8. Székelyföldi Grafikai Biennálé, Sepsiszentgyörgy
Nastazja Ciupa - My non-places
Nastazja Ciupa a 7. Székelyföldi Grafikai Biennálé fődíjasának kiállításmegnyitójával vette kezdetét a G8 eseményeinek sorozata Sepsiszentgyörgyön. A Lábasházban sorra kerülő tárlatot dr. Kányádi Iréne művészettörténész és Ferencz S. Apor a biennálé kurátora nyitotta meg.
A művész a My non-places (A nem helyeim) című kiállításán a mulandóság és a kiüresedés jelenségére keresi a választ a környezetében maradt régi bányák, elhagyatott sziléziai gyárak szürke tömbjein keresztül. Ezeket a szürke tömegeket, idővel a képzelet súlyos formákká, struktúrákká alakítja, új képi megoldásokat hozva létre térben és időben. (F. S. A.)
A 7. Székelyföldi Grafikai Biennálé kiírása a Stratégiák címet javasolta. Nastazja Ciupa litográfiája úgy témaválasztásában, mint igényes kivitelezésében joggal kiérdemelte a Biennálé fődíját. A sepsiszentgyörgyi tárlaton látható munkái egyfajta időbeli és térbeli transzferek, a művész származási helye posztindusztriális tájainak a leképzései.
Nastazja Ciupa munkásságát nagyban meghatározza Marc Augé, Heidegger és Foucault filozófiája. Marc Augé könyve, a “Non places”, amely a tárlat címét is megihlette, a tér identitásnélküliségét tematizálja, amely az emberi kapcsolatok hiánya miatt válik személytelenné. Nastazja Ciupa művészi érzékenységgel közelít azokhoz a helyekhez, amelyeket hajlamosak vagyunk megtagadni, elfordulni tőlük és ezáltal egy új, személyes identitással ruházza fel őket. A művész litográfiái egyfajta krízishelyzetre próbálnak választ találni. A magas szintű technikai kivitelezés és a művész lírai érzékenysége ezek iránt a Közép-kelet európai tájak iránt, amelyek a mi vizuális memóriánkat is nagymértékben meghatározzák, olyan alkotásokat teremtenek, amelyek érdemben nyerték el a fődíjat a tavaly előtt.
Nastazja Ciupa munkái úgy témaválasztásában, mint igényes kivitelezésében tulajdonképpen időbeli és térbeli transzferek, a művész származási helyének egyfajta érzékeny, de akár idealizáltnak nevezhető memóriaképei is. A sorozat egy utazás haza, a művész származási helyére. Olyan mentális helyeket ábrázolnak, amelyeket idealizálni kezdünk egy eltelt idő után, mert ezek az elhagyatott ipari, indusztriális terek mindannyiunk létterét meghatározzák. (K. I.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése