2019. december 9., hétfő

K’Arte Szoba, Marosvásárhely

 Diszkrét idő

Adorjáni Márta kiállításáról



    2019. november 22-én, Marosvásárhelyen nyílt kiállításnak a KArte Szoba adott otthont, az itt bemutatott anyagot Ungvári-Zrínyi Kata méltatta. Az alábbiakban a megnyitón elhangzottakat olvashatják.

Az írott kommunikációra jellemző linearitás sokféleképpen jelenik meg Adorjáni Márta munkáiban. A legkézenfekvőbb példa erre a művészkönyvek hagyományos formátuma (könyv, melynek eleje és vége van), de ezen túl az egyes témák sorozatban való megfogalmazása is linearitást teremt a befogadói élményben.

A konkrét szövegolvasás szintén lineárisan zajlik, és Adorjáni világában a szövegértéshez képest sokkal nagyobb jelentőséget kap az olvasási folyamat. Az Apa című installációban, bár konkrétan jelenik meg a szöveg, mégis a hangsúly inkább annak dróttal való kiírására és nem feltétlenül a kiolvasására esik: a munka materialitása, a hajlított drót feszülése és láncszerű önmagába fonódása lenyűgözi az embert, és a szöveg értelmezése már nem is tűnik olyan fontosnak – ehelyett inkább az író fizikai törekvésével azonosulunk, felidézve gyermekkorunkból a betűkkel, mint idegen jelrendszerrel való küszködéseinket.

A linearitás másik vonatkozása, hogy időben bontakozik ki. Az idő jelen van egyrészt az emlékezet szintjén – a gyermekkori történet (Apa) és a gyermeki rajzok, formák kapcsán (Bevezetés a látás művészetébe), illetve az Analógiák könyv esetében: maga a fotókkal való munka is emlékfeldolgozó tevékenység.

A Január-December című sorozat egyéves projekt eredménye: minden nap egy vonal, minden nap egy darab drót, melyet a művész modulál, megdolgoz, majd nyomdafestékkel lenyomtat és így “rajzol” vele. A drót vonala önmagában is feszül, de amikor a napok vonalai az egész hónapot befoglaló lapon egymásrakerülnek, gomolyag-szerűen kondenzálják a nyomokat, a rajzolatot és az időt – erős, feszes és energikus csomópontokba.

Az idő az asztalon látható művészkönyvek kivitelezésében is jelentős faktor. A Bevezetés a látás művészetébe oldalainak rajzát a napfény hívja elő (a lapokat letakaró kivágott “papírcsipke” alatt fehér marad az oldal, a szabadon hagyott felület pedig megsárgul).

Adorjáni Márta munkáiban az idő folyamának az anyaggal és a nyom-hagyás törekvésével való metszéspontjai valósulnak meg. Akár a betűk egymásba hurkolódását, akár a napfény csendes erejét, akár a napok rétegződését vagy a fotók módosulását követjük a munkákban, a kiállításon “érzékenyen figyelős” élményben lesz részünk. Világa minimalista formában idéz meg egy egzisztencialista dimenziót, mely diszkréten szövi át az, ezen a ponton már rég felfüggesztett mindennapjainkat.

  Ungvári-Zrínyi Kata

 
fotók: KArte

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése