Csíki Székely Múzeum
Székelyföldi Képzőművészek Arcképcsarnoka
Siklódy Ferenc csíkszeredai kiállításáról
Arckép máskép(p)
Képiró Ágnes
„Talán a
portréműfaj hordozza leginkább a művészetekben az ember öröktől fogva létező
vágyát, hogy legyőzze a legyőzhetetlent, az időt és a halált” – írja S.
Nagy Katalin művészettörténész Képzőművészet és kommunikáció című
könyvében. Sorai
tökéletesen illeszkednek a csíkszeredai Csíki Székely Múzeum (Mikó-vár) Székelyföldi
Képzőművészek Arcképcsarnoka című időszaki kiállításához, mely Siklódy
Ferenc csíkszeredai grafikusművész majd négyszáz rézkarc eljárással készült
portréját, valamint technikailag és stilárisan is változatos gyűjteményi
arcképeket mutat be.
A
csíkszeredai múzeum öt időszaki termébe lépve nem tradicionális értelemben
vett, érettségi tablókat idéző portrék sorozatából álló tárlat fogadja a
látogatót, hanem professzionálisan rendezett, lüktető dinamikájú tér- és
műtárgyegyüttes. Az arcképcsarnokok hagyományosan tablószerű tálalása helyett a
plasztikák, táblaképek, a grafikai és könyvnyomtatási technikákat bemutató
eszközök, videók és formabontó installációs elemek veszik körül a grafikákat az
izgalmasan megmozgatott, dinamikusan rendezett térben. A tárlat ritmikája,
letisztultsága és léptéke napjaink jellemző, a világ bármely pontján
érvényesíthető kortárs vizualitással fogadja és tereli a látogatót teremről
teremre.
„Az
erdélyi képzőművészet egyik hagyományos ága nem (vagy nem kizárólag) a művészi
autonomitásra, sokkal inkább a reproduktivitásra, a hűséges megörökítésre
törekszik.” Siklódy Ferenc a székelyföldi képzőművészet történetének
azzal állít méltó emléket, hogy az alkotókat, a művészek képmását helyezi
fókuszba. 1999 óta készíti a mára négyszázötven darabból álló – ebből a
Mikó-várban háromszázhetvenet állított ki – sajátos mementóját, mely a
székelyföldi képzőművészet valamennyi jegyzett, ma már nem élő művészét
törekszik vizuálisan megörökíteni.
A
valaha élt székelyföldi képzőművészek felkutatása komoly gyűjtőmunka, melyekhez
– a kiállításban egyébként nem szereplő – életrajzi szócikkek is készültek,
kezdetben Szatmári László szerkesztő, később más szerzők jóvoltából is. A
székelyföldi művészek mellett Siklódy sorozatának részét képezik az egykor a
régióban alkotott, vagy annak kulturális életében nyomott hagyott alkotók is. A rézkarc
eljárással készült, tenyérnyi méretű (100 × 70 mm) portrésorozat elemei a
megörökítésen kívül a hiteles ábrázolásról is szólnak, dokumentumfunkcióval is
bírnak. A hitelességet erősíti, hogy Siklódy a képzőművészekről készült
korabeli portréábrázolásokat, önarcképeket, fotókat vesz alapul. Nézetük – a
portrék, önportrék, arcképcsarnokok ábrázolási konvencióihoz idomulva –
többnyire szembenézet, nemritkán háromnegyed profil. Siklódy Ferenc nem egy az
egyben veszi át a portrék kompozícióját, hanem azokat a célja érdekében
egyszerűsíti. A fő
hangsúly az arcokra kerül, melyek Siklódy grafikáin a jellemábrázolás, a
megörökítés területei. Bravúros, finom szövésű vonalhálók alkotta rézkarcaira
nem jellemző háttér- vagy környezetábrázolás, műteremrészletek vagy eszközök
megjelenítése. A szűkített mellképek mindegyikén két adat szerepel: az ábrázolt
személy neve, valamint a születési és a halálozási éve. De az arcképek
árulkodnak arról is, hogy a grafika alapjául szolgáló portré vagy önportré a
művész melyik életszakaszában készülhetett, milyen volt a társadalmi helyzete,
noha ezen információk nincsenek külön feltüntetve.
Siklódy
arcképcsarnoka a csíkszeredai kiállításon társalkotásokkal egészül ki: a múlt
neves székelyföldi képzőművészeinek hagyományos értelmében vett portréival és
önportréival, valamint metaforikus önarcképeivel – Erdély múzeumainak
gyűjteményeiből – Marosvásárhelyről, Székelyudvarhelyről, Sepsiszentgyörgyről
és Gyergyószentmiklósról kölcsönözve. A kiállított portrék mellett videók,
présgépek, grafikai eszközök nyújtanak betekintést az alkotás folyamatába, a
központi teremben pedig a – Kájoni János arcképéhez és nyomtatványaihoz
párosított – Kájoni-prés, Erdély első magasnyomású nyomdagépe a
könyvnyomtatás előtti tiszteletet fejezi ki.
A
kiállításban nincs szöveges magyarázat, nem is igényeljük, ugyanis önmagában
véve, saját dinamikája által válik beszédessé az összesen több, mint 400 művet
bemutató tárlat. Siklódy Ferenc egyedülálló vállalkozásának kiállításban (is)
manifesztálódó eredménye nemcsak a székelyföldi képzőművészet történetének
méltó mementója, hanem magának az alázatos és elhivatott alkotónak is sajátos,
egyszerre metaforikus és szimbolikus, őszinte hittel és lelkesedéssel teli
„önportréja” is.
Siklódy Ferenc, Székelyföldi Képzőművészek Arcképcsarnoka című kiállítását a Csíki Székely Múzeumban láthatta a nagyérdemű, 2025. október 16 – november 20. között. A kiállítás kurátorai Részegh Botond és Ferencz Zoltán voltak.
Fotók: Gegő Imre – Csíki Székely Múzeum
Képiró Ágnes szövege az Országút online Képzőművészet rovatában jelent meg 2025. november 19-én. Másodközlés az Országút engedélyével!



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése