Vida Gábor
BETON – Herman Levente képei elé
Ha lehet ilyet mondani, akkor
a 20. század a beton korszaka volt, és az ember sikeresen hozott létre egy
embertelen világot a saját maga számára, az épített környezet elfedi a
természetet, meg is szűnteti, bezárja az embert valamibe, ami nem élő már, és
végső soron kizárja önmagából. A cement eredetileg egy kötőanyag, amely a
köveket és a téglát tartotta össze, ma már ez a habarcs lett az anyag, ezt kell
vassal erősíteni, kővel és üveggel dekorálni. De a beton valójában öncélú
anyag, kezdetben iszap, azután forma, végül törmelék, amelyből egész hegyek
vannak, és egyre több lesz. Ha valakinek olyan érzése támad egy
tömbháznegyedben, hogy befalazták, akkor ezen nem kell csodálkozni, és hiába
ígérték meg a hőskorban, hogy a beton olcsó házakat fog eredményezni, nem úgy
lett. A beton fenyegető valóság, szimbólum és metafora. Nem mintha nem lenne
lehetséges betonból is szép házakat építeni, csakhát ez a ritkább. Az ipari
monstrumok mutatják meg a beton valódi természetét, és a végtelenül sivár
lakótelepek, amelyek átlagos földrengéskor úgy dőlnek össze, mint a kártyavár,
mert a gravitáció törvényei könyörtelenek. Még erre sincs szükség. A
Kelet-Európában ismerős ember tudja, milyen rövid idő alatt intézi el a
nővényzet és a víz a leghatalmasabb kolosszust is. A művészet bő száz éve
felfedezte ennek az ember által kreált, embertelen és ember ellenes világnak az
iszonyatát, meg is botránkozott rajta, fel is háborodott, kétségbe is esett, de
a világon változtatni már nem tud. Erről le is mondott, viszont átalakult ő
maga, felfedezte a mállást, a repedést, a törésvonalakat, a fűszál, a penész, a
zuzmó vagy az ecetfa pusztító hatását, mert a víz, a napfény, a szél mindent
erodál. A beton olyan rövid életű diadalmas anyag, hogy az már szinte fáj,
legalább is szomorú. Geológiai perspektívából mindaz, amit a 20. század
összebetonozott, majd két ujjnyi meszes üledék lesz, nem több. Megvan ennek a
sajátos melankóliája, mint annak az érzésnek is, hogy elmúlt már a világvége,
csak nem vettük észre, mert egy kipingált, repedezett, hámló betonfal éppen
eltakarja. Abban sem lehet senki biztos, hogy ez a fal nem a fejében, a
tudatában vagy a lelkében van. Hermann Levente képein valaminek utána vagyunk,
ez nagyon világosan, pontosan és bámulatos részletgazdagságban jelenik meg,
kivált ha a képek nagy méretét is érzékeljük. Utána vagyunk, és mi jöhet még?
Hiszen ha van megfigyelő, nem múlt el még minden. A megfigyelőt bevonzza a
látvány, ez minden nagyméretű festmény sajátja, hogy a néző nem tud
elkülönülni, hanem része az ábrázolt és kiterített látványnak. A bélyeg és a
miniatúra egy tárgy, amit oda teszek, ahova akarok, a freskó és a nagyméretű
kép egy kapu, amin be lehet lépni, nyitás egy világra, aminek én is a része
vagyok. A hátrálás, a perspektíva keresése és rögzítése a viszony elfogadása,
az ember elfordul, elviszi a tekintetet, amit a feltárulkozó látvány visszahív
és visszavesz. A nagyméretű képen van egy rejtett fókuszpont, amit a tekintet
mindig megkeres, belehelyezi magát a néző, ettől már a kép nem egyszerű
felület, hanem kiterjedéssel bír. Lehet azon elmélkedni, hogy ez optikai
csalódás, hatáskeltés vagy éppen a néző részvétele: én adok valamit, vagy én
kapok. És mivel ezek a képek feltűnően hasonlítanak a mindennapi valóságunkban
meglévő (nem művészi) képekre, az otthonos otthontalanság érzését és
kettősségét keltik. Hol ér véget a tapasztalati valóság, és hol kezdődik a
művészi látvány? Meg lehet-e ragadni az átmenetet, folyamatként és határként. A
nagyon pontos vonalak, a részletek gazdagsága észrevétlenül visz át a
valóságból a látványba és a fikcióba. Mi van előbb, és mi van később? Az
ok-okozatiság akkor is izgalmas emberi probléma, ha már felborult, és tudjuk,
hogy mesterséges különbségtétel. Mindig van előbb és utóbb, akkor is, ha a
sorrend felcserélhető. Én nézem a képet, vagy a kép lát engem, szereplő
vagyok-e vagy célpont, van-e biztonságos elhatárolódás, vagy ilyesmi eleve nem
is lehetséges? A hatás alapvető célja, hogy a hatáskeltés mechanizmusait
elrejtse a megfigyelő szeme elől, és bármennyire okos vagyok megfigyelőként, ne
tudjam kivonni magamat. Részt veszek benne, engedem, része lehetek. A
műtárggyal mindig vitatkozunk, akkor is, ha ezt nem érzékeljük, a műtárgy
gesztus és provokáció, az emberi létezésnek olyan kiterjesztése, amelyre
szükségünk van. Olykor pedig menekülnénk a hatása és a következtetései elől. A
modernkori ember vesztésre áll a maga által alkotott valósággal szemben. Minden
művészi gesztus az ember emberségét keresi, és az ember emberségének
fogyatkozását mutatja fel. Részletek, töredékek, forgácsok, amelyek az egészre
emlékeznek és emlékeztetnek. Lehet-e valami annyira csúf, hogy már szép?
A retorikus
kérdés mögött súlyos tapasztalat áll. A szép részletprobléma, bár nem
elhanyagolható. Ahogy a természet nem tud a boldogságról, hiszen az egy
metafizikai probléma, úgy a művészet is elengedi az önmagáért tetsző szépet.
Többet akar. Az egészet, a teljeset, a mindent, akkor is, ha ebben a saját
megszűnésének kockázata és lehetősége is benne foglaltatik. Ez a létezés
mindenkori kockázata, és az alkotásé úgyszintén. A halál perspektívájába
állított élet. Herman Levente festett képei a lehető legmesszebbre mennek el
ebben az egzisztencialista kontextusban. Lehet-e még festeni? Lehet. Látunk-e
még? Látunk. Akarunk-e még látni? Nem biztos. Van-e valami a láthatón túl, és
mi az? Hogyan lehet röviden és közérthetően elmondani vagy ábrázolni? Nem lehet.
És mégis. A festészet problémája ugyanaz, mint minden művészeté, a láthatóval
felidézni a nem-láthatót, a hatással létrehozni azt a teret, amelyben
megjelenik az a valami... Ez nem szándék, és nem ideológia, ez a
kikerülhetetlen következmény. És minden bizonnyal ez az alap. Ha nem volna az a
valami, akkor nem próbálnánk
felidézni, nem próbálná senki felidézni. A semminek is valamilyen formát kell
adni, vagy nevet. Én festek, és ti nézzetek, lássátok meg magatokat abban a
nincsben, aminek ez a formája, ez is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése