Madaras Péter kiállítása Sepsiszentgyörgyön
A Madaras Péter
személyiségében fontosnak tartom, hogy a történelem útkereszteződésénél nem
hamis áldozati pózt vett fel. Eszembe
jut Németh László, aki művészete
céljaként az emberi természet mélyen fekvő rejtelmeinek kutatását tűzte
ki célul, és arról, hogy ez hogyan lesz látható, a következőket írta: “A lélek
mély és bonyolult, belevethetek egy csóvát, mereszthetem titkai felé a
szemem-egyetlen műben sosem mutathatom fel magam: a természetet. De az ember
nemcsak természet; vállalkozás is. A hajszálcsövek, melyekben élete kering,
kikutathatatlanok, de a kútfő, melyen át ez az élet kitör, látható, hallható.
Van az ember, és van a szerep, melyet vállalni tud. Az egyik csupa takart
mélység, a másik csupa világ felé fordított felület, és mindkettő mi vagyunk.”
E világ felé fordított felület, a vállalt szerep feltétele M Péter esetében az volt, hogy a
hagyományban önmagára találjon, hogy a történelemben olyan fogódzókra
leljen,amelyekből több bölcsesség és
mondhatjuk, művészi érzékenység
fakad számára, hiszen ezek az ősrégi érzelmek, melyek úgy tűnhet időtlenek,
végül is, anélkül hogy észrevennénk, most is meghatározóak. Így történhetett,
hogy nem a természethez és a hagyományhoz való visszatérésről beszélhetünk az ő
esetében, hanem a természettel és a hagyománnyal való találkozásról, hiszen
saját életét, egzisztenciáját és művészetének összes erőforrását és az azokkal
együtt bevállalt korlátait vetette be.
És ami fontossá vált itt az, hogy döntése nem, vagy nemcsak esztétikai,
hanem alapvetően morális színezetű, bensője legmélyebb rétegeiből nőtt ki, hisz
önmaga visszaszerzése volt a tét. Ez határozza meg munkáinak mentális, elvont
jellegét a látszolagos formai és anyagi minőségükön túlmenően. A népi hagyomány
egzisztenciális memóriájának mélyére kalauzol el anti-intellektuális művészete,
mely a szerény élet ideájaként csendben hatol át lelkünkön. A plasztikus tér
szakrálissá átváltozásának lehetünk most a tanúi. A vallásos, de leginkább
zord, kemény kutatása a formák nemcsak stílusbeli, de emberileg szakrális
értékének, mely után magányosan, saját lényének mélyére leásva, nemcsak saját
magáért dolgozik, hanem a közös javak létbehívásán, mintegy a túlvilági
rovására az e világit idézve meg a gondolkodásnak egy nyugodt érzékenységével a
hagyomány biztos talaján. Türelemmel.
Madaras Péter szobrászatának aktualitása az
egyszerre belső- és külső világra
vonatkoztatottságában rejlik, nyelvezete
az egzisztencia közösségi hangsúlyainak
erősödése irányában mutat, a művészetet körülölelő életzónákat és erőtereket sem hagyva ki, Rene Weleknek és
Austin Warrennak a művészeti értékek kettős dimenziójáról vallott felfogásával
összhangban, mely szerint a művészetnek két arculata van, egy esztétikai és egy
erkölcsi-egyrészt öncél vezérli, ezért pusztán esztétikai tényező, másrészt
azonban “közösségi rítus és kulturális kötőerő” is, egy emberi közösség
identitásának, azaz önazonosságának kinyilvánítása.
Amit
Bartók a paraszti népzenéről állított, hogy “a tiszta gondolat megtestesülése,
a forma tömörsége, kifejezésteljessége, az eszközök gazdagsága, frissessége és
közvetlensége”, mindez Madaras Péter munkáira is érvényes.
A művész, november 9-én, Sepsiszentgyörgyön a Lábas Házban megnyílt kiállítását, Vécsi N. Zoltán művészettörténész és Bob József képzőművész méltatta. A tárlat november 30-ig látogatható.
Bob József
A művész, november 9-én, Sepsiszentgyörgyön a Lábas Házban megnyílt kiállítását, Vécsi N. Zoltán művészettörténész és Bob József képzőművész méltatta. A tárlat november 30-ig látogatható.
Fotók: Toró Attila
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése