K'Arte Galéria, Marosvásérhely
ONLINE GHOSTS
Csóka Szilárd Zsolt kiállításáról
Kik vagyunk ma, 2023-ban? Azok az emberi identitások, melyek évszázadokig hasonló, de legalábbis nem sokban
eltérő módokon nyilvánultak meg,
radikálisan
megváltozni látszanak.
Napjainkban a
digitális technológiák szervetlen élményei és a virtuális valóságokba való
folytonos ki- és bebillenések miatt az emberi tapasztalat olyannyira
fragmentálttá vált, hogy már-már hiányzik az az a bizonyosság, amit a létünk tudata ad; az állapot kritikai
vizsgálata
elmarad, a valóság tudatos megélése is egyre
nehezebb.
Pillanatok
alatt szétszalad a valóság, szétesnek az összefüggések, és képekre,
látványokra, sémákra bomlanak. Egyik percben világosan érezzük testünk fizikai
helyzetét a széken, a másikban meg már egy módosított illúzió-képet bámulunk magunkról, aztán távoli emberekkel értekezünk anyagtalan
valóságokban, idegenek
hasonlóan
mediatizált képeit bámuljuk, majd véleményünket, vagy akár emlékeinket is
befolyásolja
valami szintén virtuális forrásból érkező információ, ami ugyancsak átfut elménken.
Helyileg hol vannak leginkább a gondolataink, és, ami még fontosabb -
hol történnek az (életünknek legtöbbet adó) emberi
kapcsolataink? Milyen terepen léteznek az álmaink, a vágyaink, a határozottnak gondolt, de sokszor igencsak befolyásolható véleményünk, hol kapnak
helyet az élményeink és az emlékeink?
A terepet
vizsgálva
meglepő együttállás rajzolódik ki: ma a legmélyebb vágyaink,
legintenzívebb élményeink,
legtartalmasabb gondolataink, de még egzisztenciális töprengéseink is reklámok, szelfik, kívánatos tárgyak, tökéletesített Insta-fotók, valóság-csapdák, idegen látványok, ismeretlen
identitások, mémek közé keverednek, és ezek állandó társaságában áramlanak...
Ezekre a jelenségekre reflektál Csóka Szilárd Zsolt portréfestészete is. Ezeken a festményeken olyan arcok, személyek jelennek
meg, akik ebben a folytonos örvényben léteznek, lényük fragmentált, és a kompozíciókat szemlélve megkérdőjeleződik -
vajon épp milyen csatornán csúszik be az ember
pillantnyi identitása a képmezőbe? Csóka valósággal szétszereli a látványt - ez
a vizuális nyelvezetben is érezhető: vonalrajz-játékok, mintázatok, a háttér elemei, festői
foltok, terüktől
megfosztott formák
jelennek meg.
Végül pedig az újrafelépítésnél az interakció-mentes látszat-képek sorozata
vonul fel: fikciók, illúziók, lefejtett héjak, a valóság felszíni, sérülékeny hártyái, melyek tapasztalatunkhoz csak annyira jelentősek, mint a főtt tojás vékony hártyája, melyet még egy tompa kanál is nagyon könnyedén átdöf. Az pedig,
hogy a képeken
egyéni
nyomtatási
technikát is
alkalmaz, külön sajátos, tükrözött, ál-képi réteget villant
fel - és ez a többi réteg esetlegességét is kiemeli.
Az online jelenlét hibrid valóságai művészettörténeti
utalásokkal,
klasszikus portréfestészeti konvenciókkal keverednek
(ez a műfaj önreflexivitásának jele,
ugyanakkor jellemző trend a kortárs festészetben), de ettől a portrék legfeljebb
kanonizálódnak, mondanivalójuk ugyanolyan
kortárs
marad.
Felmerül a kérdés:
hogyan viszonyulunk mi az itt ábrázolt
szereplőkhöz? Az
emberi agy, információt - és emberi arcok
esetén
kapcsolódást - keresve fürkészi tekintetüket, alakjukat,
jellemüket...
De jelenlétük pont
"offline", jellemrajzuk nem elérhető, s még azok is, amelyek talán a leginkább megfoghatóak (Online
Ghost), azok sincsenek igazán jelen számunkra. A kapcsolódás helyett valahogy mindig visszaváltunk a környezet-szemlélői üzemmódba - olyan ezeket a portrékat nézni, mint
beszélgetni valakivel, aki közben telefonozik.
Pontosan ez az élmény vár ránk,
amikor a virtualitásban a
valóságot, az értelmet és valódi tartalmat
keressük. Tévutak gazdag hálózata...
Csóka kiállítása erős tükröt tart.
Ungvári-Zrínyi Kata,
műkritikus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése