2021. október 22., péntek

 

 COAST TO COAST
Részegh Botond / Bogdan Mesteru K.I.

 

    2021. október 21-én nyílt kiállítása Részegh Botond csíkszeredai képzőművésznek a bukaresti The Modernist-ben. A helyszínen az érdeklődők, Részegh Coast to Coast című művészalbumának anyagából, valamint Bogdan Mesteru K.I. formatervező munkáiból kaphattak ízelítőt.

   Kerouac nyomán, barátommal éveken át tervezgettük az utat, ám úgy vélem, tulajdonképpen nem ezért keltünk útra. Egyszerűen látni akartuk Amerikát. Eleinte csak a 66-os útról akartam fényképeket készíteni, de hamar rájöttem arra, hogy túlságosan befolyásolnak a hozzá fűződő legendák. Ezért úgy döntöttem, elfelejtem Kerouacot és mindazt, amit a témáról olvastam, hallottam. Saját szememmel akartam látni Amerikát. Azzal az elképzeléssel indultam útnak, hogy Polaroid géppel készítek felvételeket, de kiderült, hogy a gépem tönkreteszi a papírt. Úgyhogy lemondtam róla, és elhatároztam, hogy fehér-fekete fotókat készítek. Új telefonom volt, egy iPhone, és néhány new-yorki fotót azzal készítettem, amelyek rendkívül tetszettek. Úgy éreztem, megtaláltam a Polaroidomat. Azonnal megragadott a fénykép rajza és erőteljes fekete- fehér árnyalatai (grafikus művészként sokat dolgozom fekete-fehérben), így teljesen lemondtam a fényképezőgépről. No meg ismertem Ansel Adams és Andreas Feininger, Robert Frank fotóit, és rájöttem, hogy fényképezőgépet használva nehéz volna nem őket utánoznom. Úgy tűnt, hogy a telefonnal való fényképezés egy más, hozzám közelebb álló látásmódot igényel.
   Chicagóból a 66-os úton elindulva csakhamar szembesültem azzal, hogy kezdeti terveim a megtett mérföldekkel együtt sorra porrá válnak. Így történt, hogy a Route 66-ra kidolgozott tervem Coast to Coast tervvé alakult: 66 kép az Atlanti-óceántól (Cony Island) a Csendes-óceánig (Santa Monica Pier).

   A képekhez Totth Benedek írt 10 novellát, amelyeket Owen Good fordított angolra és így együtt jelent meg 2019-ben a Coast to Coast könyv, melynek megjelenését a Gyomai Kner Nyomda támogatta. (R. B.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése