Megyeháza Galéria, Csíkszereda
INTRO
Fazakas Ildikó
kiállításáról
Bevillanó
emlékek, történetek, a személyes múlt fotókban dokumentált fragmentumai,
elvarratlan szálak, gyűrődések, rideg, mégis ismerősen otthonos terek,
identitásunk darabkái, melyek révén megközelíthetővé válunk önmagunk számára
is.
Fazakas Ildikó
grafikai beszédmódja meditatív útonlevés. Saját belső bugyrainak feltérképezése
a grafika segítségével. És ebben a folyamatban a technika olyan eszközzé válik,
amely túlmutat annak hagyományosan kétdimenziós határain. Térbe kívánkozik, valamiféle
rendet teremtve ebben a személyes hangvételű, önmagát megismerni, érteni,
feloldozni, felszabadítani vágyó lelki folyamatban. Fazakas Ildikó úgy rendezi,
férceli, rakosgatja, foltozza az emlékezet töredékes formáit, úgy járja be
életének meghatározó ipari hatású, urbánus tereit, úgy alakítja, dobozolja,
selyempapírral, puha textíliákkal finomítja és határolja el saját személyes
helyeit ebben az idegenségben, hogy ily módon, az alkotás elmélyült és időigényes
folyamatában, a grafikai gesztusok révén a szó szoros értelmében is elvarrásra
kerülnek személyes múltjának feldolgozatlan emlékei.

Intro a
kiállítás hívószava. Fazakas Ildikó úgy invitál bennünket erre a személyes
hangú kiállításra, úgy nyit felénk, hogy gesztusával egyúttal grafikai
világának zártságára, intimitására, saját művészi karakterének egyik
legalapvetőbb jellemvonása is rámutat. Egy befele forduló, csendesen zajló
alkotói folyamatnak, egy sajátos megismerési, önismereti munkának,
öngyógyításnak lehetünk beavatottjai. Zárt világa, annak szereplői, díszletei,
történetei oly módon nyílnak meg számunkra, hogy privát jellegük nem szűnik
meg. Helyszíneit, alaktjait nem kell ismernünk ahhoz, hogy otthonosan
mozoghassunk tereiben. Töredékesen felfedett történetei saját történeteinket
nyithatják meg. Érzékenyen kialakított grafikai textúráival, a gesztusok repetitivitásában
megnyugvást remélő, a véletlenszerűnek is fontos szerepet tulajdonító sajátos
eljárásával, sűrű vonalainak időnként selymes, máskor kőzet szerűen érdes
mintázataival, ipari épületeinek rideg, melankólikus hangulatával, személyes
múltján keresztül vezet bennünket is saját múltunk szurdokjaiba, saját,
személyre szabott időutazása, időrajzai elemi erővel teszik elevenné létbevetettségünkből
adódó személyes karcolásainkat, annak felismerésével, hogy a múlt
szétválaszthatatlanul hozzánk tartozik, mindig velünk van nemcsak emberi
kapcsolatainkban, kötelékeinkben, traumáinkban, sorsunkban, történeteinkben és
történelmünkben, hanem a minket körülvevő, általunk belakott díszletekben
egyaránt, meghatározva identitásunkat.

A kiállítás
elrendezése, az alkotásokhoz hasonlóan, a töredékesség hatását kelti. Természetesen
adódó hiányérzetekkel, kitöltetlen felületekkel, takarásokkal, átfedésekkel. Bár
kétségtelenül valamiféle rendteremtés, egyensúly igénye tükröződik ebben is, az
alkotó meg sem kísérleti a klasszikus értelemben vett harmónia illúzióját
megteremteni, hanem inkább végtelenül le egyszerűsített, sallangoktól mentes
kifejezésmódra törekedve az érteni és értetni akarásra helyezi hangsúlyt. Olyan
mélységekbe merészkedik, ahol a lét csak dadogni képes, ahol csak zsigereinkben
őrzött értelemfoszlányokba, taktilis emlékeinkbe, legmélyebb emberi
kötelékeinkbe, kincsként kezelt filléres tárgyainkba kapaszkodhatunk. Ilyen mélységekben,
ebben a nagyon koncentrált, sűrű folyamatban, szinte észrevétlenül változik a
haladásirány. Saját kiszolgáltatottságunk, veszteségeink felismerésével,
kénytelen elfogadásával valamiféle elengedés és enyhülés, egy kifele vezető út
veszi kezdetét, amely során a dolgok helyükre kerülnek, új rendbe szerveződnek,
szép lassan elviselhetővé válnak.
Túros
Eszter
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése