2021. december 6., hétfő

 

 Becsomagolt hétköznapok 

Részegh Botond római kiállításáról

 

 

   Az alkotói térbe zárt szorongó, magányos művész paradigmája nem a járványhelyzetben, a közelmúltban keletkezett, tulajdonképpen egy romantikus esztétikai szerkezet: a magányosság az alkotó, a művész, a gondolkodó stb. sine qua non eleme. A 2020. év közösségi dinamikáját megváltoztató tényezők konjunktúrája minden bizonnyal több változást okozott a művésznek a közönséggel, illetve a nyilvános kiállítóterekkel szembeni kapcsolatában, de saját alkotói terével szembeni viszonyában is. A műhely ilyen körülmények között fizikai és szellemi karanténhellyé válik, hangulata sajátosan adaptálódik az új életdinamikához.

   A becsomagolt hétköznapok című tárlat anyaga lényegében a karantén-hónapok alatt készült grafikákat és nagy méretű festményeket tartalmaz.

   A kiválasztott alkotások a művésznek a környezetével és önmagával szembeni feszültségét, szorongását, kényelmetlenségét sugallják; mindegyik alkotás külön-külön egy bizonyos zaklatottsági állapotot türköz természetellenes, feszült anatómiai struktúrákat rögzítve. A tárlat lényegében a közönség számára ismeretlen, de különböző embertípusokat ábrázolni képes szereplők felsorakoztatása, akik az adott helyzetekben a traumát, a kényelmetlenséget, a rettegést, a bizonytalanságot szomatizálják.

   Az antropomorfikus minimalista alakok sajátos útvonalat és sajátos tempót diktálnak a tárlatnak, amely vizuálisan narrál egy rendkívül pontos kontextus – a karantén – által meghatározott önéletrajzi élményt. A grafikák „egy műhely világjárvány alatti történéseiről szóló pszichológiai thriller” vizuális forgatókönyvének képkockáiként is megállnák helyüket.

Ana Negoiță, kurátor

 

   Részegh Botond - Becsomagolt hétköznapok, Galleria dell'Accademia di Romania - Róma, 2021. december 9.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése