Ion Bârlădeanu
Kollázsok című kiállítására
Az Új Kriterion
Galéria és a bukaresti H’art Galéria szervezésében, 2019. november 6-án, 18. órátától
nyílik Ion Bârlădeanu képzőművész kiállítása Csíkszeredában. Az alábbiakban a
művészt Dan Popescu kérdezte.
Ion Bârlădeanu: ’79 előtt. Talán
’80 körül.
Nagyjából azokban az években? És honnan jött az
ötlet?
Akkoriban különböző
folyóirat-kivágásokból fotómontázsokat készítettem. Kivágtam Florin Piersic,
Alain Delon, Sophia Loren képeit. Majd hátteret szerkesztettem azokhoz... A
Cinema magazin több száma is megvolt nekem. Először karikatúrákat készítettem,
majd kalapot tettem az alakok fejére. Mint azon a lengyelországi bemutatón.
Hallott ön abban az időben a kollázstechnikáról?
Nem igazán. Nem.
Mondhatni, légből kapott ötlet volt az egész.
Aztán kivágtam Mircea Albulescu
fejét. Kiváncsi voltam, hogy nézne ki Románia elnökeként. Borzasztó vicces
volt. A trikolór Ceauşescu bunkósbotjával...
És ezt az alakot, Albulescut, Ceauşescu testére
helyezte?
Megpróbáltam. Valahogy úgy.
Mely színészek képeit használja leginkább a
kollázsaiban?
Nagyjából mindenikét. Nem
mondhatom, hogy bármelyikükhöz is különösebben ragaszkodnék...
De ki az, akit jobban szeret a többinél? Tudom,
hogy általában Albulescu vagy...
Úgy érti, a románok közül. Akkor
épp az a kép került a kezem ügyébe.
Tehát nem igazán számít.
Nem. Lényegében mindegy. Itt van
Florin Piersic, egy 80 éves japán pasast csináltam belőle. Anélkül, hogy átjött
volna... Fiatal arc de öreg, ráncos kéz. Nem igazán kedvelem ezt a Piersicet.
Mert nem engedett be egyik premierjére. Engem és három másikat.
De ha mégis el kellene döntenie, melyik román
színészt szereti, ki állna az első helyen a kedvencek listáján?
Hát, mondjuk, szerintem Marcel
Iureş.
Marcel Iureş?
Igen. Annak az úriembernek a filmjében...
aki nemrég halt meg. Hogy is hívják?
Radu Gabrea?
Igen, Radu Gabrea. És amikor egy
politikai fogoly szerepét játszotta. Ahogy mondani szokták. Egy igazi színész.
Ő van az első helyen. A második helyen Maria Ploae, a harmadikon meg Ernest Maftei
áll. Láttam A per című filmjét,
ahol valami biztonsági emberek követik: „ De mit művel itt, uram? – Hát szarok.
Miért? Nem látja?”
És a külföldi színészek közül?
Clint Eastwood.
Clint Eastwood áll az első helyen.
És a lista folytatódik. Vannak
mások is. Nagyon szerettem például azokat a kalandfilmeket. Egy maréknyi
dollárért, vagy mi volt a címe. És a színésznők közül Sophia Loren, nem
Angelina Jolie, ahogy mindenki mondja, mert már a nyakamon jön ki. Sophia Loren
vagy Sophia Scicolone, aki Az asszony meg a lányában szerepelt. Aztán
ott van még Maximilian Schnell, a nagy német színész. Állandóan elfelejtem annak
a filmnek címét, amelyikben szerepelt.
Nos, térjünk a következő kérdésre. Honnan szerzi
be a kollázsokban felhasznált anyagot? A kivágásokat.
Akkoriban folyóiratokat
vásároltam. A Flacărát. Így ment ez a
szocialista időkben, amikor Nicolae Ceauşescu elvtárs volt az ország ura. Aztán
épületeket bontatott le, én meg hányódó képeket találtam az alagsorokban,
pincékben, mindenhol. Ma is találhatsz így képeket. Kidobják ezekbe a nagy
kukákba. Amelyikeken azt írja: papír, fém, vas, üveg. A folyóiratokat sem gond
beszerezni. Már 500 kg hulladékot gyűjtöttem össze. Ha meghalok, mind a
szmétlerakóban köt ki majd. Sajnálom, de nem volt lehetőségem kollázskészítő
iskolát indítani, hogy megtanítsam, hogyan kell kivágásokat készíteni. Nagyon
könnyű kivágásokat készíteni.
Viszont nehéz kiválogatni őket.
Az egy kicsit nehezebb. Ha
rendező vagy, előtérbe kell helyezned a színészeidet, meg kell határoznod,
milyen távolságra álljanak egymástól, ide bedobsz egy helikoptert, oda egy
repülőt, egy Obamát, aki épp az Obama-lányt csókolja. Jó elnök volt.
Miben változott az élete, amióta útjaink
keresztezték egymást, és részt kezdett venni a művészi életben?
Jó dolog. Én, például, koldusból
királyfi lettem. Úgy értem, a magam területén belül. A művészetemmel. Vannak
dolgok, amik megváltoztak, de ugyanakkor sok minden nyomaszt. Nem jó hírsenek
lenni. Büszke vagyok arra, hogy nincs szükségem testőrre, mint azoknak a Brad
Pitt-féléknek. Egyébként néha jól jönne egy testőr, mert mindig akad egy-egy
seggfej a környéken, és vigyáznom kell magamra.
Tetszik ez önnek? Hogy felismerik az úton, és
némi hírnévre tett szert... Tetszik, úgy-e?
Igen.
Tehát örül annak, hogy ismerik az emberek?
Igen. Nem telik el egy nap. Még
ha más ruhába öltözöm is... ha hobónak öltözöm is, felismernek az emberek. És
büszke vagyok rá. Kedvesek hozzám, és tetszik nekik, amit csinálok.
Mi volt a leg... a leginkább kedvére való
esemény, amelyben azután volt része, hogy bekerült a művészvilágba, és egy kis
hírnévre tett szert? Mi tetszett a legjobban? Mi a legkedvesebb emléke?
Hát igen. Mindenkinek ezt mondom:
amikor Dan Popescuval Pozsonyban jártam, akkor voltam a leghíessebb, szinte
világhírnévre tettem szert.
Jól érezte ott magát?
Jól. Mert szabadtéri bemutatót
tartottam, és nem féltem. Egy ott lakó chişinăui lány
segítségével még szlovákul is beszéltem hozzájuk. Anyanyelvükön, szlovákul köszöntem nekik. És meglepődtem, amikor 50-60
ember egyszerre fényképezni kezdett. Férfiak is, nők is. Mindenki. Csoda, hogy
nem vakultam meg a vakufényben.
A pop-art kollázsokat készítő autó didakta művész 1946-ban
született egy romániai kis faluban. A hét elemi osztályt és két év Művészeti
Népiskolát végzett alkotó, 20 évesen otthagyja szülőfaluját, Bukarestbe
költözik ahol évekig különféle alkalmi munkákból tartja fent magát. Sokáig
rossz életkörülmények között él, majd 2008-ban Ovidiu Feneș képzőművész fedezi
fel különös alkotó képességeit, amikor be ajánlja Dan Popescu bukaresti galériájába.
62 évesen állítják ki először politikai témájú munkáit Bukarestben. 2008-ban Londonban,
Koppenhágában, Bázelben és Párizsban (2010) állítják ki munkáit olyan nagynevű
alkotók társaságában, mint Andy Warhol vagy Marchel Duchamp.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése