Új
Kriterion Galéria, Csíkszereda
Bőrről és bőrökről. Politikai bestiárium III.
Valeriu Mladin kiállítása
„Így az emberi testre festett zoomorf jellemzők időtől, pártállástól és
határoktól függetlenül, azokat meghaladva képesek megkönnyíteni az érzelmek átadását
és az identitás meghatározását az elméleti disputák és az ideológiai viták
keretén belül, melyeknek a legfőbb célja az öndicsérő önmegjelenítés, a
riválisokat elválasztó szakadék megmutatása és az ellenfél elértéktelenítése.” - Valeriu Mladin
Valeriu Mladin a román figuratív művészet egyik jelentős képviselője,
az emberi test érzékeny megfigyelője, és olyan tanár, aki örökre azoknak az
emlékezetében marad, akiket tanított. A francia iskolájú román tradíció között,
mely a klasszicizmus-impresszionizmus-lírikus absztrakció tengelyén helyezkedik
el, és a szigorú és hiperrealista, sűrű rajz között, melynek mondhatni
testfénye van és irreálisan pontos hangsúlyai – aközött a rajz között, amiről
Mladin ad elő, és amivel azonosulni tud, valóságos szakadék tátong.
A művész húsz éve folyamatosan dolgozik, mindig
szigorúan a festészet, a rajz és a fénykép területén: önarcképeket
készít változatos megjelenési formákban, műfajokban és lehetőségekben, akár a
legapróbb részletekig menően tanulmányozza az emberek és az állatok
anatonómiáját és fizionómiáját,
Ifjúsága a kísérletezéssel telt el, s ebben az
időszakban, a nyolcvanas-kilencvenes években rajzolt, happeninggel és
performance-szal foglalkozott, installációkat készített, egyedül éppúgy, mint
feleségével, Carmen Paiuval együtt. A kilencvenes évek végén nagyméretű festményekkel
kezdett foglalkozni, élőlényeket rajzolt, melyeket a környező valóság ihletett.
Az alakok önarcképek vagy a számára kedves emberek arcképei, s ezeket kompakt
ecsetvonásokkal festi meg, kifejező, élénk színekkel, mint valami
rövidzárlatokat.
Most, amikor a forradalom immár harminc éve
kirobbant, a Ten Years After installáció
szerzője, aki 1999-ben tisztelgett művével a román forradalom hősi halottai
előtt a Romániai Szépművészeti Múzeumban, összeállította Politikai bestiárium III. című kiállítását, ezt a felkavaró emberi-állati
portrésorozatot, amelyben közvetlen célzások találhatók a történelmi vagy
kortárs politikai személyiségekre. A sorozat egyértelműen ironikus a
demagógiával és a morális ürességgel szemben, az „egyenruha effektust” azonban
megszünteti az ártatlan állatok bája, mely kiegyensúlyozza az autoritást,
szófogadássá és naivitássá stilizálva azt. Az állatok rejtélyesek,
tulajdonságaikat kizárólag az ember ruházta fel különböző
pszichológiai-misztikus-mágikus vonásokkal – a kígyó megfoghatatlan, a nyúl
gyáva, a macska hízelgő, a birka buta, a vaddisznó impulzív stb.
Valeriu Mladin, aki az állatok szerelmese, erőt
kölcsönöz nekik, s ezzel jelképesen lefejezi a diktátorokat és a
parancsnokokat, és a közeli fajok példányaival cseréli ki őket. Módszere a Pink
Floyd Animals (1977) című
albumára emlékeztet, s ezt egy tiltakozó, a rendszer és a korrupció ellen
harcoló attitűddel egészíti ki, akár egy anarchista hippi; mindent nagy
odafigyeléssel, technikai tudással, formaművészettel valósít meg óriási
vásznakon.
Valeriu Mladin
minden új munkával levetkőzi „konceptuális bőrét”, és intenzív megfigyelési
gyakorlatai révén virtuóz módon jelenít meg egy időtálló valóságot, miközben a
képzelet fényképeit készíti.
Simona
Vilău
Valeriu Mladin csíkszeredai kiállítása 2019. december 17-én, 18.30-kor nyílik az Új
Kriterion Galériában (Petőfi u. 4.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése