2016. szeptember 11., vasárnap

MAGMA, Sepsiszentgyörgy

 

Brâncuși fiai és lányai. Egy családi intrika

 

  Kié is Brâncuși, és legfőképp: kell ő legyen valakié?

  A Föld Bölcsessége (Cuminţenia Pământului) megvásárlását célzó közadakozási kampány teljében Bukarest központjában a Kormány épületét hatalmas molinó takarja el. Összekapcsolva művészt és országot, a szobrot itt a nemzeti trikolór öleli körül. A tavaly megjelent Brâncuși. Egy örökkön át tartó élet (Brâncuși. O viață veșnică) című tanulmánykötetemhez tökéletes borító lenne ez a kép – pontosabban el sem tudnék képzelni találóbb illusztrációt ahhoz, ahogy a nemzeti büszkeség átszínezi azt, ahogy Romániában Brâncușira tekinteni szokás. Ezúttal, talán nem véletlenül, a Brâncuși fiai és lányai. Egy családi intrika című kiállítás egy magyar többségű városban lesz látható. Egy kanadai művész fiktív útinaplójából* való az a kép, ami még eszembe jut: Attila a hunok királya és Brâncuși ülnek szemtől szemben egy padon és a Facsésze (Cupa din lemn) fölött vitatkoznak (utalás egy Brâncuși műegyüttesre, ahol a Végtelen oszlop egyik első vázlatára helyezve egy ilyen, ivóedényszerű tárgy látható). Elveszett kincs, ami mindkettejüké, s ami a szerző meglátása szerint arról a szerénységről beszél, mely mindkettejüknek egyként sajátja volt. Történelmi dokumentumok szerint Attila nemcsak, hogy fakupából ivott, de egyszerű, díszítetlen ruhákat is viselt, és ahogy Brâncușinak, neki is volt totemállata (nem a kakas vagy a csillagok közt járó madár, hanem egy héjához hasonló ragadozó madár).

  De túllépve kultúrák, korok és terek határait átjáró fikción, bízom benne, hogy abban a kontextusban, amit Sepsiszentgyörgy kínál, lehetőségünk lesz nemzeti érzelmektől átitatott retorikán túllépve megérteni Brâncușit, az itt kiállított munkákra pedig (végre) nem szentségtörésként tekint a látogató, hanem egy, a kritikai gondolkodáshoz elengedhetetlenül szükséges pimaszság gesztusainként érti meg azokat.

  Romániában felnőtt művészekként a Brâncuși-i példát a művészettörténeti panteon legfelsőbb szintjére helyezve sulykolta belénk a magasztaló diskurzus; ez a túlzott kitettség szükségszerűen szülte meg bennünk a dekonstrukció igényét. Jelen kiállítás címét is egy ilyen – egyfajta lokális értékű „művészeti patriarchátust” sugalló – kiadvány ihlette**. Gyerekekként eleve szófogadatlanok vagyunk. A „polgári engedetlenség” pedig (a XIX. századdal kezdődően) megkerülhetetlen kötelességünk.
Jelen kiállítás két korábbi tárlat anyagát gyűjti egybe. Mindkét epizód Constantin Brâncuși kultuszát járta körül, azt vizsgálva, hogy miként aggatta a nacionalista diskurzus saját értelmezéseit az alkotó munkásságára, s állította be Brâncuși nemzetközi elismertségét Románia sikerének. Az, hogy Brâncușira egyfajta nemzeti hősként tekintünk, már a két világháború között a nemzetközi legitimáció egyik fontos eszköze volt. Ez a szemlélet hatotta át azt a gondolkodást is, amivel a '60-as, '70-es években a szocializmus építette be az alkotó munkásságát saját eszmekörébe, és ez teljesedett ki a '70-es, '80-as években mindenre kiterjedő protokronizmusban is. Ugyanez az alapállás köszön vissza azonban a versengő nemzetek mai kontextusában is: globalizáció és európai identitás-politikák mentén Brâncuși az országimázs egyik fontos alappillérévé válik. Az idők során a brâncușiológusok terén tapasztalható állandó túltermelés folyamatosan táplálta ezt a diskurzust: mindent, amit ma Brâncușiról gondolunk ez hat át, legyen szó kereskedelmi- vagy kormánystratégiákról, popkultúráról, nacionalista diskurzusokról vagy olyan nemzetfeletti mozgalmakról, mint a jóga vagy a szabadkőművesség.

  A temesvári Art Encounters keretében a Salonul de Proiecte által szervezett epizód alapja egy sor interaktív műhelyfoglalkozás volt, melyeket a Brâncușiológiai Alkotóműhelyek ironikus cím fogott egybe. A kolozsvári Plan B Galéria által szervezett tárlat inkább dokumentarista jellegű volt, egyfajta resource room, mely a '90-es évek óta a témában létrejött képzőművészeti projektek anyagait gyűjtötte össze. Az itt kiállított munkák jó része ezen a kiállításon is fellelhető. Olyan alkotásokról van szó, melyeknek középpontjában Brâncușinak a kulturális elitek és a popkultúra körében való szenttéavatása áll, pontozva azt, hogy a Brâncuși műveihez való tisztán esztétikai közelítés a mai romániai kontextusban teljességgel lehetetlen. Viszonyulásunk, melyet folyton megzavar a nacionalista pátosz, ezáltal kilép a képzőművészet köréből és politikai gesztussá válik.

(A.C.)

   Alexandra Croitoru projektje Dan Acostioaei, Brynjar Bandlien & Manuel Pelmuș, Simion Cernica, Rafael Dubreu, Teodor Graur, Monotremu, Ciprian Mureșan, Vlad Nancă, Dan Perjovschi, Sergiu Sas, SUPER US, Napoleon & Ștefan Tiron együttműködésében.

  Megnyitó: 2016. szeptember 15., csütörtök, 19 óra

  Az ikonfestés művészete - Brâncuși kreativitásműhely Dan Acostioaei vezetésével: 2016. szeptember 16-án, pénteken 10:00-12:00 és 16:00-20:00 óra között.

  Az esemény része a pulzArt4 kortárs összművészeti fesztiválnak.

  A kiállítás 2016. október 09-ig látogatható.

 

http://magma.maybe.ro/ 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése