2018. március 28., szerda


Új Kriterion Galéria, Csíkszereda 


RÁKÖZELÍTÉS

Zoltán Béla kiállítása



        Hogy alaposan megtekintsük és meg is értsük Zoltán Béla újabb sorozatát, azt javasolom, hogy a képek vizuális felmérésében ne a szemlélődő szem eszközét használjuk, mert az a távoltartás mágiájával mér fel, hanem a nagyítólencse szemét, hogy általa egy olyan világba hatolhassunk be, amelynek részleteit csak a művész uralja. Ez egy aprólékos, egyirányú világ – a részleteké.

Zoltán Béla tekintete rendelkezik a zoom in (a ráközelítés) automatikus erejével, így a vizuális tapasztalat megsokszorozódik. A javasolt kísérlet, az, hogy jobban megértsük a dolgokat – intim kapcsolatba kerülve a részleteikkel – csak úgy valósul meg teljes gazdagságában, hogy a művész a valóság képeiből kivágásokat készít, s ezek a ráközelítések tükrözik alkotójuk választásait, egyéni hangsúlyait. Nehéz újraépíteni azt az egészet, amelyből a művész kijelöli a részletet. Ily módon, ha nem sikerül azonosítani az alkotója által követett utat, az új valóságkép könnyen nem-képnek tűnhet.

 A keresett részlet felfedezése természetes következménye a belső megtapasztalásnak, egy lelkiállapotnak, egy életérzésnek. A művész szeme betájol, kiválasztja a részletet, értelme feldolgozza, kivágja, majd elrendezi a ráközelítés eredményeit: gyárkapuk, városrészek, metróállomások vagy rozsdás vaskerítések részleteit. Mindezek bonyolult vizuális atlaszát képezik alkimista alkotójuknak, akinek ihlete mindenütt tetten érhető: a válogatásban, a kompozícióban, a képek kivitelezésében. Festészete intuitív, felszabadult és egyben felszabadító.

Zoltán Béla ösztönösen rendezi el a kivágott képet, melyből vagy kihagyja a figuratívat, vagy behozza, de újrafogalmazza, premierplánba állítja azt. Arról vall, hogy szeret kutatni: olyan urbánus részleteket, melyekben együttléteznek a felismerhető (figuratív) alakzatok a tiszta festészeti (absztrakt) felületekkel. A vizuális megismerés és teremtés folyamatában a művész ráközelít a képre, újjáépíti azt és megpróbálja új képpé alakítani. Ennek a sorozatnak első alkotásai három évvel ezelőtt születtek valóságdarabokként – ahogy a kimetszett képeket alkotójuk nevezi. Ily módon válik a művész a kimetszések rendezőjévé, amikor keze ösztönösen irányítja ecsetét a vásznon: a kéz fest, miközben a tudat kikapcsol.

Ez a megfestett világ közel áll hozzánk. Zoltán Béla részletei szorosan kapcsolódnak „ráközelítőkészülékéhez”, fáradhatatlanul kutató szemeihez, belső látásához. 

Egy másik sikeres kísérlete után, amikor akriláttűnéseket rögzített papírra, Zoltán Béla megtalálta azt a szabadságot, amelyre szomjazott. Láthatjuk, hogy alig használ ecsetet: a festékrétegeket festőhengerrel, festékszóróval, festőkéssel, csepegtetéssel juttatja a vászonra. Már nem mimetikusan alkot képeket, hanem egyedi felületeket nyer: véletlenszerű helyzeteket rögzít, melyeket a valóságból vagy valóságokból nyer. Az új részlet így a realitás egyik vizuális kimetszésévé válik.

Ez a festészet alkotója egyéniségének ujjlenyomata. Makrohatásával fogad minket, nézőit.

A részlet Zoltán Béla festészetében mikrokozmosszá válik – égi térré magasztosul.
Adrian Buga

 
     Zoltán Béla csíkszeredai kiállítása 2018. április 4-én, 18 órakkor nyílik a Új Kriterion Galériában (Petőfi u. 4.) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése