Az otthonosság terei
Bakó Kára és Sólyom (Bíró) Zsuzsanna kiállításáról
Bakó Klára textilképei, a képek síkjából ki-és befele tartó, gyakran mesebeli, mesékből, illetve a gyermekek világából is inspirálódó, időnként unokái gyermekrajzai mellé gondolt, álomszerűen szerveződő képtájai a változó puhaságú, de legtöbbször az érintés megnyugtató lehetőségeit is tartogató textiltörténetek, melyek olyan világot hoznak létre, ahol az otthonosságot a természetesség jelenti. Meséivel, személyes történeteivel, a különböző textilfajták és technikák segítségével olyan helyeket jelöl ki, ahol a figurák vagy az alkotásokat előhívó konkrét történetek bár felismerhető módon vannak jelen, mégis gyakran háttérbe szorulnak a textiltörténések és az átalakul előhívott játéklehetőségek javára. A természet és a természetesség nemcsak képeinek forrása, hanem tárgya és eszköze is. Lényege. Az alkotás, mint tér válik itt hangsúlyossá, mely a hétköznapokba ágyazottan, azoktól mégis elkülönülve egy sajátos dimenziót képez, egy olyan személyes légkört, ahová ha beszűrődnek vagy bezavarnak is a mindennapok konkrét zörejei, mégiscsak egy viszonylagos szabadság és nyugalom lehetőségeit jelentik. Az alkotás folyamata által megteremtett tér pedig feltétele annak, hogy láthatóvá váljanak azok hatások, belső történések, dédelgetett ötletek, melyek egy helyre kívánkoznak, melyek az otthonosság tartozékai, az intimitás lehetőségével. Mindez olyan természetességgel zajlik, ahogy álmodni szoktunk, ahogy a virágok nyílnak, ahogy a levelek hullanak, a lepkék repdesnek, a gyermekek játszanak, rajzolnak vagy ahogy hull a hó. A kint ugyan nem számolható fel és időnként beszivárog, de néha-néha kirekeszthető, átmenetileg felfüggeszthető.
Bakó Klára határozottan
keretezett képtereit Sólyom (Bíró) Zsuzsanna végtelenbe vesző, futurisztikus
hatású terei ellenpontozzák. A tőle megszokott üdén áradó organikus formákat az
elmúlt időszak szorongásokkal teli, nem túl sok jóval kecsegtető klausztrofób látomásai
vállalják fel. Elnéptelenedett szürreális
terekbe csöppenünk. Ahol semmi sem természetes, pontosabban ami természetes,
az is konstrukció. Látványelem, amely azonban pixeleire bomlik. A
perspektívaváltások, a közelítések és távolítások nem mutatnak különösebb változásokat,
a kint és a bent fájdalmasan hasonlít. Hologramcsíkok, neonszínek, minimalista
térelemek, geometrikus lazaság, mely magával ragad a mind jobban kiüresedő
tájban. Először az ember marad le ezekről az egyre inkább schi-fi-ket idéző
képterekről. És ahogy egy álom kezdetekor könnyedén átalakul környezetünk,
ahogy a valóságtól való elszakadás pillanatában a
legnagyobb természetességgel válhatnak például hegyekké a minket körülvevő
párnák, úgy alakul át, pillanatok alatt, a jól kialakított, stabilnak hitt
kényelmünk egy korábban elképzelhetetlen sivársággá. A humor jelent némi
kapaszkodót, amely kibillenthet a szomorúság és a szorongás állapotaiból.
Naplószerűen követhető képek sorát látjuk, melyek az egész emberiséget próbára
tevő időszak személyes lenyomatai. Egy belső úton levés állomásai, különböző
szintjei. A végtelen magány rögzítései. Prizmaszerűen szerkesztett konkrét képtárgyakat látunk, hegyekkel, tengerparttal, szomorú kaktusszal és rinocérosszal, sátorral és mökkivel, egyre növekvő távolságokkal, a biztonság egyre szűkülő tereivel. Klímakatasztrófa, virtuális valóságok, apokaliptikus hangulat, darabjaira hulló látvány, menekülő színek, képrobbanás. Disztópikus látomások. A szorongás, az aggodalom pszichedelikus hatású képei, melyek néhány fotó-realisztikus portréval is kiegészülnek. Ez utóbbiak nem távolítanak a témától, csupán egy másfajta megközelítésben tálal közvetettebb reflexiók pop-art-os áthallásokkal.
Bakó Klára és Sólyom Zsuzsanna munkái különböző irányokba vezetnek. Más és más utakat járnak be, máshol találják fogódzóikat, különböző módon alakítják az otthonosság tereit, melyek egymás mellé rendelése úgy adja meg a kiállítás dinamikáját, változó feszültségeit, oldásait és kötéseit, hogy egyik sem válik hangsúlyosabbá és végső soron ugyanazokhoz a kérdésekhez közelítenek.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése