Képiró Ágnes
A múlt bevillanó töredékei
Fazakas Ildikó és Ferencz S.
Apor szolnoki kiállításáról
Számos esetben, mikor
kezünkbe kerülnek a közelmúlt fotói, emléktárgyai, nosztalgikus érzések
kerítenek hatalmukba. A múlttal való találkozásnak – különösen a művészetekben
és a társadalomtudományokban – lehet egy szembenéző, traumafeldolgozó küldetése
is, mely a kollektív, közös emlékrétegeink felidézése és azok újraértelmezése
által az egyéni, perszonális emlékek szálán erősíti a közös feldolgozás
metódusait. Ez pedig tekinthető az alkotóművészet társadalmi szerepvállalásait
illetően egy kiemelten fontos küldetésnek.
Fazakas Ildikó és Ferencz S.
Apor Csíkszeredán élő képzőművészek 2023. augusztusában rezidenciaprogramon
vettek részt a Szolnoki Művésztelepen. A MAMŰ Társaság és a Szolnoki
Művésztelep több évre visszatekintő,
és egyre szorosabbá váló együttműködésének köszönhetően idén immár harmadik
alkalommal szerveztek közös szimpóziumot Szolnokon, és 2023-ban elindult a
rezidencia-együttműködés is. Az egyhónapos program zárásaként közös kiállításon
mutatta be a művészpár a Szolnokon készült friss munkáit, valamint egy-egy
korábbi sorozatát. A Szolnoki Művésztelep Kert Galériájában nyílt kiállítás az
emlékezés szálára felfűzve a múlt megértésének kérdéseit járja körül, két
különböző úton és két különböző alkotói attitűddel. Bár narratív elemeiben
elkülönülnek, az egyéni és kollektív emlékezet vizuális interpretációit eltérő
aspektusból közelíti meg a két kiállító művész, munkáik eleven dialógust
alkotnak egymással, melyet erősít a kapcsolódási pontjaikat hangsúlyozó tálalás
is: ugyanis a galéria két termében nem egymástól elkülönítve jelennek meg a
sorozataik.
Fazakas Ildikó a családi traumák mentén foglalkozik az emlékezéssel. A
generációs traumákkal való szembenézés bár – a művészi szándéktól némileg
eltérően – nem marad nosztalgiamentes, mégis a régi családi fotók elemeinek
felhasználásával készült munkák az önismeretről és a generációs traumákkal való
szembenézésről, azok alkotásokon keresztül történő feloldásáról szólnak. A
kiállításon bemutatott 2016-os, textilekre rajzolt és varrásokkal, rátétekkel
kiegészített Időrajzok című sorozatában a múltfeldolgozáshoz
viszonyulást az elvarrt és elvarratlan szálak kontextusában vizsgálja. A
szolnoki rezidenciaprogram alatt készült, Töredékek ciklus című
sorozatában a múlt traumafeldolgozásának másik metódusa, az emlékek szőnyeg alá
söprése, elrejtése, „eldobozolása” jelenik meg. Noha az emlékezetünk
természeténél fogva az évek, évtizedek folyamán halványul és fragmentálódik, a
memória nem törli, s minél mélyebb érzelmi töltetű, annál élénkebben és
gyakrabban idézi fel, befolyásolva ezáltal az egyén jelenének és jövőjének
történéseit. Az emlékezet töredezettségének képi formáit Fazakas Ildikó
valamennyi kiállított művén tetten érhetjük, csakúgy, mint rétegzettségét és
annak a későbbi emlékekkel, vagy a szerzett tudással vegyülő jelenségét,
melynek legszembetűnőbb példái a bibliai, Jeremiás prófétától idézett,
írógéppel írt generációs áldás sortöredékekei a legfrissebb, dobozkeretekben
látható sorozat elemein: „…olyan lesz, mint a víz mellé ültetett fa, mely a
folyóhoz ereszti a gyökerét és nem fél, ha jön a hőség…” (Jer 17, 7-8). A generációkon át viselt
traumák feloldásának szándékával megidézett szöveg
egyes részletei több alkotáson is megjelennek, de egyiken sem szerepel a teljes
idézet.
Ferencz S. Apor munkássága egy másik emlékfelidézési típus, szintén az
idő múlásával keletkező jelenség, az emlékek elhalványulása mentén érhető
tetten. A kiállításon látható korábbi, Ismerős
jelképek című sorozatának alapját gyermekkorát, a nyolcvanas éveket idéző
személyes vonatkozású és talált tablófotók vászonra nyomott, fekete akril
lazúrral a tónusokat visszavett, azaz elhalványított fotók képezik. Ezekre a
fotókra a technika órákon akkoriban gyakran használt eszközzel, lombfűrésszel vékony falapból
kivágott, mindannyiunk számára ismert jelképeket applikál. Az ikonok és jelek
„fehér foltként” való megjelenítése az emlékezésnek arra a jelenségére utalnak,
amikor a múlt eseményei egy-egy történet felidézésén belül hiányosan elevenednek
meg. Ferencz S. Apor jelképei derűssé, nosztalgikus emlékké tesznek egy kemény
időszakot, mely a felhőtlen gyermekkor, a diákcsínyek emlékeivel vegyülve mégis
széppé, megmosolyogtatóvá válik a mából visszatekintve. Ugyanakkor a
közelmúlthoz való könnyed kapcsolódás és a legújabb, Szolnokon készült munkák
egy tükröt is tartanak korunk társadalma elé, a kritika tükrét, szembeállítva a
nézőt az emberi kapcsolatok kettősségével, visszásságaival és
töredezettségével. A Hasított táj című friss munkájának két 90 fokkal
elfordított, feltekert talált tájképe egyaránt lehet mindenki számára ismerős, mindannyiunk
belső tájélménye, mely a szülőföld vagy a választott új lakhely kérdését veti
fel. Napjainkban, főleg a perifériavidékekről való tömeges elköltözések és
elnéptelenedések révén különösen releváns a felvetés, mely már nemcsak
identitásbeli, hanem össztársadalmi probléma is.
Fazakas Ildikó és Ferencz S.
Apor kiállítása mind gondolatiságukat tekintve, mind igényes és szemet
gyönyörködtető kidolgozottságuk és installálásuk okán is izgalmas és megszólító
erejű, a művek között bent tartó tárlat, mely akár traumafeldolgozóan, akár
nosztalgikus iróniával hívja elő a múlt töredékes emlékeit, mindannyiunk közös
múltjáról és jelenéről szól, de a közös jövőnek is üzen.
Fazakas Ildikó és Ferencz S.
Apor kiállítása, Szolnoki Művésztelep – Kert Galéria, 2023. augusztus 31. – október
30.
Az írás eredetileg megjelent
az Országút online-on 2023. szeptember 11-én: https://orszagut.com/kepzomuveszet/a-mult-bevillano-toredekei-fazakas-ildiko-ferencz-s-apor-kiallitasa-szolnok-5016?fbclid=IwAR1uLrnof7Sj--QxMSzE1EvIJ196i-06n8S01O2zZlEordhQwnMR0jPbk0M
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése