Simona Vilău kiállítása
A Venus Belvedere
szétdarabolt, névtelen testeket, anatómiai részleteket állít ki, tárggyá
alakítva őket át. Ezek eredetileg nem a nyilvánosság számára készültek, nem
azért, hogy kiállítássá „lényegüljenek”.
E látványok megfejtésének
kulcsa az irónia, a megindultság, a nő–férfi viszony és a különböző látószög,
amelyből a néző szeme, metaforikus kilátóként, a női szépség hellén eszményéből
ihletődött testek gyönyörűségére szegeződik: a milói Vénusz márványtorzója így
értelmeződik át többé-kevésbé idealizált testtípusokká.
A Vénusz istennőnek dedikált
sorozat, amely jegyzetek, szöveg, kép, nyers szexualitás, mélylélektani
jelképek, töredékek, vágások és újraépítések ötvözete, a női test változásaira
figyel: erős érzelmi állapotokra, nárcizmusra, bálványozásra, rögeszmékre.
A testek a telt idomok
kerekdedségének és lappangó nyers energiának a keverékei, miközben a keretezési
és kompozíciós sémák közismert remekművekből vett „kölcsönök”, mint amilyen Édouard Manet Olympiája,
a sokat vitatott L’Origine du Monde Gustave
Courbet-től, Edgar Degas fésülködő nőket ábrázoló sorozata vagy Hans
Bellmer testcsonkításai.
Mindegyik munka egy-egy monológ,
egyetlen névtelen női őstípusnak szentelve, amelyet intim, törékeny, néha talán
frivol megjelenési formákban ér tetten. A paradox ezekben a művekben az, hogy
női alanyaim ábrázolásakor én, egy nő, nagy férfi művészektől kölcsönzött sémát
használtam. A kísérlet kihívása: férfiszűrőn át tekinteni a testekre, és ugyanebben
a keretben teremteni őket újra. (S.V.)
Simona Vilău kiállítása 2018. február 22-én, 18 órától
nyílik a csíkszeredai Új Kriterion Galériában (Petőfi u. 4.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése