MEGFIGYELT MŰVÉSZEK
Megfigyelt művészek, Nagyvárad - Marosvásárhely - Sepsiszentgyörgy művészeti hálózatának nyomai a volt Szekuritáté irattárában címmel nyílt kiállítás Marosvásárhelyen a B5 Studio Galériában pénteken, október 9-én 18 órától. Kurátor: Mădălina Brașoveanu.
"Mivel nem létezik
olyan ártatlan archívum, amely garantálná az objektív és el-
nem-torzított történelmi igazság megőrzését, a múlt képét ”úgy, ahogy az
megtörtént”, a dolgok egyre bonyolodnak a volt politikai rendőrség
archívumai körül. Mint bármely más archívumnak, ennek is megvan a maga
rendeltetése, amely hatalmi eszköz-voltából fakad; ez a státusz a volt
totalitárius politikai rendszerrel összeszövődve, az archívum
dokumentumait közvetlenül hasznosnak és hatékonynak mutatja (lévén, hogy
a társadalmi szféra totális ellenőrzését volt hivatott megszervezni).
Másrészt, ez a státusz egy mitologizáló nyilvános percepciót gerjeszt,
amely helyenként túlzásokkal és előítéletekkel terhes. Miközben
eredetileg arra hivatottak, hogy történelmi forrássá váljanak, ezek a
dokumentumok sajátos módon provokálják az archívum-kutatást magát:
ugyanis bármely titkosszolgálat által előállított dokumentumok – jelen
esetben a Szekuritátéról van szó – nemcsak, hogy nem azért voltak
kitalálva, hogy történelmi adatokat közvetítsenek, hanem, sok esetben,
nem beszélnek önmagukért, félrevezethetnek vagy akár hazudhatnak is. A
titkosszolgálat számára, mely egy olyan politikai hatalom szolgálatában
állt, amelynek stabilitása attól függött, hogy mennyire volt képes
megvédeni és fenntartani saját, valóságról szóló fiktív konstrukcióját,
akár a külvilággal szemben, akár a közvetlen tanúk szemében – az igazság
manipulációjának a problémája ontológiai dimenziókat ölt. Másrészt, az
ilyen archívumhoz való társadalmi viszonyulás, melyet többnyire
megpecsételt a mitologizáló hajlam, mesterséges módon átviszi
szimbolikáját a dokumentumokra: felnagyított jelentés jön létre, pusztán
abból adódóan, hogy „szigorúan titkos”-ként hozták létre és őrizték meg
őket.
Kiállításunk a Nagyvárad–Marosvásárhely–Sepsiszentgyörgy
művészhálózatnak a volt Szekuritáté archívumában fellelhető nyomait
kutatja, és az említett művészeti központok hetvenes és nyolcvanas
évekbeli tevékenységeit tanulmányozó tágabb kutatásba íródik be. A
kiállításra kiválogatott dokumentumok nem képviselik arányaiban sem a
művészek követési dossziéinak a mennyiségét és tartalmát, sem a volt
Szekuritáté Archívumában lévő kulturális tematikájú dossziék számát.
Ezek a dokumentumok, közvetlenül vagy érintőlegesen, fontosak lehetnek a
kortárs romániai művészettörténet számára. Az itt bemutatott levéltári
anyagok sorrendje nyilván nem felel meg annak, ahogy ezek az eredeti
dossziékban találhatóak, hanem egy újrarendezés eredménye, amelyet
néhány konceptuális vagy narratív vonulat határoz meg, és amelyeket több
tíz dosszié és több száz oldal tanulmányozása után alakítottam ki. Ott,
ahol lehetséges volt, más típusú forrásokból származó anyagok is
kiállítottunk: részleteket a művészekkel készült interjúkból, mail-art
munkákat a személyes archívumaikból, egyes munkákról készült dokumentáló
jellegű fényképeket stb. Az eredmény: szekvenciák gyűjteménye, amelyek
részben meggyőzőek, részben bizonytalanok, egyesek túl sokat mondanak,
vagy túl sokat hallgatnak el – egy előírt ritmus alapján, melyet a
legtöbb esetben az archívum kényszerei diktáltak; az archívumé, amely a
tények adott témákban mutatkozó szegényességét egyesíti a más témákban
igen jelentős archívumi anyagok túltelítettségével.
A kiállítás a
volt Szekuritáténak a korabeli művészettel való viszonyát szándékszik
demisztifikálni: az itt bemutatott esetekben nem maga a művészet volt a
megfigyelt, hanem a magyar nacionalizmus, amellyel a művészeket
gyanúsították. Bármely kiállítás a maga diskurzusát a kiállított tárgyak
által építi ki, amelyek a referensei, és ugyanakkor, egy bizonyos
pontig, a diskurzus anyagát is képezik. Ez a kiállítás a saját
kiállított tárgyait kívánja szabotálni, bemutatja és egyszersmind
megkérdőjelezi őket, lévén, hogy bizonytalan anyagot exponál, melyet
ellentmondó jelentések terhelnek. A dokumentumoknak a kiállítóteremben
való elhelyezéséből fakadó legnagyobb kockázat a túlnagyítás, amely a
hozzáférés módjának megváltoztatásából adódik: a „szigorúan titkos”-ból a
nyilvánosba, továbbá azoknak a kevéssé áttekinthető körülményeknek az
összefonódásaiból is adódik, amelyek eldöntötték, hogy éppen ezeket a
dokumentumokat állítsák ki és őrizzék meg (és nem másokat) ebben az
archívumban. Ezeknek a dokumentumoknak az áthelyezése a „szigorúan
titkos” státuszból egyenesen a történelembe, alapvető történelmi
forrássá avatva őket, ugyanazt a kockázatot hordozza. Azt gondolom, hogy
a kiállítás fő szerepe az kellene legyen, hogy ezt a dokumentum-anyagot
kiemelje a misztifikáló elszigeteltségéből és visszahelyezze a
nyilvánosságba, tegye láthatóvá, visszaszerezhetővé, szervessé, valamint
járuljon hozzá a nyilvánosság megerősítéséhez.
A kiállított
dokumentumok a következő művészek megfigyelési dossziéiból származnak:
Antik Sándor (Alexandru), Baász Imre, Elekes Károly, Ferenczi Károly,
Szörtsey Gábor."
Mădălina Brașoveanu
A kiállítást a „Transilvania” Regionális és Pluralista Kutatások Központja támogatta.
A kutatást a kolozsvári Plan B Alapítvány támogatta.
Megtekinthető 2015. október 28-ig, B5 Studio Galéria, Bolyai Tér 5.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése