Az átalakulás örökkévalósága
Jakobovits Márta kiállításáról
„Hérakleitosz azt
mondja valahol, hogy minden mozgásban van,
és semmi sem
marad változatlan,
és a folyó áramlásához hasonlítva a létezőket,
azt mondja,
hogy nem léphetsz
kétszer ugyanabba a folyóba.”
(Platón: Kratülosz 402 A)
A sepsiszentgyörgyi Erdélyi Művészeti Központban volt megtekinthető 2021. május 21. és június 18. között, Jakobovits Márta kerámiaművész egyéni kiállítása melyet Madaras Péter gondozott.
A kiállítás
anyaga összességében egy nagy installáció hatását kelti, hiszen az alkotások
független darabjainak a kiállítótérben való elhelyezése, azoknak egymással való
párbeszéde által egy homogén, spirituális erőviszonyokkal telített „tér”
teremtődik meg.
A munkákon alapvetően
az anyag érzete, őszinte szeretete, strukturális adottságainak a kiaknázása
fedezhető fel. A művésznőnek a matériához való közeledésében egyfajta misztikus
erő és alázat érződik. Az az erő, amelyet magában hordoz akkor is, amikor
kerámiatárgyait munkálja meg, mint ahogyan az égető tűz éltető formát ad az
agyagnak. Azt a pillanatot ragadja meg –
szavaival élve – „amikor
még az idő kitágult a végtelenbe, és több ezeréves mélységekből szólítanak az
üzenetek”. A folyamatos rácsodálkozás az anyag és a technika lehetőségeire
végtelen lehetőségeket bontakoztat ki úgy a művész, mint a néző számára.
Jakobovits Márta
munkái nem a realisztikus ábrázolásmód jegyében születnek, hiszen elsődlegesen az
anyagnak és a formának azt a kifejezőerejét keresi, amely a lényeget ragadja
meg. A kifinomult formák kultúrája „megengedi a távol-keletiesen kicsiszolódott
egyszerűségnek, hogy egyfajta szigorúsággal párosuljon, mely egy sajátos
groteszk látásmódhoz vezet”[1].
Munkáiban nagy
szerepet tölt be az elemek csoportosítása, amely által az alakok és formák
egymást kölcsönösen felerősítik, így kapcsolódásuk hihetetlen expresszivitást,
dinamikát generál. A Nagymamám,
dédnagymamám, üknagymamám című szoborcsoportjában az élet különböző
szakaszai bukkannak fel, az időskor tematizálódik, a „tömör, összegezett
tömegű, lekerekített alkotásokban – elrejtett kezekkel és lábakkal, egymásra
rakott formákból szerkesztett testekkel (fej és test)”[2]. Az
egyszerű alakokkal sikerül elérnie a maximális kifejezőerőt. A torzítások, méretkülönbségek az alakok egymáshoz való
viszonyának alaptengelyévé válnak, hiszen az idő múlását sugallják. A
csoportban megjelenő nők egyformaságát csak a méreteik közötti különbség töri
meg, összekapcsolva őket egy időtengelyen, a női lét, a teremtő lét folyamatosságát,
kapcsolatát és láncát hangsúlyozva. Archaikus formaviláguk ősi korok hangulatát
idézi.
Formáinak
egyszerűsége azt az érzetet kelti, mintha a természet hozta volna létre őket. Itt
látható installációinak java része talált tárgyakat ötvöz a művész által
készített kerámiákkal: köveket, növényi elemeket, papírt, rozsdás vasat. A
tárgyak közötti energiaegyensúly, a közöttük levő viszony és harmónia adja az
installációegyüttesek formai gazdagságát, sugárzó energiáját, felkavaró
hatását. Az egymás mellé helyezett tárgyak szoros kapcsolatot, dialógust
alakítanak ki egymás között, egyfajta archaikus kapcsolatot, amelyben
organikusan kötődnek egyik a másikhoz: érezni, hogy egymásnak vannak teremtve,
alkotva.
A különböző
technikákban készült kerámiatárgyak szervesen kapcsolódnak a talált tárgyakhoz,
a természetből begyűjtött kövekhez, kagylókhoz, fakérgekhez, misztériummal teli
jeleket képezve. A természet formáinak végtelen variációjából meríti
formavilágának egyszerű nagyszerűségét. Minimalista formák ezek, amelyek első
látásra akár jelentékteleneknek is tűnhetnek, viszont az egymáshoz való
viszonyuk által életre kelnek a csoportokban. A művésznő azáltal, hogy a természettel való
mély kapcsolat kifejezését éri el, egy titokzatos, ősi tudásnak a szikráját pattintja
ki.
Munkáinak
színvilága, a földszínek keveredése a rozsda árnyalataival paradoxális módon
nem az elmúlást, hanem a folytonosságot élteti, amely ősidők múltját a
beláthatatlan jövő dimenzióival köti össze. Habár visszafogottságában
alérendeltnek tűnik az alkotások formavilágához képest, mégis különös
fontossága van: a színek és a jelek által – a kiégetési és megformálási
technikáknak köszönhetően – válnak az alkotások egyediekké.
A földre
helyezett munkák a már megtett, végigjárt utat hangsúlyozzák, amelyre a Türkiz zarándoklat, A hely megjelölése megnevezések is ráerősítenek. Lépések a múltból
a jövőbe vagy akár fordítva, a jövőből a múltba. Ezek az alkotások nem a
tetszés igényének jegyében születtek meg, hivatásuk az, hogy meditálásra,
elgondolkodásra ösztönzzék a nézőt.
A kiállítás installációinak darabjai független elemek, és azáltal, hogy kicserélhetőek, lehetőséget nyújtanak a kompozíciónak egy folyamatos változásra, újjászületésre. Interaktív jellegük által mindig új értelmet, hangulatot és értelmezési lehetőséget adnak a néző számára. Akárcsak a természet örökös változása, amely ebben a folyamatos átalakulásban nyeri el örökkévalóságát. Mint ahogyan Hérakleitosz mondja, hogy minden mozgásban van, és semmi sem marad változatlan. Mert hiszen még a látszólag nyugalomban levő dolgok is állandó változásban vannak, csak mi ezt nem látjuk mindig.
Dr. Kányádi Iréne
művészettörténész
[1] Gheorghe Vida , Márta Jakobovits, Profil,
Arta, 10-11 szám, 1981
[2] Maria Zintz, Jakobovits Márta, Editura Muzeul Tarii Crisurilor, Oradea, 2012,
35. o.
[3] Szakáts Mara, Műteremlátogatás
Jakobovits Mártánál, Új Élet,
1977.
[4] Nagy T. Katalin, Jakobovits Márta
kerámiái, Beszélgetés a művésszel, Magyar Iparművészet, 1999/4, 40–42. o.
[5] Várad folyóirat, 2019/2. száma http://www.varad.ro/kovek-es-emberek-jakobovits-marta-irani-koszalasai/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése