Csíki Mozi Galéria, Csíkszereda
ISMERŐS JELKÉPEK
Ferencz S. Apor kiállításáról
Ferencz S. Apor
az utóbbi két évben egy új, sorozattá érlelt képi világot alakított ki, egy
olyan egyedi beszédmódot, mely újszerűsége ellenére, korábbi alkotásai felől
válik leginkább értelmezhetővé.
Emlékekből, emlékekkel dolgozik, a személyes és
kollektív emlékezet tárgyaival. Arcokat látunk, életkép-töredékeket a múltból.
Szereplőit nem ismerjük, mégis ismerős világot elevenítenek a fel, leginkább a
hetvenes, nyolcvanas évek időszakát.
Ferencz S. Apor személyes és talált, majd
újrahasznosított emlékeken keresztül hoz közel egy korszakot, a lokális tárgyi
kultúra darabjainak felidézésével röpít vissza az időben, szabad asszociációs
lehetőségeket teremtve. Emléktöredékei kordokumentumok is, a hétköznapi élet darabkái,
melyek layer-szerűen rendeződnek a képek terében, kiemelve és elfedve
részleteket, időnként kilépve a keretekből, máskor egymást felszámolva,
átkeretezve.
A művész, egy olyan játékteret hoz létre, melyet
személyes emlékei, saját tapasztalatai, emberi kötelékei táplálnak. Nem avat be
a részletekbe, mégis úgy tárja elénk, ami személyes, hogy ezáltal a nézők
személyes történeteit is aktiválhatja. Ütközési és érintkezési pontok mentén
rendezi tereit, ez egyéni emlékezet képernyőjén keresztül beszél múltról,
jelenről, emberről, társadalomról.
Sajátos
nosztalgiával kezeli képtárgyait, sajátos emlékezési módot alakít ki.
Személyes, lokális és globális tartalmakat, jelentésrétegeket úgy kapcsol össze,
hogy mindvégig töredékes marad. Múltidézése, a régi fotók, fotórészletek,
nagyítások mellett, az alkotási folyamat, mint cselekvés szintjén is működik, mely
megteremti az elmélyülés lehetőségét. A lombfűréssel kialakított hétköznapi
jelképek, formák úgy idézik fel a a gyerekkor műhelyóráit, hogy az alkotási
folyamat révén nemcsak gondolati síkon, vagy régi tárgyakon keresztül, hanem
sokkal zsigeribb, érzékszervi szinteken is újra játsza azokat. Az alkotás cselekvés,
amely egy sajátos meditatív környezetet teremt, aktiválva tapintást, szaglást.
Úgy helyezkedik egy múltbeli szituációba, hogy ezáltal az emlékezés kissé
Proust-os mechanizmusát teremti meg.
Időkezelését
pátoszmentes nosztalgia jellemzi, miközben a jelenről is gondolkodik. Az önreflexió
lehetősége és abszurd fricska, ahol a képelemek látványként való kezelése, a
formák finom egyensúlya, képeinek fegyelmezett, pontos kidolgozottsága és
eleganciája csak fokozzák világának abszurditását, időnként feszült iróniával
kezelt furcsaságait.
Tartalmai nem
nehezednek el. Sokáig érlelt és ismételt formai megoldásai variációk, melyek beszédmódjának
ritmusát, dinamikáját teremtik meg.
Társításai nem
spontán módon alakulnak, formailag jól átgondolt szerkesztés letisztult
eredményei. Térhez, helyhez és időhöz kötött emberi viszonyok,
viszonyrendszerek képi lenyomatait hozza létre, melyet az egyéni perspektívák
tehetnek személyesé. A tér-idő koordinátáiban kirajzolódó viszonyok olyan
kapcsolódási felületeket teremtenek, melyek egyszerre segítenek a
tájékozódáson, és választanak el világokat:
ahogy a hegesztőmaszk jól ismert motívuma is egyszerre véd és takar,
illetve egyszerre funkció és látványelem, ahogy a képek kettős síkjai egyszerre
kapcsolnak össze és írnak át különböző tartalmakat, ahogy a hiány, a
diszfunkció a reflexió terepe is, ahogy a folyamatos hatalmi játszmák, a
folyamatos párbaj, a hétköznapokra ránehezedő erőfitogtatások a kapcsolódások
lehetőségei is, ahogy a ellentétek feszültsége az egyensúly maga. Lokális és
globális kérdések, mikró és makró szintek, vágyott és a valós dimenziók, a
természet, az ösztön megnyilvánulásait ellenpontozó geometrikus
fegyelmezettség, ismerős jelképeink együttesen jelentik az otthonosság terepét,
amelyben egyénként, művészként boldogulni lehet.
Ferencz S. Apor
képei, ismerősségük ellenére távolságtartóak. A képek mögött húzódó személyes
történeteit nem meséli el, csupán megteremti annak a lehetőségét, hogy saját
történeteinkkel, asszociációinkkal kapcsolódhassunk.
Túros
Eszter művészettörténész
Ferencz S. Apor "Ismerős jelképek" című kiállítása 2023. május 24-ig látogatható a Csíki Mozi Galériában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése