Magyar Műhely Galéria, Budapest
ISMERŐS JELKÉPEK
Ferencz S. Apor budapesti kiállításáról
Virág Ágnes
Bodor Ádám írja a Verhovina
madarai című regényében: „A csendnek, ha tartós, és csak nyúlik, nyúlik,
egy idő után hangja kezd lenni. Sistereg, sistereg, aztán amikor már harsog,
mintha beléd spriccelnének, egyszer csak becsorog a füleden. Most egy darabig
csak a kemence kürtője huhogott, aztán ébresztőóra ketyegése, mintha szél hozná
valahonnan messzi rétekről, hol elhalkult, hol fölerősödött.” (Bodor Ádám, Verhovina
madarai, Holmi, 2009, 21. évf. 5.sz., 579. o.) Lassan épül fel Verhovina
világa, a dermedt, hegyek közé zárt, lassú, időtlen táj, ahol felerősödik az
érzékelés, hangok, szagok, mozdulatok. A regényben felmerülő kérdésekre nem
kapunk válaszokat. A hiány szerkezete uralkodik, csak sejtéseink lehetnek. Miért
tartóztatják le az egyik szereplőt? Talán a hatalmi önkény miatt. Miért tűntek
el a madarak a környékről? Talán mert pusztul a természet, az ember uralkodik,
a szabadság eltűnt Verhovinából, a világ elhagyatottá válik, nincs gondviselés.
Mi a titka a szakácskönyvnek? Elzárt, titkos tudást rejt, mindenki hiszi, hogy
létezik, de senki sem fér hozzá.

Ferencz S. Apor Ismerős
jelképek címmel kiállított munkái a bodorihoz hasonló világot teremtenek
hiányjelekkel, világértelmezési kísérletekkel, szubjektív és kollektív
megtapasztalásokkal, ennélfogva olykor baljósan ismerőssé, máskor mitikusan
idegenné válnak a szcenáriók. A munkák erős feszültséget teremtenek a
barátságos, ismerős, nosztalgikus, máskor megmosolyogtató részletek és az
ellenséges, veszélyes, olykor egyenesen kegyetlen pillanatok és tárgyak között.
Ez a feszültség vizuálisan megmutatkozik a normaszegő formákban is, például A
barátság montázsa megdöntött triptichonjában, vagy a Rozetta
boxerekből építkező virág alakjában. Amikor beszélgetésünk során A barátság
montázsa című munkát érintettük Ferencz S. Apor megjegyezte: „Ezek a
különböző agresszivitáshoz kapcsolódó formák, például a sértés formái, olyanok
mint egy hátbaszúrás. Egy fotó adta az ötletet, amelyen két kiskatona
bajonettkéssel – olyannal, amit rendszerint a puskatusra tűznek – vigyorogva
pózol.” A Rozetta a rózsaablak motívum mellett emlékeztetheti a
nézőt egy tükörre vagy egy mandalára. Az alkotó hozzáteszi, hogy „a keleti
elgondolás szerint a mandala közepe az istennek kijáró hely, itt a centrumban
csak ölelkező izmos karok vannak, erőfitogtatás van, ami virtuskodó jellemre is
utalhat.”
Ezek az egymásnak
feszülő erők uralják a felhasznált anyagokat is: egy-egy tárgyon belül
konfliktusba kerül a rétegelt lemez natúr természetessége és a fekete vászon matériája.
Miközben a tartalmi szálak, például fegyverek, így a boxer, a huszárkard vagy a
Puma alumíniumkés, szintén a fokozódó összekülönbözést, a pattanásig feszült
nézeteltérést hívja elő. A néző számára talán kényelmetlen módon, némi
nyugtalanságot okozva, a nyílt konfliktust is felvállalják. A felsorolt
fegyverek a közelharc eszközei, ez talán még zavaróbb, még inkább meghökkenti a
nézőt, aki érezheti magát megszólítva, harcra hívva, de megélheti a harmadik
fél szerepét is. Egyik sem könnyű pozíció. A közömbösség itt nem opció. A
kiállításban a feszültségek különböző megnyilvánulásai, fokozatai egymásra
épülnek, legyen az magányos vívódás, lelki tusa, belső válság,
véleménykülönbség, összetűzés, civódás, kirobbanó veszekedés vagy hosszan tartó
viszálykodás.
De vajon
vezethet-e a feszültségek analízise ahhoz, hogy az egyének békére harmóniára
találjanak, lehiggadva egyetértésre jussanak, helyre billenjen a kapcsolat és a
kiegyensúlyozottságban a felek megpihenhessenek, ellazulhassanak? A nézőnek fel
kell készülnie arra, hogy az Ismerős jelképek között olyan ingerek érik,
amelyek feszengéshez, nyugtalansághoz, izgatottsághoz vezetnek, előkerülhetnek
kényes helyzetek, kritikus pillanatok… A próbatételként is felfogható munkák
számolnak a szemlélő érzékenységével és nem riadnak vissza attól, hogy olyan
energiákat szabadítsanak fel, amelyek utat adnak a stressznek éppúgy, mint a
pszichés elengedésnek.

Miért érezhetjük
olyan ismerősnek ezeket a munkákat? Ferencz S. Apor munkái a generációk során
átöröklött tudás emlékeiből táplálkoznak; olyanokból, mint amilyen egy Dacia
bütykölése, javítása. Felhasználják a gyerekkor képeit, például a Bambit, a
harmonikázó játékmedvét és a táncoló kecskebakot, a Ceausescu-féle
tömbháznegyedek lakóközösségeinek megéléseit. A nosztalgia, az emlékezés a
szemlélő többféle érzékszervére hathat: ilyen lehet a régi talált és személyes
fotók nézegetése, újrarendezése, de ide tartozik a furnérlemez használata is,
amely megidézi „a technika órák műhelymunkáit, amikor lombfűrésszel kellett
kis formákat kivágni, vagy szalvétatartót készíteni és szállt a fűrészpor, a
faforgács illata.” A kiállításnak
címet adó Ismerős jelképek sorozat darabjai régi fotók felnagyított,
nyomtatott vászonképei, amelyeken többnyire arcok és tájak tűnnek elő a
régmúltból. Ferencz S. Apor azonban meghekkeli az idilli nosztalgiát, megtöri a
múlt iránti vágyódást és egy-egy fricskával, ironikus jelképválasztással, néha
igazi fekete humorral fűszerezi az összeállított albumot. Marcel Duchamp a Mona
Lisának bajuszt és szakállt rajzolt és nem mellesleg egy szójátékkal
hozzáfűzte, hogy mennyire kívánatos („Melege van a fenekének.”). Duchamphoz
hasonlóan Ferencz S. Aporról is elmondható, hogy bizony pimaszkodik, amikor a
szemüveges macho külsejű férfi orra alá két huszárkardot biggyeszt bajuszként.
Humora intellektuális és filozófiai, de ugyanakkor provokatív is. Tabukat sért,
finoman gúnyolódik és megfoszt, megkérdőjelez… Megfosztja a macho-t a
férfiasságától, nevetség tárgyává teszi, magyarkodónak láttatja; miközben egy
férfit egy tojás formában megjelenő főemlőssel párosít össze rákérdezve arra,
hogy egyáltalán elválaszt-e minket bármi az evolúciós elődeinktől. Mi adhat
okot két rendőr számára arra, hogy uniformisban borosüveget ragadjon? Milyen
titkot kell megőriznünk a gyóntatószék rácsán túl térdeplő nőalak suttogásából?
Vajon tényleg mindenkit a Munkácsy-n (akarom mondani Munkácsy Mihály
festőpalettás sziluettjén) keresztül kell látnunk? Megidéződnek a gyerekkor, a
család, a párkapcsolatok emlékei is: a csíki kirándulás Trabanttal, amikor még
mindenki sütögethette a maga szalonnáját, de a másikéból is gondtalanul
csenhetett egy darabkát, vagy a másik áldásával rácsöpögtethette a zsiradékot a
maga kenyerére. Egy asztalon hagyott, talán még forró vasaló: „a nagymama
ajándéka volt, hogy vasalással, a ruhák rendberakásával hozzájárult a családi
háztartás vezetéséhez.” Egy félbevágott arc, mint szakítós sorsjegy Necistigator
felirattal, ami jelzi, hogy a játékos nem nyert, de húzhat újat, mindenesetre muszáj
volt továbblépnie. A család otthonát körülvevő természet, ahol nemrégiben még „édibédi
Bambik” futkostak, mára azonban csak az elpusztult őzek, kizsákmányolt
hegyoldalak maradtak. Asszociatív emlékdarabkák, amik között a szemlélő
találhat olyat, amihez kapcsolódni tud, hogy továbbépítse a saját fotóalbumját,
hogy írhassa a saját naplóját.
A Barátok
és/vagy ellenségek kazettáin visszatérnek a késsel pózoló bajtársak és az
egymásnak feszülők sziluettjei. A boxer egy csókolózó pár képe előtt tűnik fel.
Ismerős jelképek ismeretlen, újabb jelképekkel kiegészülve: közös bennük, hogy
összetalálkoznak, egymásba kapcsolódnak, átfedésbe kerülnek, olykor homályosak,
máskor töredékesek. A kazettákon golyó ütötte sebek. Látjuk őket megnyílni, a
nyiladékban pedig hol egy serleg részlete, hol egy piros tréningruhás alak
dobogós sziluettje tűnik fel talán az 1970-es, ’80-as évekből. Mindeközben egy
apró ablak- vagy falmélyedésben egy ólomkatona elszánta magát, éppen lövésre
készül. Kiélezett, adrenalinnal telített pillanatok ezek, amelyekben növekedik
a szívverés, a vérnyomás, hevesebb a légzés, nő a stressz és megugrik a
kortizol szint, ugyanakkor az idézett eufórikus pillanatokban, mint a csók is,
növekszik a dopamin szint, az oxitocin. Kapcsolódunk, kötődünk, bizalmat
építünk ki. De vajon nem önveszélyes-e ez a fajta hadviselés?
Bodor Ádám már
említett regényében egy helyütt azt mondja: „Nika Karanika kissé bicegett,
erről különféle mendemondák, közöttük alig hihetők is keringtek. Az egyik ilyen
egy késről szólt, melynek pengéje beletört a gerincébe, és idegeit bökdösve
máig ott lapul a csigolyák között.” (Bodor Ádám, Verhovina madarai,
Holmi, 2009, 21. évf. 5.sz., 581. o.) Ahogyan Bodornál, úgy Ferencz S. Apor
munkáiban is érezhető ahogyan a testbe íródik az erőszak, a múlt, a sérülés és
a fájdalom beépül az ember identitásába, mozgásába, létezésébe. A penge
megsérti az ember gerincét, a tartását, a morális és egzisztenciális
középpontját. A múlt folyamatosan ingerel, hozzáidomul a mindennapi lét
ritmusához. A fájdalom és a boldogság, a veszély és a játék egyazon síkon
jelennek meg. Ferencz S. Apor figurái hordozzák a kultúra, a férfiasság, az
emlékezet, a barátság vagy a nemzet narratíváinak feldolgozhatatlan
maradványait.
Tekintsünk úgy
erre a kiállításra, mint a Sinistra körzet határátkelőjére, ahol „a sorompót
csak hetente egy alkalommal emelték fel néhány órára… Ilyenkor helyet cseréltek
a katonai járőrök, hogy a fegyverbarátság jegyében a határsáv két oldalán
egymás területét végigfürkésszék” (Bodor Ádám, Borcan ezredes esernyője, Sinistra
körzet).
Ferencz S. Apor - Ismerős
jelképek
2025. 11. 11 - 12. 05.
Magyar Műhely Galéria
Budapest VII, Akácfa u. 20.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése