K'Arte Galéria, Marosvásérhely
ONLINE GHOSTS
Csóka Szilárd Zsolt kiállításáról
Kik vagyunk ma, 2023-ban? Azok az emberi identitások, melyek évszázadokig hasonló, de legalábbis nem sokban
eltérő módokon nyilvánultak meg,
radikálisan
megváltozni látszanak.
 Pillanatok
alatt szétszalad a valóság, szétesnek az összefüggések, és képekre,
látványokra, sémákra bomlanak. Egyik percben világosan érezzük testünk fizikai
helyzetét a széken, a másikban meg már egy módosított illúzió-képet bámulunk magunkról, aztán távoli emberekkel értekezünk anyagtalan
valóságokban, idegenek
hasonlóan
mediatizált képeit bámuljuk, majd véleményünket, vagy akár emlékeinket is
befolyásolja
valami szintén virtuális forrásból érkező információ, ami ugyancsak átfut elménken.
Pillanatok
alatt szétszalad a valóság, szétesnek az összefüggések, és képekre,
látványokra, sémákra bomlanak. Egyik percben világosan érezzük testünk fizikai
helyzetét a széken, a másikban meg már egy módosított illúzió-képet bámulunk magunkról, aztán távoli emberekkel értekezünk anyagtalan
valóságokban, idegenek
hasonlóan
mediatizált képeit bámuljuk, majd véleményünket, vagy akár emlékeinket is
befolyásolja
valami szintén virtuális forrásból érkező információ, ami ugyancsak átfut elménken.Helyileg hol vannak leginkább a gondolataink, és, ami még fontosabb - hol történnek az (életünknek legtöbbet adó) emberi kapcsolataink? Milyen terepen léteznek az álmaink, a vágyaink, a határozottnak gondolt, de sokszor igencsak befolyásolható véleményünk, hol kapnak helyet az élményeink és az emlékeink?
 A terepet
vizsgálva
meglepő együttállás rajzolódik ki: ma a legmélyebb vágyaink,
legintenzívebb élményeink,
legtartalmasabb gondolataink, de még egzisztenciális töprengéseink is reklámok, szelfik, kívánatos tárgyak, tökéletesített Insta-fotók, valóság-csapdák, idegen látványok, ismeretlen
identitások, mémek közé keverednek, és ezek állandó társaságában áramlanak...
A terepet
vizsgálva
meglepő együttállás rajzolódik ki: ma a legmélyebb vágyaink,
legintenzívebb élményeink,
legtartalmasabb gondolataink, de még egzisztenciális töprengéseink is reklámok, szelfik, kívánatos tárgyak, tökéletesített Insta-fotók, valóság-csapdák, idegen látványok, ismeretlen
identitások, mémek közé keverednek, és ezek állandó társaságában áramlanak...Ezekre a jelenségekre reflektál Csóka Szilárd Zsolt portréfestészete is. Ezeken a festményeken olyan arcok, személyek jelennek meg, akik ebben a folytonos örvényben léteznek, lényük fragmentált, és a kompozíciókat szemlélve megkérdőjeleződik - vajon épp milyen csatornán csúszik be az ember pillantnyi identitása a képmezőbe? Csóka valósággal szétszereli a látványt - ez a vizuális nyelvezetben is érezhető: vonalrajz-játékok, mintázatok, a háttér elemei, festői foltok, terüktől megfosztott formák jelennek meg.
Felmerül a kérdés: hogyan viszonyulunk mi az itt ábrázolt szereplőkhöz? Az emberi agy, információt - és emberi arcok esetén kapcsolódást - keresve fürkészi tekintetüket, alakjukat, jellemüket... De jelenlétük pont "offline", jellemrajzuk nem elérhető, s még azok is, amelyek talán a leginkább megfoghatóak (Online Ghost), azok sincsenek igazán jelen számunkra. A kapcsolódás helyett valahogy mindig visszaváltunk a környezet-szemlélői üzemmódba - olyan ezeket a portrékat nézni, mint beszélgetni valakivel, aki közben telefonozik.
Pontosan ez az élmény vár ránk, amikor a virtualitásban a valóságot, az értelmet és valódi tartalmat keressük. Tévutak gazdag hálózata...
Csóka kiállítása erős tükröt tart.
Ungvári-Zrínyi Kata, műkritikus




 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése