EMŰK, Sepsiszentgyörgy
Mire való a való?
1. Valóban: van ami van. De mi is van? A világ és vele szemben az ember (a folytonos konfliktus, a Heideggeri világbavetettség), vagy a világ és benne az ember (a szimbiózis, hazaibb megfogalmazásban: azért van való, hogy valahol otthon legyünk benne)? S ha művész az ember, mit kezd vele? Faggatja (amolyan Leonardós magatartás), tematizálja (a realizmusok szándéka), esetleg azért piszkálja, hogy a létünk másságára, arra az egészen másra rápillanthasson?
És "miért inkább a valami és nem a semmi létezik?" - ezt Leibniz kérdezte így.
Ki más, ha nem az ember az aki a leginkább érezné, vagy tudná, vagy mindkettő, hogy mennyire egymásba csúszik a lét és a nemlét, a van és a nincs, a teljes és a hiányos, az értelmes és az értelmetlen, az egyértelmű és a többértelmű ?
Paul Celan egyik levelében azt írja, hogy soha nem volt képes a kitalálásra. A művész soha nem kitalálja a tartalmakat, hanem megtalálja azokat (vagy azok találják meg őt). Amit kitalál azok csak szavak (omotra), kifejezési formák.
2. Művészet. Valóság.
Igazság. Idő. Tér. Jelen. Kortárs. Hagyomány. Avantgárd. Ember. Másság. Azonosság.
Művész. Mű. Vészet. Omotra. Teleírható e fehérség véget nem érő fogalmakkal, csak fogalmakkal, mondatok nélkül vagyis
értelmező vagy arra utaló kontextus nélkül, és egyet sem találnánk mely ne
lenne kikezdhető. A szavak használata mégis általánosan elterjedt (a hallgatag
létforma, bizony eltűnőben), sőt, az a meggyőződés is, hogy érteni véljük amit
mondunk. Mert ez így is van. Csak néha bizonytalanodunk el, amikor valaki szokatlanul kérdez rá valami magától
érthetődőre. Erre leginkább a gyerekek képesek. Meg a művészek némelyike, azok
akiket a (nem feltétlenül gyermeteg) kíváncsiságuk a stíluságyazatokon kívűlre vezet. Olyanok az ilyen kérdések mint
azok a homokszemek amik bekerülnek a kagyló belsejébe és aprócska sebet
ejtenek, aztán a válaszféleségek váladékburka gyönggyé keményedik. Az elme a
szabályos gyöngyszemeket szereti, vagyis azokat a válaszokat amik kerek egésszé
állnak össze, bár legtöbbünk azzal is megelékszik ha legalább egy barokk
alakzatra futja.
Ezt a megfogalmazást módosítom most úgy, hogy Jánosi Antal munkáihoz jobban passzoljon: nincs technika, csak anyaghasználat van. A képzőművészet szavai az anyagok, az anyagminőségek, a nyomok, amelyeket az anyag átvesz vagy átvisz egyikről a másikra, vagy kettő között függőben maradnak.
Az anyag örök. De ha ez így van, akkor semmi sincs változóbb mint az örök. Az anyag nem örök. De ha ez így van, akkor az örök csakis abban lehet (ha lehet) amit az anyag átvesz és átad. Vagyis kilök magából, hogy lehessen. A teremtő gesztus alkímiája és minden születésé. Transfiguratio (de persze, kikezdhető szó ez is).
3. Fa. Korongok. Szén. Évgyűrűk. Repedések.
És persze a fekete. Meg a falak fehérsége. A tűz emléke. A tűz pattogó hangja
mint a valóban megtörténtek nyoma. A tárgyi valóság. Pedig lehetett volna
illúzió is: mimetikus ábrázolása a kiégett fának, festék ami elhiteti, hogy fa.
De ez nem az, ez egészen más valami, ez nem nélkülözheti önnön valóságát. Akkor
sem amikor a papírlaphoz préseltetik. Szénfoltok, körök. Sorakozó állásban vagy
szórtságban. És a szilikonpöttyök, a fekete színre vált, áttetszőség, miatta
rétegekre bomlik a felület. Itt minden
rétegeire bomlik. Csüngés. Falhoz lapulás. Szolid keretek mint határok,
ezen belül a képek mint vizuális furatok. 1oo x 7o. No.516. Numero
kitudjahányadik. 4o x 3o. Kirakós méret, az egész kiállítás egyetlen jelszőnyeg.
Némelyik képben egy-egy kiemelt motívum. Ez a valami más, de ez is csak jelzésszerűen történik, utalásként az
értelmezhetőség egy másik rétegére. Például az emberi alak. Vagy a legjobb
példa (szerintem) a palást: egy pár vonallal, foltal szugerált ruhadarab. De
annak aki lapozgatott képzőművészeti albumokat, annak ismerős lehet Giotto
egyik képéről. Szóval idézet. Akinek az is beugrik, hogy nem akárkinek a
palástja, hanem a Júdásé, annak még tovább bővül az értelmezési skála. Nyitott
műhely és nyitott művek. "A válság nem oldódik meg a statisztikai
megszokásoknak megfelelően: állandó válságok sorozata ez, ahol a valószínűség az
uralkdó, és mi választási szabadságot gyakorolunk" - ezt Umberto Eco írja,
hol máshol, mint a nyitott mű esztétikájában. És ami ezt az egyértelműség -
többértelműség problematikáját illeti,
ismét Esterházy Péter tömör és közérthető megfogalmazásához nyúlok: az igen-nem-hez,
a bináris világhoz nem kell művész, az főként a talánhoz meg a lehethez kell.
4. "Hamlet: Nem látsz semmit? A királynő: Nem látok semmit, de látok mindent ami látható".
(Ez nem csak Shakespeare-idézet, hanem Arthur Danto egyik esszéjének - A művészet világa - mottója. A művészet a valóság tükre tételt, Hamlet észrevétele bonyolítja, az, hogy a tükör olyansmit mutat amit egyébként nem láthatnánk: önmagunkat.)
5. Találkozás. Remény. Ezek a fogalmak is, természetesen kikezdhetőek. De nincs olyan műalkotás amely ne hordozná magában az ilyen találkozások reményét. Engedjük hát magunkat hatásuk alá.
Dimény András
Jánosi Antal kiállítása 2021. július 30-ig látogatható a sepsiszentgyörgyi Erdély Művészeti Központban.
Fotók: Toró Attila, Pal Art Gallery
További képek az eseményről itt: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=KlarikPhotography&set=a.301193334765014
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése