Csongor
munkájának szállítása a Pulzus zárókiállításásra. |
A ’89-es
rendszerváltást követően, már a ’90-es évek elejétől, Romániában is az addig is
működő és már hagyományokkal rendelkező művésztelepek mellett számos kisebb-nagyobb,
szakmailag igen változatos nívójú alkotótelep létesült. Ezek többsége azóta is
működik. Ez alól nem volt kivétel a székelyföldi régió sem. A 2000-es évek első
évtizedében Székelyföldön ismét tanúi lehettünk egyfajta „művésztelep-bumm”-nak.
Több új alkotóműhely indult, „friss vért” szállítva a régió képzőművészeti
véráramlatába. Idén is, május közepétől kezdődően, számos művésztelep zajlott
szinte az egész Székelyföld területén, Háromszéktől, Csíkszeredán, Udvarhelyen
és a Homoród mentén át, Gyergyóig és Marosvásárhelyig. Hosszasan sorolhatnánk a
településneveket és kitérhetünk az adott alkotóműhely működését biztosító
intézményi, szervezeti, állami vagy magánmecenatúra támogatási rendszerére is.
Beszélhetünk arról is, hogy némelyik életre hívása milyen módon kapcsolódott a
lokális, adott esetben a tágabb környezethez, vagy milyen szakmai érdekek,
elvek/célok mentén szerveződött, illetve működik. Néhány ezek közül – természetesen
szakmai szempontokat figyelembe véve – mindenképp említésre méltó.
|
Xiao Li a szárhegyi GNAP-on |
Május végén
zárult a csíkszeredai Free Camp Művésztelep, amely a korábbi „Inter Art”-ból
nőtte ki magát a 2000-es évek elejétől. Az alkotótábor működtetője a Hargita
Megyei Kulturális Központ, szakmai vezetője Botár László képzőművész. Szintén
intézményi támogatással, július folyamán került megrendezésre a
székelyudvarhelyi Pulzus Művésztelep, amelyet a helyi Haáz Rezső Múzeum tart
fenn 2012. óta. A nyár folyamán zajlott a Gyergyószárhegyi Művésztelep több
kiadása is, a Gyergyószárhegyi Alkotó és Kulturális Központtal a hátterében, (2014-től)
Czimbalmos Attila és Ferencz Zoltán szakmai vezetésével.
Több művésztelep
fenntartását biztosítja szervezeti, alapítványi és más magánmecenatúra jellegű támogatás.
Ilyen a
Teleki Kastély Alapítvány és a Castel Art Pro szervezésében, Gernyeszegen zajló
Kastélypark Művésztelep. Pokornyi Attila és Knyihár Amarilla irányításával a tábor
idei, negyedik kiadása augusztus 11-én zárta kapuit. Pár nappal később
táborzáróra került sor az ötödik kiadásánál tartó, nyárászeredai Zereda
Művésztelepen is. A telep a Tordai család támogatásának és Berze Imre
képzőművész szakmai szervezői munkájának köszönheti színvonalát, létezését.
Magánmecenatúra áll az erdővidéki Olaszteleken, évről évre megrendezett
alkotótelepek háttérfinanszírozásában is. A Rácz család és a Dániel Kastély
Egyesület támogatásával működö művésztelepen az idén augusztusban csíkszeredai
TAG csoport művészei alkothattak.
Augusztus folyamán, az ARTeast Alapítvány és a B5 Stúdió szervezésében tíznapos
rezidensprogram zajlott Marosvásárhelyen. Az In Situ elnevezésű program felhívást intézett kortárs alkotókhoz a
B5 Stúdió archívumának vizsgálatára és feltárására (fotó-dokumentumok,
nyomtatványok, műalkotások, stb.). Célja
felmérni, hogy milyen módon válhat egy archívum élővé és hogyan lesz a múlt
fizikai formájú jelenné. A projekt meghívott alkotói: Jaroslav Kiša (Szlovákia),
Borsos Lőrinc művészpáros (Magyarország),
Sonja Hornung (Ausztrália) &
Richard Pettifer (Németország) és
Claudiu Cobilanschi & Iulia Toma (Románia), valamint Mircea Nicolae (Románia), aki nyílt pályázat útján került
be a csapatba. A rezidensek munkáját a B5 Stúdió alapítója,
Bartha József, a Monotremu művészpáros és Ungvári-Zrínyi Kata teoretikus segítették.
|
Dan Perjovschi előadása a Minitremun |
Említésre méltó
a Minitremu Egyesület által, idén második alkalommal, Szovátán megszervezett,
Minitremu kortárs művészeti alkotótábor, amely kizárólag a középiskolai
korosztályt célozta meg. A
táborban alkalom nyílt találkozni és szabadon beszélgetni a román és a
nemzetközi kortárs művészet jelentős képviselőivel, alkotásaikon keresztül,
vagy az általuk létesített platformokon. Az idei tábor meghívottjai: Dan Perjovschi, Anca Benera és
Estefan Arnold, ABC House Brussels, Adorjáni Márta és Răzvan Anton, Kozma
Levente (Simultan), Xandra Popescu és
Larisa Crunțeanu, Alina Popa és
Florin Flueraș, akik egyéni vagy társas rajz-, írás-, kutatás-,
dokumentáció-, könyvkötő-, fotó-videó-, technológia-, performance, és
kuratóriátus műhelyeket vezettek. A
Minitremu célja, hogy játékos, interaktív módon megkönnyítse a hozzáférést a
kortárs művészethez; a kreatív fejlődés tere, amelyben a fiatalok dialógust és
elmélkedést serkentő művészi folyamatokkal kerülhettek kapcsolatba, amelyek
saját életszemléletük kialakításában segítette őket.
Talán kicsit elfogultan, de úgy érzem, mindenképp
vissza kell kanyarodnom a több mint 40 évet megélt (és még mindig működő) Szárhegyhez
és az 5 éve született, fiatal, székelyudvarhelyi Pulzushoz. Két különböző korú,
különböző idő- és szakmai ívet bejáró alkotóműhely – valahol, egy bizonyos
ponton mégiscsak találkoznak. Mi a kettejük közös értéke? Mindkét művésztelep
elsődleges célja, hogy a lokális kulturális értékeket beemelje egy tágabb
nemzetközi körforgásba, kapcsolatokat teremtve a külföldi és a helyi alkotók
között. A 2000-es évek elejétől
működő Szárhegyi Korkép Művésztelep világszinten is jegyzett tábor, amely
teljes műfaji szabadságot hirdetett. Elsősorban Siklódi Zsolt, a tábor művészeti vezetője és Erőss István, a művésztelep művészeti tanácsadója nevéhez
kapcsolódik. Ennek eredményeként az utóbbi másfél-két évtizedben nagy számban
születtek a természetművészet műfajához kapcsolódó vagy ahhoz közel álló,
hasonló jellegű efemer alkotások.
|
Pál Péter munkája a
szárhegyi GNAP-on. |
A Bulgáriai Gabrovtsi után a
Gyergyószárhegyi Kulturális és Művészeti Központ látta vendégül a második állomásához érkezett Global Nomadic Art Project 2017-et (GNAP),
amely egyben a
Gyergyószárhegyi Művésztelep idei, második kiadása volt. A GNAP a dél-koreai YATOO
Természetművészeti Egyesület ötletéből nőtte ki magát egy, a földrészeket
behálózó mozgalommá. Az Erőss István képzőművész, az egri EKE Vizuális Művészeti Intézetének igazgatója
szervezte GNAP 2017 Eastern Europe
a Rural Stages (Rurális helyszínek)
alcímet kapta. Az alkotók a helyi művészekkel folytatott közös munka mellett
számos kulturális és természeti örökségi helyszínt ismerhettek meg. Utazásaik
során a természeti környezetből, a falusi életből és a kulturális hatásokból
inspirálódva, a helyszínen talált anyagokból készítettek helyspecifikus
természetművészeti alkotásokat. Részt vevő alkotók voltak: Quin Chen, Feng Feng, Xiao Li (Kína), Kang Heejoon, Kim Cabin, Ko Seunhiung, Kwon O-Yeol, Ree Eung Wo (Dél-Korea),
Takashi Ikezawa, Yutaka Tamiya (Japán),
Margrit Neuendorf, Oliver Huet (Franciaország), Erőss István, Balázs Péter, Lipkovics Péter
(Magyarország), Tugce Aytürk (Törökország),
Valerie Codara (Olaszország), Yanitsa Fendulova (Bulgaria), Berze
Imre, Madaras Péter, Kovács Kinga, Szabó Réka, Kopacz Kund és Koter Vilmos, Pál
Péter és Pokorny
Attila (Románia). Ezt követően zajlott A
variációk véglegességének elve című, idei harmadik szárhegyi alkotótábor, amely
a Magyarországon élő NDK (Nehezen Definiálható Közösség)
csoport tagjai és a Székelyföldön élő kortárs képzőművészek találkozásának lehetőségét
adta.
|
GNAP Művésztelep gyergyószárhegyi állomásának
zárókiállítása. |
A hatodik kiadásánál járó székelyudvarhelyi
Pulzus 2012-es létrehozásának ötletgazdája Berze
Imre szobrász volt. A kezdeményezés Vécsi
N. Zoltán művészettörténész
támogatásának is köszönhetően szinte azonnal táptalajra talált. A Haáz
Rezső Múzeum igazgatójának, dr. Miklós Zoltán nyitottságának köszönhetően vált a múzeum a
művésztelep fenntaró intézményévé. Már az induláskor a cél kettős volt:
egyrészt a helyi és a külföldi meghívott művészek számára
találkozási-alkotási-bemutatkozási fórumot bíztosítani, másrészt a városi
képtár kortárs művészeti gyűjteményét gyarapítani. A Pulzust nem a műfaji vagy
stiláris egység vagy általánosan használt kifejezési formák alkalmazása
jellemzi. Évente a művészek más-más, távoli helyekről, kultúrkörökből vagy
művészeti közegekből érkeznek, különböző szakmai irányultsággal, képzettséggel.
A Pulzus Művésztelep szakmai pozitívuma inkább abban koncentrálódik, ahogyan a
gondolati komunikáció révén a hely szelleme, a helyszín aurája és az ott
megtapasztalt kulturális hatások beépülnek az alkotók munkájába. Az idei Pulzuson részt vettek:
Ming-Chin Tung (Tajvan), Soyoung Park (Kanada/Dél-Korea), Szigeti Gábor Csongor (Budapest), Daczó Enikő, Nicu Barb és Sipos-Gaudi Tünde (Sepsiszentgyörgy), Szabó Réka (Csíkszereda), Kövecsi-Kovács Imre, Tamás Borbála és Berze Imre (Székelyudvarhely).
Ferencz S. Apor, 2017
Megjelent a budapesti Új Művészet 2017/9. szeptemberi számában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése