MEGFIGYELT MŰVÉSZEK
 
   Megfigyelt művészek, Nagyvárad - Marosvásárhely - Sepsiszentgyörgy művészeti hálózatának nyomai a volt Szekuritáté irattárában címmel nyílt kiállítás Marosvásárhelyen a B5 Studio Galériában pénteken, október 9-én 18 órától. Kurátor: Mădălina Brașoveanu.
 

 
  
   "Mivel nem létezik 
olyan ártatlan archívum, amely garantálná az objektív és el- 
nem-torzított történelmi igazság megőrzését, a múlt képét ”úgy, ahogy az
 megtörtént”, a dolgok egyre bonyolodnak a volt politikai rendőrség 
archívumai körül. Mint bármely más archívumnak, ennek is megvan a maga 
rendeltetése, amely hatalmi eszköz-voltából fakad; ez a státusz a volt 
totalitárius politikai rendszerrel összeszövődve, az archívum 
dokumentumait közvetlenül hasznosnak és hatékonynak mutatja (lévén, hogy
 a társadalmi szféra totális ellenőrzését volt hivatott megszervezni). 
Másrészt, ez a státusz egy mitologizáló nyilvános percepciót gerjeszt, 
amely helyenként túlzásokkal és előítéletekkel terhes. Miközben 
eredetileg arra hivatottak, hogy történelmi forrássá váljanak, ezek a 
dokumentumok sajátos módon provokálják az archívum-kutatást magát: 
ugyanis bármely titkosszolgálat által előállított dokumentumok – jelen 
esetben a Szekuritátéról van szó – nemcsak, hogy nem azért voltak 
kitalálva, hogy történelmi adatokat közvetítsenek, hanem, sok esetben, 
nem beszélnek önmagukért, félrevezethetnek vagy akár hazudhatnak is. A 
titkosszolgálat számára, mely egy olyan politikai hatalom szolgálatában 
állt, amelynek stabilitása attól függött, hogy mennyire volt képes 
megvédeni és fenntartani saját, valóságról szóló fiktív konstrukcióját, 
akár a külvilággal szemben, akár a közvetlen tanúk szemében – az igazság
 manipulációjának a problémája ontológiai dimenziókat ölt. Másrészt, az 
ilyen archívumhoz való társadalmi viszonyulás, melyet többnyire 
megpecsételt a mitologizáló hajlam, mesterséges módon átviszi 
szimbolikáját a dokumentumokra: felnagyított jelentés jön létre, pusztán
 abból adódóan, hogy „szigorúan titkos”-ként hozták létre és őrizték meg
 őket. 
    Kiállításunk a Nagyvárad–Marosvásárhely–Sepsiszentgyörgy
 művészhálózatnak a volt Szekuritáté archívumában fellelhető nyomait 
kutatja, és az említett művészeti központok hetvenes és nyolcvanas 
évekbeli tevékenységeit tanulmányozó tágabb kutatásba íródik be. A 
kiállításra kiválogatott dokumentumok nem képviselik arányaiban sem a 
művészek követési dossziéinak a mennyiségét és tartalmát, sem a volt 
Szekuritáté Archívumában lévő kulturális tematikájú dossziék számát. 
Ezek a dokumentumok, közvetlenül vagy érintőlegesen, fontosak lehetnek a
 kortárs romániai művészettörténet számára. Az itt bemutatott levéltári 
anyagok sorrendje nyilván nem felel meg annak, ahogy ezek az eredeti 
dossziékban találhatóak, hanem egy újrarendezés eredménye, amelyet 
néhány konceptuális vagy narratív vonulat határoz meg, és amelyeket több
 tíz dosszié és több száz oldal tanulmányozása után alakítottam ki. Ott,
 ahol lehetséges volt, más típusú forrásokból származó anyagok is 
kiállítottunk: részleteket a művészekkel készült interjúkból, mail-art 
munkákat a személyes archívumaikból, egyes munkákról készült dokumentáló
 jellegű fényképeket stb. Az eredmény: szekvenciák gyűjteménye, amelyek 
részben meggyőzőek, részben bizonytalanok, egyesek túl sokat mondanak, 
vagy túl sokat hallgatnak el – egy előírt ritmus alapján, melyet a 
legtöbb esetben az archívum kényszerei diktáltak; az archívumé, amely a 
tények adott témákban mutatkozó szegényességét egyesíti a más témákban 
igen jelentős archívumi anyagok túltelítettségével. 
    A kiállítás a 
volt Szekuritáténak a korabeli művészettel való viszonyát szándékszik 
demisztifikálni: az itt bemutatott esetekben nem maga a művészet volt a 
megfigyelt, hanem a magyar nacionalizmus, amellyel a művészeket 
gyanúsították. Bármely kiállítás a maga diskurzusát a kiállított tárgyak
 által építi ki, amelyek a referensei, és ugyanakkor, egy bizonyos 
pontig, a diskurzus anyagát is képezik. Ez a kiállítás a saját 
kiállított tárgyait kívánja szabotálni, bemutatja és egyszersmind 
megkérdőjelezi őket, lévén, hogy bizonytalan anyagot exponál, melyet 
ellentmondó jelentések terhelnek. A dokumentumoknak a kiállítóteremben 
való elhelyezéséből fakadó legnagyobb kockázat a túlnagyítás, amely a 
hozzáférés módjának megváltoztatásából adódik: a „szigorúan titkos”-ból a
 nyilvánosba, továbbá azoknak a kevéssé áttekinthető körülményeknek az 
összefonódásaiból is adódik, amelyek eldöntötték, hogy éppen ezeket a 
dokumentumokat állítsák ki és őrizzék meg (és nem másokat) ebben az 
archívumban. Ezeknek a dokumentumoknak az áthelyezése a „szigorúan 
titkos” státuszból egyenesen a történelembe, alapvető történelmi 
forrássá avatva őket, ugyanazt a kockázatot hordozza. Azt gondolom, hogy
 a kiállítás fő szerepe az kellene legyen, hogy ezt a dokumentum-anyagot
 kiemelje a misztifikáló elszigeteltségéből és visszahelyezze a 
nyilvánosságba, tegye láthatóvá, visszaszerezhetővé, szervessé, valamint
 járuljon hozzá a nyilvánosság megerősítéséhez. 
    A kiállított 
dokumentumok a következő művészek megfigyelési dossziéiból származnak: 
Antik Sándor (Alexandru), Baász Imre, Elekes Károly, Ferenczi Károly, 
Szörtsey Gábor."
Mădălina Brașoveanu
                                                                
 A kiállítást a „Transilvania” Regionális és Pluralista Kutatások Központja támogatta. 
 A kutatást a kolozsvári Plan B Alapítvány támogatta.
Megtekinthető 2015. október 28-ig, B5 Studio Galéria, Bolyai Tér 5. 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése