Sérülékenységünk
tudatában – „magabiztosan és alázattal”*
Fazakas Ildikó, Lakatos
Gabriella és Siklódy Ferenc
sepsiszentgyörgyi kiállításáról
Fazakas Ildikó csíkszerdai képzőművész Időrajzok című installációja érzelmes emlékezés. Vásznai ablaksötétítőként állják útját a külvilágra való kilátásnak. Nincs kilátás, csak miután belső képeinkkel megküzdöttünk. Archiválja a családi veszteségeket. A korán elvesztett apát és a húgát. Nagymamát, és más családtagokat. Apja lótuszülésben, tele életenergiával, férfiúi önbizalommal, valahol lennebb zsírpapírra átnyomott fotómásolaton gyerekkori arcképe, melynek felét elmosta az idő, alatta húga portréjával. Vagy egy másik sötétítőn, azaz vásznon a nagymama, a húga és Ildikó édesanyja. Aztán összevissza varrt szálakkal egy nő, valamelyik rokon, nem tudni pontosan ki, mert akik elmondhatnák, azok is meghaltak. És édesapjának egy pólyáskori fekvő fotómásolata, mintha ravatalon. Vagy saját kezei, egyikben gyöngyvirágcsokor, a másikban egy régi fénykép s csak törzs, fej nélkül, fölötte, a fej helyén szülei cérnavarrással szétválasztva. Trauma és távolság, családi történetek és nagy néma fehér mezők, a legközelebbi hozzátartozók, és saját idegenségének riasztó magánya. Száraz, aszketikus, nagyon visszafogott eszköztár, semmi póz, semmi pátosz, na és cérnavarratok, melyek kelletlenül bukkannak fel és beletrafálnak ezekbe az átmentett képekbe. Idézném Fazakas Ildikót: „ ...olyan rajzok, amik nem a hagyományos hordozóra, papírra készültek, és nem hagyományos síkszerű felületre. Vászonra, többnyire ceruzatechnikával rajzolt-, kinagyított, lemásolt de néhol fénymásolatról átnyomott fotókról van szó (mindkét technika alkalmazva).Ezek a rajzok személyes és igen intim jellegűek, lévén családi albumból kiemeltek, számomra nagyon fontos az érzelmi tartalmuk. A rajzokat cérnával varrott vonalak egészítik ki, Installáció jellegű, függönyszerűen feltűzött lepedők, rajzolt képi tartalommal, illetve inkább utalások egy képzeletbeli enteriör részleteire.”
És nyilván a
visszatérő, már-már rögeszmés gondolatok: Örökli-e az ember a sorsát, vagy nem?
Ismétlődnek-e a tragédiák nemzedékeken keresztül?
A sötétítőkre kivetített monológjaink meddig takarják el a kilátást? Vagyis ez
a képzeletbeli enteriör, ez a máshollét állapot még meddig tart távol a valós
világtól, még mennyi életenergiánkat szívja el, meddig ölel ez a múlt szorosan,
és kérlelhetetlenül magához. Mikor enged végre
jelenünket megélni?
De
nézzük, miként vagyunk minden meghozott döntésünkkel egészen sajátos
jellegű következményeknek alávetve. Lakatos Gabriella, számomra
Gabó, technikai választására gondolok: Ő is családi fotókat dolgoz fel, ezeket
a kereskedelemben található csomagolópapírokra írta át . Eszköztára vegyes:
kollázs (csomagolópapír) tempera, ceruza, pasztell, munkájáról szólva elárulja:
“nagy élvezettel rugtam fel minden szabályt, még a sajátjaimat is, igazán felszabadító
érzés volt. Nem igyekeztem, hogy szépek
legyenek. Vagy a dekor-csomagoló látványából indultam ki, vagy álmot, hirtelen átsuhanó gondolatot rögzítettem az
első, eszem-ügyébe kerülő képi elemmel. Pl. A fiú, aki sokat igér című
képen a fiam, akinek rettenetes nagy esze és lelke van, a Menyasszony és
vőlegény harci díszben-t a papír ihlette, adódott a két fej, kb. fél
óra alatt készült. Anyám meghalt néhány
éve. Soha nem elég korai számvetést
készíteni.” Beszédes címekkel folytatom: Piros és zöld kislány,
Lányok akik majdnem egy napon születtek, Kislányok egyformában, Anya és lánya
főzésre hangolva, Menyasszony, Anyám éjkirálynő jelmezben, A szentpáli tavak
emléke és Ahol a föld összeér
az éggel - családi történetek. Könnyedén játszva vonalazza körül,
firkálja össze alanyait, nem kíméletes, de annál érzékenyebb, sőt helyenként
egészen rafinált megoldásokra lel a csomagoló papír kihasználásában. A rég maga
mögött hagyott mesterségbeli kérkedés csak töredékeiben lapul meg, csemegézni
lehet ezeken a gyermetegnek tűnő „elrajzolásokon”. Nagyfokú őszinteség vegyül
nagyfokú kiábrándultsággal, de mégis emberközelien, egy belső rezignált öntudat
kopogja ki magából a szeánsz asztaltársaságának -amely ez esetben mi magunk
volnánk- üzeneteit egy máshollét kóborlásairól, visszafogott, már-már megkopott
életérzéseit a kivülrekedtség romos, gyommal benőtt tájairól. Gabó játszadozik is magával és velünk.
Tudósít, hogy merre tartunk, viccel is ha kedve tartja, miközben az abszolút
szabad játék szellemében alkotja, rajzolja, festi, ragasztja műtárgyait.
És
ebben a „minden lehetséges” időszakban, a két, a személyes történelem után
forduló kolléganőjétől eltérő utat választva, Siklódy Ferenc egy időtlen
„most” tapasztalatába beleoldódva, cselekvésre szántan, a művészet anyagi
igazságát is szemmel tartva, a közös tapasztalat felé irányítja szándékát. Kész
bármit felhasználni, laminált lemezre, bútorhátlapra fest úgy, hogy rongyba
burkolt seprűt használ ecset gyanánt, festékanyagként nagy és gyors
gesztusokkal hordja fel rájuk a közönséges szurkot. A Falunapok sámánkezén Krisztus
stigmája tátong, a Szabad hely az egymást váltó nemzedékek szinte
üres-fehér helyét idézi meg, a Nemes ember csapzott, önmarcangoló feje
fölött a Haller- címer fogai jelzik kilétét, az Állattetem az útszéli,
elgázolt állatáldozatokról indít el asszociációkat. De hagyományos festékkel is
készülnek Siklódy-festmények, a fekete-szürke-fehér Régi tv című
alkotásán a sötét képernyő amolyan szögletes fekete lyukként uralja
környezetét, egy másik kép meg a másnapos ébredés fénycsodáját tolmácsolja
széles gesztusokkal, szinte misztikus elfogultsággal.
*Jean Louis Godard
Bob József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése