Csíki Székely Múzeum
Stratégiák a 7. Székelyföldi Grafikai Biennálén
A megszokottnál több helyszínen
startolt október elején a 7-ik Székelyföldi Grafikai Biennálé. A Hargita, Kovászna és Maros megyei tanácsok,
valamint a három megye kulturális intézményei, a Kovászna Megyei Művelődési
Központ, a Gyergyószárhegyi Kulturális és Művészeti Központ, illetve a Maros
Megyei Múzeum közös szervezésében kétévente megvalósuló rendezvénysorozatot, az előző kiadást javarészt
virtuális térbe száműző kényszermegoldásokat követően, idén sikerült visszarendezni
a világjárványt megelőző állapotokba. A kiállítások teljes egészükben
visszaköltöztek a fizikai terekbe. A biennálé nagyközönségnek szánt kínálata
két újdonságot hozott. Egyrészt a G7 törzsanyagát most kettőbe osztva mutatták
be az EMŰK - Erdélyi Művészeti Központban és a Csíki Székely Múzeumban,
másrészt, a hatodik kiadás fődíjasának, a thaiföldi Mettrai Pongchomporn
kiállítása mellett, melyet a sepsiszentgyörgyi Lábasházban láthattak, a MAGMA
Kortárs Művészeti Kiállítótérben A madár él / Baász Imre – tanútörténetek és a
nyomtatás gondolata címmel rendeztek kiállítást, Miklósi Dénes és Koter Vilmos
képzőművészek a MAGMA munkatársaival együttműködve.
A előző kiadás fődíjasának kiállítást rendezni már 2012 óta szokássá vált.
A biennálé nyitóeseménye volt a thaiföldi Mettrai
Pongchomporn munkáinak bemutatása, aki különböző grafikai technikákat ötvözve,
a rézkarcot szitanyomással, chine-colle nyomással kombinálva, hozza létre
variánsait. A bangkoki Silpakorn Művészeti Egyetemen tanult, mindössze 26 éves
grafikus kiállítása a thaiföldi uniformizált oktatási rendszer erőteljes
kritikája.
A Baász Imre szellemi hagyatékára,
annak alkalmazott jellegére koncentráló magmás kiállítás a Baász-tradícióhoz
kapcsolható kortárs művészek bevonásával készíti el a művész portréját. Ily
módon, a biennálé visszakanyarodott ahhoz a kezdeti célkitűzéshez, melyet a
biennálé megálmodója, a néhai Siklodi Zsolt képzőművész (1966-2017) fogalmazott
meg, és amely nemcsak egy nemzetközi szintű kortárs grafikai platform
megteremtéséről szólt, hanem a hazai gyakorlatok mind szélesebb kontextusba
való helyezéséről, ezáltal pedig a régió grafikai
törekvéseinek nemzetközi trendekbe történő kapcsolódásáról.
A 7-ik Székelyföldi Grafikai Biennálé felhívására 62
ország 844 alkotója több mint 2000 alkotást nevezett be. A kiállításokra 303
munkát válogatott be a nemzetközi zsűri. Ezek a grafikák a biennálé
katalógusában is megtekinthetők. Az alkotások felét és a díjazott alkotásokat Sepsiszentgyörgyön, az EMŰK- Erdélyi Művészeti Központban mutatták
be díjazással egybekötött, ünnepélyes keretek között. Az törzsanyag másik fele
pedig Csíkszeredába került.
A G7 mérföldkő a biennálé
történetében, hiszen, ahogy kezdetektől fogva vártuk, az végre Csíkszeredába is
megérkezett, nem utólag és mellékesen, hanem már-már egyenrangú helyszíneként a
székelyföldi együttműködés jegyében megálmodott rendezvénysorozatnak. A
csíkszeredai kiállítással, annak a Mikó-vár nagy kiállításokra berendezkedett
termeiben való elhelyezésével pedig az itt működő Csíki Székely Múzeum is új
korszakához érkezett. Teret nyitva a kortárs képzőművészeti törekvéseknek,
tudomást véve azok létezéséről, fontosságáról és jelentőségéről, egyre inkább beemeli
azokat a múzeumi kiállítások sorába, a múzeumi tevékenységek közé, ily módon is
közelebb kerülve egy, a közösség igényeire érzékeny, nyitott múzeum
megvalósulása felé.
Az világjárvány kulturális életet is felforgató tapasztalata, annak a biennálét
is átmenetileg virtuális térbe száműző kényszere után nem volt olyan
természetes a továbblépés. Ferencz S. Apor, a biennálé kurátora olyan
stratégiát választott, ahol éppen azt a kiútkeresést jelölte meg hívószóként, a
szokatlan helyzetekhez való alkalmazkodást, a problémamegoldást, amely az
utóbbi időben mindannyiunkat érint. A stratégia különböző értelmezései,
szintjei és változatai rajzolódnak így ki. A téma megjelölés pedig nem teherként
nehezedik a kiállított munkákra, sokkal inkább kapaszkodóként, viszonyítási
pontként működik, tág teret hagyva az egymástól gyakran nagyon távol eső
kifejezésmódoknak is.
A felhívást olvasva Svetlana Alkszijevics egyik interjúalanyának
visszaemlékezése jutott eszembe arról, hogy a lágerekben a művészeknek és a
papoknak sokkal nagyobb esélyük volt túlélésre az alkotásnak és az imának
köszönhetően. A stratégia nemcsak egy
lazán kezelhető témája a biennálénak, hanem lényege az alkotásnak, egyfajta
kiút, menekülési útvonal olyan helyzetekben, amikor lét a tét, még ha ez kissé
patetikusan hangzik is. A stratégia kifele is működik. A szervezők és nézők számára kapaszkodót adhat
ennek hatalmas anyagnak az összefűzésére, behatárolva egyfajta értelmezési
mezőt. Kurátori feladat a kitöltés
módja, a figyelem terelése. Mi pedig ebben a keretben mozogva alakíthatjuk
egyéni útvonalainkat, tehetjük személyessé és közelivé a kiállítás
terében formálódó „nagy” történetet.
A hagyományos és digitális, illetve kísérleti grafikai eljárások
legkülönfélébb változatai kiállításról kiállításra, teremről teremre, kintről befele haladva
mélyítik az értelmezések lehetőségeit. Úgy illeszkednek egymás mellé a mind technikailag, mind tartalmilag és
kulturálisan egymástól távol eső megnyilvánulások, hogy közben egy nagyon
árnyalt képet kapunk a kortárs grafikai irányvonalakról, egy kivételesen gazdag
látleletet, amilyennel csak nagyon ritkán szembesülhetünk a művészeti
centrumokon kívül eső vidékeken. Akárcsak
a korábbiakban, nyilván most is a magyar, a román, valamint a lengyel grafikai
jelenlét a leghangsúlyosabb. Rögtön ezután a távol-keleti vonalat emelhetnénk ki,
de mellettük a világ legkülönbözőbb tájairól szerepelnek alkotások a
kiállításon. Az erdélyi, székelyföldi grafikusok jelenléte jól érzékelhető, még
egy különdíjat is sikerült kiérdemelni, ám visszatekintve az előző évadokra,
mintha csökkenne az érdeklődésük. Ez utóbbi nemcsak a szakmai érdeklődésre, a
részvételre vonatkozik, hanem a biennálé látogatottságára is. Ennek sokféle oka
lehet, köztük a megszokottá válással. Bár látszólag mind izmosodik a biennálé, világszinten
egyre többen jelentkeznek a felhívásokra, egyre nő a résztvevő országok száma, egyre
magasabb a színvonal, annak a helyi közösséggel, közösségekkel való kapcsolata
kevésbé nyilvánvaló. A Baász-kiállítás, a múzeumpedagógiai foglalkozások, a különböző
társult rendezvények éppen ezt a kapcsolatot hivatottak fenntartani, viszont az,
hogy a biennálé helyi beágyazottsága szervessé válhasson, még nagyon sok és
sokféle oda-vissza kapcsolódást feltételez.
Elvont formák, struktúrák és szerkezetek képei adják a kiállítások kiindulópontját.
A rend, a határok különböző megjelölései adják az alaphangot, ahol ipari hatású vázak és szerkezetek, a káosz
nyomai, a belakott rend, az otthonosság foszlányai, az útvesztőként és kiútként
is működő labirintusok, a gyerekkor éles emlékei, az élet ismerős terei,
kötések és oldások, ismétlődések, ciklikusság, feszes szerkezetek és organikus formák
keretezik mozgásterünket. Ide kapcsolhatók a személyes történetek, a test, a
magány képei, a nehezen megközelíthető, nagyon érzékenyen megformált,
egyszemélyes terek. Tovább haladva, a külső és belső terek feszültségeiből
rajzolódnak ki a cselekvés képei, melyek lényegükben az élet, életünk képei, a
legaktuálisabb, legszorongatóbb kérdésekkel. Személyes küzdelmek, stratégiák, működésmódok.
Lélegzetvételnyi kilépések egy útvesztőből.
Túros Eszter, művészettörténész
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése