SZABÓ ZOLTÁN JUDÓKA
1952 - 2015
 „A természet nagyon sokat jelent nekem és kellene, jelentsen az 
emberiség egészének, hiszen ahogy Hamvas Bélától hallottuk, tanultuk, 
szinte minden dűlőnek van szellemisége, vagy legalább hangulata. Ebből 
kifolyólag, hogy az illető táj misztikáját, vagy abban született 
gondolatokat, érzelmeket kifejezni hivatott alkotások létrehozása során 
eredményesek legyünk bizonyos ismeretekre is szükségünk van egy hellyel 
kapcsolatban. Közéjük tartozik a sajnos világszerte kipusztuló félben 
lévő, de itt érezhető közösségi szellem megtapasztalása is, melyet a 
tábor egyik nagy hozadékának tartok.”- mondta halála előtt, élete utolsó művésztelepén, Zabolán.
„A természet nagyon sokat jelent nekem és kellene, jelentsen az 
emberiség egészének, hiszen ahogy Hamvas Bélától hallottuk, tanultuk, 
szinte minden dűlőnek van szellemisége, vagy legalább hangulata. Ebből 
kifolyólag, hogy az illető táj misztikáját, vagy abban született 
gondolatokat, érzelmeket kifejezni hivatott alkotások létrehozása során 
eredményesek legyünk bizonyos ismeretekre is szükségünk van egy hellyel 
kapcsolatban. Közéjük tartozik a sajnos világszerte kipusztuló félben 
lévő, de itt érezhető közösségi szellem megtapasztalása is, melyet a 
tábor egyik nagy hozadékának tartok.”- mondta halála előtt, élete utolsó művésztelepén, Zabolán.
Vécsi Nagy Zoltán
Visszatérő motívum
Szabó Zoltán Judóka, festő, grafikus, performer, 1952-ben született Erdőszentgyörgyön, az Ikrek jegyében. A kolozsvári Képzőművészeti Főiskolán Abodi Nagy Béla és Miklóssy Gábor voltak mesterei.
   Hogy milyen is lehetett a főiskolán, arról kiváló művész kollégája, korán elhunyt barátja, Ady József, így tudósított 1991-ben:
„Őt akkor is, most is talán a legérdekesebb, legsúlyosabb 
egyéniségnek vélem… A főiskolán annak a periódusnak a legkomolyabb 
embere Szabó Zoltán Judóka volt. Rendkívül szokatlan dolgokat művelt a 
festészetben és a képzőművészkedésben. Nagyon hamar meghaladta az 
egyértelmű szürrealizmust és a metafizikus festészetet és a kettő kombinációjaként, erős 
egzisztencialista meghatározottsággal tűzdelt festészetet művelt.”... „Volt egy olyan speciális szellemi fórja, sajátossága, ami már a főiskolán megnyilvánult.”
  Judóka a főiskola után egyik alapító résztvevője volt a Marosvásárhelyi 
Műhely laza művészcsoportnak, melyet egy akkori cikkben már MAMŰ-ként 
emlegettek, vagy ahogy ezt egy páran hívtuk, a párizsi folyóirat 
mintájára, a Magyar Műhelynek. A MAMŰ mindössze öt kiállítást érhetett 
meg a Stúdió Színházban, Judóka részt vett ezeken, mint ahogy azokon a 
kiállításokon és szabadtéri akciókon, happeningeken is, amelyek 
többnyire a MAMŰ köréhez tartozó művészek részvételével készültek egy 
kicsiny résnyire nyílt időben, talán három évig összesen, akkor is 
szigorúan ellenőrzött, tehát illuzórikus szabadság keretben. Ezek a 
művészeti megmozdulások jelentős eseményeivé váltak annak a 
hetvenes–nyolcvanas évek fordulója körül felizzó, majd radikálisan 
kioltott intenzív művészeti életnek, amely országszerte az úgynevezett 
Stúdió, azaz a 35-ös Műhely körében bontakozott ki. A mindenképpen 
revelációként ható művészeti mozgalmak felső politikai körökből sugallt 
apolitikus irányát, a művészek zöme, mintegy kompromisszumként, de 
elfogadta, sőt némelyik hittel propagálta. Bár ezeknek a 
művészetmegújító mozgalmaknak Szabó Zoltán aktív résztvevője, fontos 
figurája volt, identitás- és igazságkereső művészete miatt, egyre 
gyakrabban került szembe nemcsak a hivatalos kultúrpolitikával, hanem 
társainak nálánál óvatosabb művészetstratégiájával is.
  1983-ban a MAMŰ csoport felszámolta magát. Tagjainak nagy része emigrált.
  Judóka ezután készítette egyik legjelentősebb sorozatát, a Visszatérő 
motívum címűt. Folytatásaként annak a nyolcvanas évek legelején 
dédelgetett, konceptuális gondolatként közvetített nagyszabású 
environment-tervnek, amelyet a művész land-art jellegű szabadtéri 
installációként képzelt megépíteni. A Kárpátok karéját könyvekből. 
Erődszerű menedékül. Az azóta már számos művében kulcsmotívumként 
használt, a kenyérrel, az aggyal egylényegűvé vált, anyai öllel is 
asszociálható befogadó, szükség esetén elbocsátó, vagy éppen megszülő 
lényegi formát, a honi keretet, Transsylvaniát. A sorozat két sikeresen 
átcsempészett darabja az 1989-ben, a romániai forradalom előestéjén 
megnyílt, a marosvásárhelyi művészeket felvonultató demonstratív jellegű
 szentendrei MAMŰ-kiállításnak volt meghatározó műalkotása.
  Életrajzi érdekesség, hogy ennek a kiállításnak a katalógusa Szabó 
Zoltánt akkor úgy említette, mint aki maga is áttelepülőben van 
Magyarországra. Végül maradt.
  Baráti, szakmai kapcsolata az immár Budapesten újraalakult MAMŰ 
Társasággal fennmaradt, lényeges pontokon gyümölcsöző munkakapcsolatban 
mutatkozott meg.
  Judóka például részt vett annak egyik legfontosabb kiállításán, 
1991-ben, a szentendrei Vajda Lajos Stúdióval közösen megvalósított 
Unikornis címűn. Legutóbb pedig a tavalyi, a festészethez való 
visszatérés programját hirdető Tájmisztika című képzőművészeti 
alkotótáborban.
  A rendszerváltozás előbb eufóriás, majd csalódásokkal és illúzióvesztésekkel teljes, mozgalmas időszakaszában, 
aktív szereplője volt minden érdemi helyi, marosvásárhelyi és erdélyi 
kortárs képzőművészeti megmozdulásnak. Akkor bontakozhatott ki a maga 
teljes erejében művészete. A kilencvenes években készítette az itt is 
kiállított legfontosabb installációinak legtöbbjét, valamint 
performanszait. Meghatározó jellegű, az események karakterére is 
befolyással bíró rendszeres résztvevőjévé vált a Szent Anna-tavi, egyre 
rangosabbá növekvő ANNA-Art nemzetközi performanszfesztiválnak, úgy is, 
mint az ETNA csoport tagja.
|  | 
| Zárójelbe teszem magam - Sólyomkővár, 2009 | 
A műfaji változatosság széles skáláján mozgó, hosszabb életűnek szánt műalkotások – mint a festmények, grafikák, installációszerű tárgykombinációk, assemblage-ok stb. –, de efemer alkotásai is – mint az egy alkalomra épített, többnyire performansz keretében kialakított vagy performanszok keretéül szolgáló installációk, valamint maguk a performanszok is – magukon viselik az identitás racionális (földrajzi, történelmi, kulturális meghatározottságok) és irracionális (transzcendens, misztikus) rétegeit kutató elmélyült vizsgálódások és lelkigyakorlatokban végzett önfeltárási kísérletek karakteres nyomait.
...Alkotásaiban, a vizuális paradoxonokkal erősített egyediségen túl, az 
anyagválasztás és a formálás kulturális toposzokkal való 
rokoníthatóságán keresztül, a személyes lelki kötődések is 
megmutatkoznak. A természettudományos és bölcseleti spekulatív tartalmak
 az anyaghasználat spontán gesztusokban kifejeződő nagyfokú 
expresszivitásával párosulnak.





 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése