Gyergyószárhegyi Őszi Művésztelep 2020
1974
augusztusában Zöld Lajos, Gaál András, és Márton Árpád közösség, valamint
művészetteremtő munkája során megalakult a gyergyószárhegyi művésztelep. A
hagyomány, melynek gyökereit a nagybányai művészkolónia, valamint Kós Károly
hagyatéka jelenti, immár 46. éve teszi gazdagabbá és színesebbé az erdélyi
kortárs képzőművészeti palettát. Amikor kortárs képzőművészetről beszélünk,
némiképp árnyalnunk kell a kérdést, hiszen jelentésében egyaránt fókuszálhatunk
azokra az alkotókra, akik egy időben élnek, és alkotnak, másfelől pedig
érthetjük rajta azon művészek közösségét, akik az aktuális korszellem
szemlélésével, megmutatásával, kritikájával foglalkoznak. Jelen tárlat esetében
azonban úgy gondolom, hogy a kortárs művészet ezen két meghatározásának
elkülönítése megkerülhető, hiszen a megmutatkozó alkotók mindenike fiatal, a
mai világ szülötte, napjaink művészetének értékesítője, és egyben a mindennapok
kritikus, megértő, vagy éppen kevésbé megértő szemlélője, megélője. Ezen a
ponton engedjék meg nekem, hogy bemutassam az elmúlt 10 napban, a táborban
résztvevő művészeket, név szerint: Berze
Imrét, Csóka Szilárd Zsoltot, Gagyi Botondot, Ionel Mihait, Livia Moldovant,
Makkai Istvánt, Nicu Barbot, Oana Nastasachet, Oláh Rékát, Roxana Daniela
Ajdert, Szabó Anna- Máriát, Zsigmond Adélt, és végül, de nem utolsó sorban
a tábor művészeti vezetőjét, Ferencz
Zoltánt.
Mondják,
hogy a hagyományos művészeti ágak, mint a szobrászat, festészet, grafika, a
formákról, színekről, vonalakról szólnak. Azonban a tárlaton végighaladva azt
láthatjuk, hogy bizony van, hogy a környezet, a kivitelezés módja, vagy éppen a
mondanivaló felülírja a hagyományos szerkesztés szabályait, és felrúgja a
korábban meghatározott és elfogadott konvenciókat. Ha a kiállításon megmutatott
festészeti tételeken kezdjük a sort, azt mondhatjuk, hogy mindegyikük
formabontó a maga egyedi módján. Keveredik a grafikai technika a festészet
eszközeivel, és a szobrászatból ismert formai megoldással Csóka Szilárd Zsolt alkotásain.
Mindez úgy, hogy közben a művész szociális érzékenysége tükröződik a semmibe
meredő arcokon, az elgépiesedett, globalizált alakokon, akik kevésbé intenzíven
képesek megélni a mindennapi emberi jelenségeket, kapcsolatokat. Absztrahál és
esszenciákat ragad meg Oana Nastasache alkotásain. A fiatal festőnő vásznain
figuratív, kézzelfogható kiindulópontokat bont szét darabjaira a lényegi
egységeiket keresve, mindezen idő alatt pedig műveiben önálló entitásokat,
erőteljes kontrasztokat szerkeszt. Gagyi Botond festményei a groteszk
minőségével élnek. Kedves, harmóniát sugárzó témái, mint például a
gyermekkorból visszaköszönő lufisbácsi, vagy a nyári szieszta élménye harsány
és vibráló keretbe kerülnek, olyan beállításokat kapnak, melyek meghökkentők,
és néha talán ijesztők, hátborzongatók. Roxana Ajder művein követi
festőkollégája groteszk beállítású nőalakját. Egyfajta kettősséget láthatunk.
Az egyszínű, erős háttér elé központba kerül a 21. századi nő, a maga
foglalatosságaival, a grafikában használt nyomat-szerű technikával
megjelenítve. Így a sziluettek szinte belevesznek a kialakított háttérbe,
bizonytalanokká, talányosakká válnak. Megjelenik a fa, mint felhasználási
felület, a béka, mint múlandó és mégis örök elem. Az organikus anyagon Szabó
Anna- Mária vibráló, ugyanakkor harmóniát és csendességet sugárzó
mikroorganizmusai, festett sejtrészecskéi egy olyan egységet formálnak, mely
egyaránt eredeztethető a művész természettel, de a műalkotás külvilággal
alkotott összhangjából is. Festészeti tárlatunk utolsó színfoltját a kékek, és
barnák együttélése alkotja, melyet Nicu Barb ecsetkezelése tesz
robbanásszerűvé. Az alapvetően non-figuratív testeket visszaadó műalkotások
közvetítenek a szemlélő felé valami valóban dimenziókon túli élményt, mely
élmény már- már képes lehet akár alakot is ölteni. A művész feltöri a
festészeti konvenciókat. Egy évszázaddal korábban, ha szobrászatról kellett
volna beszélnem, valószínüleg a vésőkezelésről, a mintázás, az öntés
technikájáról értekeztem volna. Ma azonban ez már egy variált kérdéskör. Ionel
Mihai meseasztala például egyik felsorolt technikát sem mondhatja magáénak.
Ugyanakkor valóban mesél, elmondja egy fa életének különböző fordulatait kezdve
a papírrá, vagy éppen bútorrá való válástól el egészen a legapróbb részecskékig,
mikroorganizmusokig. Az ismeretlen megragadhatatlan. Még akkor is, ha szobor
formájában valóssá, és kézzelfoghatóvá válik. Hiszen vajon ki áll a függöny
mögött? Tehetjük fel a kérdést Makkai István szavazófülkéje előtt, és ezzel
egyidőben arra is rákérdezhetünk, hogy ki is alakítja életünk mozzanatait? A
vörös- réz felületek ezt a gondolatot éltetik, de meg nem válaszolhatják. Hogy
létezhet könnyedség, és melegség egy darab kőben is, Berze Imre művei tárják
elénk. A szemlélő a szobrok előtt állva megfeledkezik az anyag hidegségéről,
keménységéről, és vezetve érezheti magát a vonalak által. A formák, az elemek
egysége kibontakoztatja a kellemet, ugyanakkor sugall egyfajta vészterhességet,
melyet a vésőkezelés is kiemel. A természet, mint alkotó erő. Mottója lehet ez
az állítás Livia Moldovan munkáinak. A méhek tevékenységét figyelő, felhasználó
és új közegbe helyező művésznő alkotásait a természetesség, a finom formák és
kifejezőeszközök egysége jellemzi, valamint az eredendő tökéletesség kutatása,
és megmutatása. A kortárs szobrászat és festészet utolsó alkotásaként, és
ötvözeteként álljunk meg Ferencz Zoltán műve előtt. Új anyag, új technika, új
kifejezőeszköz. Az olvasztott szurok reakcióját láthatjuk vízzel, oldószerrel,
tűzzel, fával, üveggel. Az eredmény pedig egy kráterekből összetevődő kis
egyedi világegyetem, mely a végtelenségbe tart. A hagyományos műnemeket
kiegészítve két fiatal művésznő alkotásait kell még tárgyalnunk. Zsigmond Adél
egyedi, és formabontó ruhaterveit és mintáit mutatja be, melyek úgy művészi,
mind funkcionális értékkel bír
nak. A bemutatott iparművészeti munkák
geometrikus formái, a sötét és világos felületek kontrasztja erős
expresszivitással és egyénített, kifinomult látványvilággal szolgál. És végül,
de nem utolsó sorban, mi lehetne maibb téma, mint a Szárhegyi Művésztelep, és
mi lehetne a bemutatáshoz maibb eszköz, mint a videotechnika? Oláh Réka
gesztusokból, hangokból, sziluettekből építkező kisfilmje vezet minket a
tárlaton, és a különböző útvesztőkön. Nevezhetjük akár mozdulatokba vésett
gyökereknek is. Művészettörténészként gyakran tapasztalhattam, hogy a kortárs
művészet fogalmától az emberekben megjelenik egy elutasító a magatartás. Sokan
gondolják úgy, hogy ehhez a művészethez nincs meg a megfelelő nyelvük, nem
találnak mondanivalót, értelmet benne. Én erre ma azt mondom, hogy javasolhatok
mindenkinek egy 10 napos nyelvkurzust Gyergyószerhegyen, hiszen itt nem csupán
a művek, de a művészek, és műnemek hangját is hallhatják azok, akik valóban
kíváncsiak rá.
Vargha Fruzsina
Varga Fruzsina
sepsiszentgyörgyi művészettörténész fent olvasható elemzése a táborzáró eseményen hangzott el augusztus 14-én.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése